محمد علوی تبار در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در یاسوج، از کسب موفقیت عضو هیات علمی این دانشگاه خبر داد و گفت: عبدالواحد ظریفی، عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج که برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه «یو پی ام» در کشور مالزی به سر می برد، اولین کسی است که توانست با رتبه ممتاز و ارائه مدلی آموزشی از دانشکده آموزش این دانشگاه فارغ التحصیل شود.
وی افزود: ظریفی برای تمایز انواع مختلف افعال دو کلمه ای زبان انگلیسی آزمون Zar-Test را ارائه داد و این روش نوین آموزشی را به نام خود ثبت کرد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه یاسوج ادامه داد: استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه یاسوج در نوآوری های تحقیق خود علاوه بر ارائه آزمون Zar-Test برای تمایز انواع مختلف افعال دو کلمه ای زبان انگلیسی، دو مدل دیگر یعنی مدل های Focus Framework برای ارائه و ارزیابی واژگان در متون آموزشی و مدل Cognitive Load Framework برای ارزیابی بار شناختی واژگان درتمرینات و فعالیت های یادگیری کتب آموزشی را نیز ارائه داده است.
علوی تبار به ارزیابی مدل های ارائه شده توسط عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج اشاره کرد و گفت: این آزمون و مدل های ارائه شده توسط متخصصان برجسته رشته آموزش زبان انگلیسی و زبان شناسان معتبری چون Jack C »، « Robert Botne » Tom Wasow » Norbert Schmitt » و « Paul Nation » تایید و معتبر ارزیابی شده اند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه یاسوج ادامه داد: وی نام آزمون خود را (Zar-Test ) نامگذاری کرده است که بیانگر حروف اول نام خانوادگی خود «ظر» می باشد. جالب تر اینکه این تست چون تنها یک گویه ای می باشد و مطابق اظهار نظر پروفسور (Wasow) زبان شناس دانشگاه استنفورد موارد استثنایی ندارد و آزمونی طلایی « زر» در زبان فارسی که به معنای طلاست، محسوب می شود.
وی افزود: پیش از ارائه این آزمون توسط استادیار دانشگاه یاسوج، آزمون های متعددی برای تمایز افعال دو کلمه ای زبان انگلیسی ارائه شده بود که علاوه بر پیچیدگی آنها موارد استثنای زیادی برای هرکدام مطرح شده است که از آن جمله می توان به آزمون های نه گویه ای، هفت گویه ای، هشت گویه ای و آزمون هفت گویه ای اشاره کرد.
لازم به ذکر است، دانشکده آموزش دانشگاه «یو پی ام» در سال ۱۹۷۵ تاسیس شده است و مشتمل بر شش دپارتمان می باشد که هر یک در رشته های مختلفی دانشجو می پذیرد.