رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: این بانوی بزرگوار در آثارش عنوان کرده است که عقل و حیا مستلزم یکدیگرند عقل بدون حیا عقل نیست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سومین کنگره بانو مجتهده امین با اشاره به جایگاه عقل در عرفان از دیدگاه این بانوی مجتهده گفت: این بانوی بزرگوار در آثارش عنوان کرده است که عقل و حیا مستلزم یکدیگرند عقل بدون حیا عقل نیست؛ بلکه شبه عقل است. جامعهای که باحیاتر باشد عاقلتر است، در مقابل، جامعهای که بیحیاتر باشد از عقل کمتر بهره گرفته است او حیایی که سرچشمهاش وحی است را ارزشمند میداند.
وی افزود: بانو امین نیز مثل تمام اصولیون بین حکم و شرع تلازم قائل است او به درستی فرق بین عقل معاش و معاد را در نظام اسلام و سکولار بیان کرده است.
خسروپناه اظهار کرد: به نظر او عقل معاد قوهای از روح انسانی است انسان به وسیله این قوه روحانی حسن تاثیر در امور معاش را پیدا میکند.
وی تصریح کرد: عقل معاش پرتویی از عقل مجرد و نوری است عقل معاش ابرازی برای تدبیری است که میتوان تابع نفس باشد، اما عقل معاد آمده است تا انسان را از نفس اماره و وسوسههای شیطانی بیرون بیاورد.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: امروزه یکی از مشکلات بزرگ جوامع غربی و امروزی این است که عقل معاش را گرفته و عقل معاد را رها کردهاند.
وی گفت: تمام تلاش دنیا این است که از عقل معاد استفاده کند تا زن را ابزاری برای شهوت و غضب قرار دهد اسم این کار را آزادی زن گذاشتهاند این آزادی نیست بلکه آزادی اماره است.
خسروپناه بیان کرد: اگر این عقل به درستی استفاده شود حکمت زاده خواهد شد دلیل اینکه کشورهای سکولار فلسفه دارند اما حکمت ندارند این است که عقل معاش آنان در پرتو عقل معاد به کار گرفته نشده است.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در پایان گفت: در دنیای کنونی مشکل این نیست که از عقل بهره نمیبرند، بلکه این است که غرب عقلانیت خود بنیاد را پذیرفته است و نمی خواهد از منبع معرفت دیگری بهره ببرد این عقلانیت خود بنیاد کاربستش سینمای هالیودی موسیقی راک و متال و فلسفه ماتریالیستی است در علم و صنعت نیز منجر به ساخت بمب اتم یا صنعتی شده است که محیط زیست را تخریب میکند.