حجت الاسلام برنجکار در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در قم، داشتن داعیه تمدن سازی را مشروط بر اجتهاد در مبانی و روش ها دانست و بیان داشت: پس از استخراج مبانی و تعیین روش در تاسیس علم، می توانیم حوزه و میزان اکتساب از غرب را نیز مشخص کنیم.
وی با اشاره به اینکه ما معتقد به نفی کامل یافته های تمدن ها و مکاتب دیگر نیستیم، افزود: شاید در برخی جهات به مشترکاتی هم با غرب یا شرق برسیم؛ ولی باید دانست که معتقدان به آغاز تمدن سازی با استفاده از مبانی غرب، یا تمدن اسلامی را نمی شناسند یا به آن اعتقاد ندارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سبک مدیریت در تمدن نوین را مبتنی بر روشی خواند که پس از اجتهاد در مبنا به آن دست خواهیم یافت و تصریح کرد: ممکن است به اینجا برسیم که مبنای علوم فقه، کلام و فلسفه باشد؛ در این صورت روش تجربی و عرفی بی اعتبار خواهد بود.
برنجکار در تعریف فقه جواهری بیان داشت: اوایل انقلاب بحثی مطرح شد، تحت عنوان فقه جواهری یا فقه پویا که حضرت امام(ره) در این رابطه فرمودند فقه جواهری که باید پویا هم باشد؛ بنابراین فقه مبتنی بر همان منابع دینی یعنی کتاب و سنت باشد که برپایه اجتهاد و اصول است؛ ولی موضوعات جدید از قبیل مسائل اجتماعی را هم مورد بحث قرار دهد؛ چرا که ظرفیت بهره از داده های اسلام جهت تحلیل پدیده ها همیشه وجود داشته و دارد.
وی نقش رئیس جمهور در بنای تمدن اسلامی را معطوف به اجرای صحیح و کامل سیاست های ارائه شده توسط رهبر انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: نقدی که تا به حال به روند مدیریت روسای جمهور وارد است این بوده که از حدود وظایف خود فراتر رفته اند و برای خود نقش سیاستگذار قائل شدند و در این راستا هر دوره شاهد تحمیل سیاست های کلان مدنظرشان به نظام و حاشیه سازی برای آن بوده ایم.