رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیش از 5 هزار و 700 دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفهای، دکترای تخصصی، دکترای تخصصی بالینی، دکترای فوق تخصصی بالینی، دورههای تکمیلی و فلوشیپ تحصیل میکنند.
به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، محمد مهدی ناصحی عصر امروز در سخنانی به تشریح فعالیتهای این دانشگاه طی 4سال اخیر پرداخت و گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی مازندران بالغ بر 18 مجموعه آموزشی شامل 10 دانشکده و 8 مرکز آموزشی است که هر یک از مجموعه ها، ارائه بخشی از آموزش در دانشگاه را برعهده دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه12 دانشکده ، فراگیران را در تمامی سطوح و مقاطع از کارشناسی تا دکتری تخصصی و فوق تخصصی آموزش می دهند، افزود: مراکز تحقیقاتی در حکم یک دانشکده مسئولیت آموزش دانشجویان دکتری تخصصی پژوهشی را عهده دار است.
وی مجموع فضاهای آموزشی را 732/155 متر مربع عنوان و تصریح کرد: 366 عضو هیأت علمی به آموزش فراگیران می پردازند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه 58 گروه آموزشی،23 استاد،5 استاد افتخاری،57 دانشیار،204 استادیار و 48 نفر مربی مسئولیت آموزشی دانشجویان را برعهده دارند، اظهار داشت: متوسط تعداد دانشجوی ورودی به دانشگاه در هر سال یک هزار و 450 نفر و متوسط تعداد دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه در هر سال980 نفر است.
ناصحی ضمن اشاره به حضور بیش از 5 هزار و 700دانشجو در این دانشگاه گفت: این دانشجویان در مقاطع مختلف از جمله کاردانی،کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای، دکترای تخصصی، دکترای تخصصی بالینی، دکترای فوق تخصصی بالینی، دوره های تکمیلی و فلوشیپ تحصیل می کنند.
قائم مقام وزیر بهداشت در مازندران ادامه داد: راه اندازی دوره فوق تخصصی رشته گوارش بالغین و تخصصی، راه اندازی دوره تخصصی رشته های بیماریهای عفونی و گرمسیری، جراحی مغز اعصاب، رادیولوژی، طب اورژانس، جراحی استخوان و مفاصل، پزشکی ورزشی، راه اندازی دوره دکترای حرفه ای دندانپزشکی ساری، پزشکی و داروسازی واحد بین الملل رامسر، راه اندازی دوره دکترای تخصصی(Ph.D) رشته قارچ شناسی پزشکی، داروسازی هسته ای، فارماسیوتیکس، سم شناسی، فارماکوکنوزی، طب سنتی، داروسازی هسته ای، داروسازی سنتی، تاریخ علوم پزشکی ، راه اندازی دوره کارشناسی ارشد رشته علوم تشریحی، سم شناسی، نظارت بر امور داروئی، داروهای پرتوزا، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای، مشاوره در مامایی، تاریخ علوم پزشکی و تائید راه اندازی دوره فلوشیپ سایکوسوماتیک، راه اندازی دوره کارشناسی پیوسته رشته علوم آزمایشگاهی، کاردرمانی، فناوری اطلاعات سلامت، فوریتهای پزشکی(ساری و آمل)، تکنولوژی پرتوشناسی، بهداشت عمومی(پیوسته)، بهداشت حرفه ای(پیوسته)، بهداشت محیط(پیوسته) از دیگر فعالیتهای معاونت آموزشی در سالهای اخیر می باشد.
ناصحی به بیان افتخارات کسب شده از سوی این معاونت پرداخت و افزود: کسب رتبه اول رشته داخلی، رتبه دوم جراحی، رتبه سوم در قلب و عروق و رادیولوژی در آزمون دانشنامه تخصصی،کسب رتبه اول علوم پایه در دانشکده دندانپزشکی، کسب رتبه دوم علوم پایه در دانشکده داروسازی، ایجاد بانک اطلاعاتی دانشجویان استعداد درخشان، برگزاری آزمون گواهینامه تخصصی دستیاری برای نخستین بار و کسب عنوان دانشگاه معین در برگزاری آزمون تخصصی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی گلستان و کسب فرایند برتر کشوری در طی 4 دوره جشنواره کشوری شهید مطهری ار جمله موفقیتهای کسب شده در بخش معاونت آموزشی به شمار می رود.
وی در بخش دیگری از سخنانش، انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی را از مهمترین استراتژی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران عنوان و تصریح کرد: این امر در کنار تولید علم در لبه دانش، موجب فراهمسازی بستر مناسب و علمی برای ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی جهت حفظ و ارتقاء سطح سلامت مردم می شود.
پژوهشهای بنیادی و کاربردی مهمترین استراتژی معاونت تحقیقات و فناوری
ناصحی اذعان داشت: معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه از نظر جایگاه رتبه بندی فعالیتهای پژوهشی در بین دانشگاههای تیپ دو همه ساله جز رتبه های برتر بوده ، بطوریکه در سال 1388 رتبه دوم، در سال 1389 رتبه سوم، در سال1390 رتبه نخست پژوهشی و در سال 1391 رتبه اول پژوهشی کشور را اخذ نموده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به رشد تعداد مقالات چاپ شده ، گفت: تعداد مقالات منتشر شده محققان دانشگاه 217 مورد در سال 1388، 214 مورد در سال 1389، 323 مورد در سال 1390 و 537 مورد در سال 1391 بوده است.
وی تصریح کرد: این حوزه در حال حاضر دارای 7 مجله علمی پژوهشی بوده که 2 مورد از آنها در Scopusنمایه می باشد همچنین دارای 13 مرکز تحقیقاتی و مرکز رشد فناوری سلامت فعال می باشد و مجوز تاسیس دو پژوهشکده بنام پژوهشکده هموگلوبینوپاتی و پژوهشکده اعتیاد را اخیرا اخذ نموده است.
ناصحی افزایش تولید مقالات خارجی ایندکس شده در پایگاهISI، افزایش تولید مقالات داخلی و خارجی در مجلات ایندکس شده در Scopus ، Embase ،Chemical، افزایش شرکت در کنگره های خارجی و داخلی، افزایش سطح فعالیتهای پژوهشی کمیتهی تحقیقات دانشجویی، راهاندازی پژوهشکده و نیز افزایش تعداد مراکز تحقیقاتی را از دیگر اهداف استراتژیک معاونت تحقیقات و فناوری عنوان کرد.