به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، علی دلاور امروز در کارگاه روششناسی تحقیق در مسائل توانبخشی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان و در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاههای قوچان، شیروان، سبزوار و نیشابور تصریح کرد: برگزاری کارگاههای آموزشی دارای فرضیاتی است که اولین آنها مربوط به شرکت کنندگان در این کارگاههاست یعنی کلیه شرکتکنندگان باید در موضوع مربوطه دارای مطالعه و تجربه باشند.
وی افزود: هر کارگاه آموزشی محلی برای انتقال تجربه و بحث و گفت وگوست تا با طرح موضوع تلنگر علمی در ذهن مخاطبان ایجاد شود.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این موضوع که هرچه بحث و گفت وگوی علمی در کارگاه بیشتر باشد آن کارگاه موفقتر است، گفت: کارگاه لزوما نباید منتقل کننده مطالب نظری باشد؛ زیرا شرکتکنندگان در مورد موضوع مورد بحث از اطلاعات کافی برخوردار هستند.
دلاور افزود: روش تحقیق در کلیه معارف بشری با یکدیگر تفاوت نداشته و فرضیه، مسئله، تجزیه و تحلیل در آن رعایت میشود؛ اما گاهی ماهیت رشتهها بگونهای بوده که استفاده از یک روش خاص سود بیشتری را به ارمغان میآورد.
وی ادامه داد: در حوزه جامعه شناسی و مطالعات اجتماعی، تحقیق پیمایشی از کاربرد زیادی برخوردار بوده و در حوزه توانبخشی و روانشناسی تحقیقات آزمایشی، نیمه آزمایشی و شبه آزمایشی استفاده میشود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این موضوع که بعضی مواقع افراد پژوهش تاریخی را فقط منوط به مطالعه اسناد میدانند، عنوان کرد: پژوهش تاریخی به معنای واقعی بر اساس تحقیق آزمایشی، پیمایشی و تحلیلی انجام شده و به فرضیات نیاز دارد.
دلاور با بیان اینکه هدف از برپایی این کارگاه Proposal نویسی بوده، خاطرنشان کرد: Proposal معادل همان سه فصل آخر پایان نامه بوده و در این کارگاه آموزشی کلیه فرآیندهای های بکاربرده شده در هر تحقیق مورد بحث قرار میگیرد.
وی ادامه داد: در روششناسی هیچ کار سلیقهای و به دلخواه انجام نمیدهیم بلکه آنچه در روششناسی شکل گرفته در قالب قواعد و دستورالعملهایی برای ارتباط آسان با مخاطب بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه Proposal یک برنامهریزی تحقیقی است، بیان کرد: پروژه تحقیقاتی یک برنامهریزی تحقیقاتی طولانی مدت با یک تیم کامل بوده که ممکن است سالها به طول انجامد و رفتن یکی از افراد گروه پروژه را منحل نمیکند.