به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مجتبی مطهری صبح امروز در همایش اندیشه «اشراق مطهر» در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: مطهری محی الدین عصر اخیر است به این معنا که احیا کننده تفکر اسلامی است و همچنین آثار شهید آثار وصل است؛ زیرا در آثار خود بین دین و حکمت، دین و فرهنگ، دین با سیاست و دین با سایر علوم پیوند برقرار کرده است.
وی با اشاره به اینکه شخصیت و هویت افراد و قالب تربیتی و معنوی آنان به فرهنگ برمیگردد، بیان داشت: تفکرت و آداب سنتی و معنوی ما مردنی نیستند و ممکن است کمرنگ شوند؛ اما نمیمیرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تهران با تاکید بر اینکه تمدنی که براساس فطرت الهی باشد، نمی میرد، بیان داشت: ظاهر فرهنگ و تمدن الهی ممکن است دچار ضعف و خرافات شود؛ اما روح فرهنگ مردنی نیست.
وی ادامه داد: شهید مطهری میگوید فرهنگ هم ملی و هم جهانی است و جهانی به این معنا که فرهنگ انسانی ممکن است بر اساس یکسری اصول مشترک در فرهنگها در بین آحاد مردم ترویج شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تهران با اشاره به اینکه برخی به اشتباه میگویند اسلام ایدئولوژی آورد، نه فرهنگ بیان داشت: وحی خود پدید آوردنده فرهنگ است؛ البته تمدن همان اول به وجود نیامد، بلکه در قرن اول پایه گذاری شد و در قرن دوم پدید آمد.
فرزند ارشد شهید مطهری خاطرنشان کرد: تنوع فرهنگ به این معناست که اسلام فرهنگی نیاورده، بلکه اسلام چتر همه فرهنگ هاست؛ بنابراین چنانچه فرهنگ بخواهد جهانی شود باید دیگر عوامل و فرهنگ ها را در خود هضم کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تهران تفکیک فرهنگ ایرانی از اسلامی را اشتباه بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: برخی از روشنفکران که معمولا دولتی هستند این دو را از یکدیگر جدا میکنند. امروز برخی به اشتباه خود پی بردهاند و اذعان میکنند که یونان مرکز حکمت نبوده، بلکه ایران باستان مرکز عرفان و حکمت بوده است.
وی افزود: این پرسش مطرح میشود که چرا ایران باستان با آن همه تفکرات غنی فرهنگ اسلامی را پذیرفت؛ بنابراین کوچک شمردن فرهنگ ایران باستان توهین و جفای بزرگ به اسلام است و باید این دو را با هم داشته باشیم، نه اینکه به فرهنگ ایرانی کمتر از فرهنگ اسلامی پرداخته شود.
فرزند شهید مطهری در پایان خاطرنشان کرد: شهرنشینی علت تمدن نیست، بلکه ثمره آن است برخی به اشتباه میگویند اسلام فرهنگ آورد، تمدن نه و دلیلشان این است که امامان ما حکومت نکردند، بلکه خلفا حکومت کردند و این در حالی است که اسلام فرهنگ را آورد و برخی ادعا میکنند که در زمان پیامبر(ص) نگارش علم وجود نداشته است که این امر اشتباه است.