رییس مرکز آینده پژوهی پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران گفت: هدف آینده پژوهی رسیدن بشر به سعادت است.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ساری، سعید خزائی صبح امروز در کارگاه آینده پژوهی در آمل به بررسی مفاهیم، اهداف، اهمیت و ضرورت های آینده پژوهش پرداخت و اظهارداشت: نیازسنجیها بر اساس درک ما از حال و آینده است در صورتی که ما در عصر سونامیهای تغییر هستیم، ممکن است آینده به نوع دیگری رقم بخورد و ما دچار شگفتزدگی در برنامههای خود شویم.
وی با اشاره به اینکه انسان امروزی در عصر دانایی قرار دارد، افزود: این دوران پس از پشت سر گذاشتن عصر کشاورزی و صنعت رسیده است که در آن دانش اساسیترین سرمایه انسانها و حکومتها به شمار میرود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در این عصر رشد حیرتانگیز علوم و تغییرات و پیچیدگی نرمافزارها را شاهد هستیم، افزود : در اهداف آیندهپژوهی بررسی آیندههای محتمل، مطالعه بنیانهای معرفتی آیندهپژوهی، تلفیق دانش و ارزش برای طراحی اقدام اجتماعی و افزایش مشارکت مردمی تعریف شده است.
80 کشور دنیا دارای کرسی آینده پژوهی هستند
خزائی با بیان اینکه بشر از زمانی دنیا را شناخت میخواست بداند در آینده چه خبر است، اظهار داشت: این امر امروز در دنیا به جایی رسیده است که بیش از 80کشور دنیا دارای کرسیهای آینده پژوهی هستند.
وی با تاکید بر اینکه در این عصر رشد حیرتانگیز علوم و تغییرات و پیچیدگی نرمافزارها را شاهد هستیم، تصریح کرد: در اهداف آینده پژوهی بررسی آیندههای محتمل، مطالعه بنیانهای معرفتی آیندهپژوهی، تلفیق دانش و ارزش برای طراحی اقدام اجتماعی و افزایش مشارکت مردمی تعریف شده است.
خزایی با تاکید بر اینکه افراد در تصمیمگیریهای خود به حس شهودی رجوع کرده و ارزیابی یک موقعیتبه طور ضمنی از تجارب متعددی استفاده میکند، تصریح داشت: شهود نمیتواند تجارب بیش از یک نفر را در فرایند تصمیمگیری دخالت دهد و شهود بدون دریافت اطلاعات فعال نخواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین دو روش مهم در آینده پژوهی پرداخت و گفت: هر روشی کاستیها و کاربردهای مخصوص خود را دارد، همین محدودیت و کمبودها موجب بهوجود آمدن روشهای پژوهشی متعدد شده است.
خزائی در توضیح روش ذهن انگیزی به عنوان یک روش مبتنی بر خلاقیت، گفت: این روش در مسأله یابی و یافتههای جدید بسیار مناسب است؛ رو در رویی نفرات یکی از ضعفهای مهم این روش است که موجب می شود به دلیل رعایت مناسبات و جایگاه های افراد به بهترین شکل ممکن انجام نشود.
وی در تشریح روش دلفی به عنوان یک روش مبتنی بر دادهها، برای اولویت بندیهای پژوهش مناسب دانست و گفت: نتایج این روش همیشه راستین نیست بلکه برای تحقق آینده بدیل زمینه سازی می کند.
مبانی هستی شناسانه و معرفت شناسانه تأثیر مستقیم بر آینده پژوهی دارد
خزائی در ادامه سخنانش اندیشیدن به آینده را در سه محور غیب گویی، آینده اندیشی و آینده پژوهی بررسی کرد و اظهارداشت:در آینده پژوهی که موضوع بحث ما است پیرامون آینده بدیل صحبت می شود؛ مبانی هستی شناسانه و معرفت شناسانه تأثیر مستقیم بر آینده پژوهی دارد.
وی آینده پژوهی را جانب دارانه توصیف کرد و گفت: آینده پژوهی غرب در اوج موفقیت ما را تا پای گور همراهی خواهد کرد زیرا که به شدت غرق در مادیات شده است؛ آنها می گویند هدف آینده پژوهی رفاه است ولی ما میگوییم سعادت بشر هدف است.
خزایی ادامه داد: وقتی به صورت تبیینی مبانی هستی شناسی ما با غرب متفاوت است باید آن چیزهایی که آنها دارند و به درد میخورد را بگیریم و مابقی را دور بریزیم.
رییس مرکز آینده پژوهی پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران در توضیح فایده آینده پژوهی، گفت: آینده پژوهی فرصت اقدام را زیاد می کند تا در برابر اتفاقات گوناگون عکس العملهای مناسبی از خود نشان دهیم؛ متاسفانه یکی از مشکلات بخشهای مدیریتی ما این است که بعد از سوختن فرصت ها به فکر چاره اندیشی میافتند.