گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، عباس صلاحی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم مرکزی درباره اهداف و جزئیات آلودگی هوا با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» گفت وگویی انجام داده است که مشروح آن در ادامه می آید.
خبرگزاری دانشجو- متهم اصلی برای آلودگی هوا را بنزین می دانید؟
صلاحی: این که بیان می شود که متهم اصلی برای آلودگی هوا، بنزین های پتروشیمی است، سخن نادرستی است به این دلیل که هم اکنون کارگاه ها، کارخانه ها، شهرک های صنعتی و به خصوص کارخانه جاتی که مواد آلاینده تولید می کنند را در سطح کشور داریم که موجب آلودگی هوا می شوند.
متاسفانه درخصوص این کاخانه جات ها هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و ضایعات این کارخانه ها در آلودگی و تخیریب محیط زیست نقش زیادی دارند.
خبرگزاری دانشجو- چه عواملی را بر آلودگی هوا موثر می دانید؟
صلاحی: ترافیکی که در سطح کلان شهرها وجود دارد و ما شاهد آن هستیم موجب تخریب محیط زیست و آلوده شدن آن می گردد و باید بیشتر به این موضوعات توجه کرد.
خبرگزاری دانشجو- واردات بنزین از کدام کشور صورت می گرفت؟ چرا واردات متوقف شد؟
صلاحی: واردات بنزین را زمانی انجام دادیم که فکر می کردیم که با واردات می توانیم بخشی از مشکل آلودگی را برطرف کنیم اما کیفیت بنزین های وارداتی نیز نامناسب بود.
بنزین های وارداتی از کشور هند وارد می شد که کشور هند نیز نفت را تبدیل به بنزین می کرد و کیفیت بنزین تولیدی در هند بسیار پایین و نامرغوب بود و به همین دلیل میزان واردات را کاهش دادیم.
خبرگزاری دانشجو- عملکرد شهرداری ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
صلاحی: برای برطرف کردن آلودگی محیط زیست باید طرح جامعی را پیشنهاد داد و اجرا کرد و محیط زیست و شهرداری ها باید همکاری خوبی در زمینه برطرف کردن آلودگی داشته باشند.
درمورد شهر تهران، شهرداری این پیشنهاد را داده بود که با کمترین هزینه، آلودگی موجود را مهار کند که هنوز در این زمینه موفق نشده است و من از عملکرد ضعیف شهرداری در این زمینه تعجب می کنم.
خبرگزاری دانشجو- فعالیت سازمان محیط زیست را آیا مناسب می دانید؟
صلاحی: اگر سازمان محیط زیست برای برطرف کردن آلودگی هوا برنامه ای دارد می تواند آن برنامه ها را به شهرداری ابلاغ کند تا شهرداری ها نیز بتوانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.
درمورد برطرف کردن آلودگی های موجود به یک عزم ملی احتیاج داریم و سازمان های مربوطه برنامه های جامعی را در این زمینه باید ارائه بدهند و از طرف دیگر به بودجه ای کافی در زمینه از بین بردن آلودگی ها نیازمندیم.
خبرگزاری دانشجو- عوارض آلودگی هوا در مسیر صحیحی، استفاده می شود؟
صلاحی: در شهرهایی که در مسیرهای کارخانه جات و صنایع آلاینده هستند، شهرداری ها عوارضی را دریافت می کنند ولی معلوم نیست که شهرداری ها این عوارض را در چه مسیری خرج می کنند.
به طور مثال، در شهر اراک شهرداری ها از کارخانه جات 150 میلیارد تومان عوارض آلایندگی دریافت می کنند ولی مشخص نیست که از این مبلغ چه میزان آن را برای کاهش آلایندگی مصرف می کنند.
نظارتی باید در کشور وجود داشته باشد تا مبلغی که مربوط به آلایندگی است و باید در مسیر برطرف کردن میزان آلاینده ها خرج شود در کجا صرف می شود!
خبرگزاری دانشجو- به نظر شما، آیا از سوی سازمان محیط زیست درخصوص برطرف کردن آلودگی هوا، اقدامی صورت گرفته است؟
صلاحی: مسئول اصلی برای پاکسازی و از میان بدن آلودگی هوا، سازمان محیط زیست است که تاکنون اقدام خاصی در زمینه برطرف کردن آلودگی تهران و کلان شهرها انجام نداده است.
هرچند که مسئول سازمان محیط زیست به تازگی انتخاب شده است ولی در مجلس و کمیسیون اجتماعی فعالیت خاصی از این سازمان مشاهده نکرده ایم.
برای برطرف کردن آلودگی ها به اجماع ملی نیاز داریم و باید اعتبارات لازم نیز به این سازمان تعلق بگیرد، طرح ها و برنامه هایی که این سازمان ارائه داده اند به دلیل اینکه اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است به نتیجه نمی رسد.
خبرگزاری دانشجو- آیا تولید بنزین در داخل کشور بر اساس استاندارد جهانی است؟
صلاحی: بر طبق بررسی هایی که در مجلس انجام شد و به تصویب نیز رسید، وزارت نفت موظف شد که بنزین استاندارد شده و با کیفیت یورو4 تولید کند ولی متاسفانه میزان تولیدات داخلی بنزین کم و ناکافی بود.
در این راستا، برای جلوگیری از آلودگی هوا، تلاش شد که برای از میان بردن تاثیرات بنزین نامرغوب پتروشیمی، وارداتی صورت بگیرد.
تمامی نمایندگان مجلس متوجه این موضوع هستند که باید در کشور بنزینی استفاده شود که کیفیت لازم را داشته باشد و مرغوب باشد و به همین منظور از بنزین های وارداتی استفاده کردیم.
خبرگزاری دانشجو- تولید بنزین مرغوب در کشور چقدر زمان لازم دارد؟
صلاحی: تولید بنزین پتروشیمی تحول در کشور است که بنزین مرغوب تولید شود امیدواریم که این هدف عملی و نهایی شود اما دست یافتن به این هدف به زمان احتیاج دارد.
در کشور هم اکنون حدود 10 میلیون لیتر بنزین تولید می شود اما این میزان کافی نیست، مگراینکه با تمهیداتی که اندیشیده می شود و هزینه هایی که مصرف می شود، پالایشگاه های دیگری را نیز تجهیز کنیم تا بتوانیم تولید بنزین را افزایش بدهیم.