گروه علمی«خبرگزاری دانشجو»؛. هرچند امروزه اکثر والدین در مقایسه با گذشته برای انتخاب مدرسه فرزندان خود زمان و بودجه قابل توجهی را صرف می کنند، اما گاهی این پیش فرض به وجود می آید که پرداخت هزینه های کلان و بودن ساختمان مدرسه در منطقه ثروتمند نشین شهری یعنی بهترین انتخاب.
پژوهش های اجتماعی و روانشناختی اخیر نشان داده است سهمی که مدارس در شکلگیری ارزش های مسلط،سلیقه و ذائقه فکری دانش اموزان دارند در برخی موارد از نقش خانواده پررنگ تر است، چرا که دانش آموزان عموما صبح تا بعدازظهر را در مدرسه هستند و بخش قابل توجهی از مابقی وقت خود را نیز مشغول انجام تکالیف مدرسه و گذراندان وقتشان به طرق مختلف با دوستان مدرسه هستند.
یکی از بهترین راه های ارزیابی عملکرد مدارس، بررسی خروجی این مدارس است. هرچند نمی توان در مورد تمامی دانش اموزان یک مدرسه حکمی قطعی و همه شمول صادر کرد، اما می توان شباهت هایی در عقاید و خصلت های دانش آموزان پیدا کرد که محصول بودن آنها در مدرسه ای خاص است.
این شباهت ها هنگامی که این دانش آموزان در قامت یک دانشجو وارد فضای آموزش عالی می شوند خود را بیشتر نشان می دهد. عموما این که «در کدام مدرسه درس میخواندی؟» جز اولین سوال هایی است که در اولین گفت و گوی دانشجویان با یکدیگر و بعضا اساتید پرسیده می شود و پاسخ به این سوال تصویر خاصی از فرد را در ذهن طرف مقابل ایجاد می کند.
علاوه بر گفت و گو و پرس و جو از دانش اموزان یک مدرسه و ارزیابی رویکرد انها، روحیات و میزان هماهنگی خود دانش آموز با رنگ و بوی فضای مدرسه، در موفقیت او در دوران تحصیلش در مدسه مهم است. گاهی پدر ومادر گمان می کنند ثبت نام فرزندشان در مدرسه مخصوص تیزهوشان به معنای تیزهوش شدن قطعی اوست یا ثبت نام در یک مدرسه مذهبی به معنای قطعا مذهبی بار امدن اوست در حالی که دانش آموز باید توان پذیرش و تطبیق با این محیط را داشته باشد در غیر این صورت، همین عدم هماهنگی او با مدرسه اش سرچشمه مشکلات جدی چون دلزدگی از درس و منزوی شدن خواهد شد.
«خبرگزاری دانشجو» ، قصد دارد با سلسله گزارشی به معرفی مدارس برتر و بررسی ابعاد مختلف این مدارس بپردازد.
ادامه دارد..