معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان از ضعف کارنامه فرهنگی اساتید دانشگاه لرستان انتقاد کرد.
حجت الاسلام خدایی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در خرم آباد، گفت: کارنامه بسیاری از اساتید دانشگاه لرستان در زمینه کرسی های آزاد اندیشی، هم اندیشی اساتید و حضور در محافل دینی خصوصا نماز جماعت، کم رنگ و غیر قابل قبول است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از اساتید علی رغم حقوق و مزایای کافی، تحرک لازم در حوزه فرهنگی را ندارند به ارائه آماری از برگزاری جلسات کمیسیون ارتقاء فرهنگی اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان پرداخت و افزود: تا کنون طی هفت جلسه 21 پرونده اساتید را در این کمیسیون مورد ارزیابی قرار داده ایم؛ تا بحال آیین نامه ارتقاء فرهنگی را علیه هیچ استادی بکار نگرفته ایم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: انتظارمان از دانشگاه لرستان، این است که در سال 92 نسبت به برپایی کرسی های نظریه پردازی اقدام کنند.
حجت الاسلام خدایی به آسیب شناسی رویکرد فرهنگی اساتید دانشگاه لرستان پرداخت و ادامه داد: برخی از اساتید دانشگاه گمان می کنند، چون رشته تحصیلی آن ها علوم تجربی است دیگر نباید به مقوله امربه معروف و نهی ازمنکر وارد شوند؛ در حالی که از نظر آیت الله جوادی آملی فرق استاد حوزه و دانشگاه و به تعبیر من، فرق استاد تفسیر و فیزیک آن است که یکی می گوید خدا چه گفت و دیگری می گوید خدا چه کرد؛ پس هر دو از خدا حرف می زنند، با این حال آن استادی که بین کار خود و حوزه معارف دینی مرزبندی می کند، سخت در اشتباه است.
وی از جهان نگری به عنوان یکی دیگر از این آسیب ها نام برد و تصریح کرد: همانطور که اگر استاد معارف عالما و عامدا حدیثی را به دروغ ارائه دهد، روزه اش باطل است؛ اگر استاد فیزیک نیز با زبان روزه، قانون چهارم ترمودینامیک را غلط ارائه کند، روزه او هم باطل است، چون هر دو از خدا می گویند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: بعضی از اساتید اعم از معارف، علوم فنی و پایه حرف های خوبی دارند، اما خوب حرف نمی زنند، شیوه جذاب بیان مطلب به نوبه خود هنری است که اساتید موفق بدان آراسته اند، مثلاً آن استاد زمین شناسی که مخزنه علمی اش پر است؛ اما روش ارائه مطلب را نمی داند، مثل چشمه ای می ماند که جمعیت تشنه ای گرد او جمع اند؛ اما نمی توانند از آن بنوشند و استفاده کنند با این حال این آسیبی است که برخی از اساتید دانشگاه لرستان با آن دست به گریبان هستند.
حجت الاسلام خدایی تصریح کرد: مهارت مدیریت کلاس در برخی اساتید ضعیف است، به عنوان مثال استادی که در اولین جلسه ترم شروع به شوخی و مزاح می کند، در ادامه ترم نمی تواند دانشجویان خود را وادار به قبول قوانین نظام بخش کلاس کند.
وی همچنین افراط و تفریط در فضای حاشیه ای کلاس را ناشی از عدم توانمندی استاد در مدیریت کلاس دانست و افزود: همانطور که اگر استادی بابی از هدایت را بر دانشجویی مفتوح کند تا زمانی که مخاطب به آن کار خیر و نیک عمل می کند معلم هم در ثواب آن شریک است؛ همانطور هم اگر استادی موجبات ضلالت و گمراهی شخصی را فراهم سازد در خسارت دنیوی و اخروی او سهیم خواهد بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان نسبت به عدم رعایت مدیریت زمان و نظم در رفتار برخی از اساتید در طول ترم گلایه کرد و گفت: ارائه الگوی نظم و انظباط در رفتار اساتید از مولفه های شاگرد پروری است.