به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، یدالله مهر علیزاده ظهر امروز در کنفرانس توسعه آموزش عالی فرا مرزی در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، با توجه به سند چشم انداز 1404 ایران گفت: این سند پیش روی ماست و ما باید 11 سال دیگر به این سند برسیم، در این چشمانداز ایران کشوری توسعه یافته و با تعامل سازنده در روابط بین الملل است.
وی بیان داشت: در دانشگاه امارات تلاشهای فزایندهای در بخش آموزش عالی شده است آنان کرسی معرفت افزایی و آزاد اندیشی سالانه برگزار میکنند و از دانشمندان اسلامی و خاورمیانه دعوت به عمل میآورند تا در زمینه مباحث دنیا بحث کنند.
رئیس انجمن آموزش عالی ایران ادامه داد: ما کلا 6000 دانشجوی فرا مرزی در دانشگاههای کشور داریم، ما طی چند سال گذشته با یک نگاه بسته نتوانستیم بصورت فرامرزی کار کنیم و کاری کردیم که ماهیت و هویت دانشگاه در درون آن مورد سوال قرار گیرد.
مهر علیزاده افزود: اصلا بحث این نیست که آموزش عالی ایران را فرامرزی کنیم، آموزش عالی در ذاتش فرا مرزی است؛ اما اگر چیستی دانشگاه مورد سوال قرار گرفت این فرامرزی صورت نمیگیرد.
وی گفت: دانشگاه ایدهآل دانشگاهی است که منشا تحول و اندیشهورزی باشد؛ ورود دانشجویان خارجی فقط تعامل خارجی را در کشور ما تقویت میکند.
رئیس انجمن آموزش عالی ایران هدف این همایش را انتقال این پیام که آیا دانشگاههای ما برای ورود به عرصه بین المللی آمادگی لازم را دارند؟ ماهیت آموزش عالی بین المللی چیست؟ ایران در این تعریف از آموزش عالی در کجا قرار دارد؟ دست اندرکاران ایرانی چه استراتژی را برای رسیدن به این هدف به کار گیرند؟ برشمرد و خاطرنشان کرد: علم آن چیزی است که بر اثر تجربه حسی و بر اثر گذر زمان در دانشگاهها حاکم میشود که این یک نگاه خطی است که در مقابل نگاه غیر خطی قرار میگیرد، یعنی تجربه حسی تنها نمیتواند منشا علم باشد و اینکه علم خطای منطقی است و در حوزه فلسفه علم قرار میگیرد و تا موقعی که علم فهمیده نشود بین المللی شدن معنا نمییابد.
مهر علیزاده با بیان اینکه دانشگاه در سه حوزه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع تاثیر میگذارد و برای همین بشدت تحت کنترل قرار میگیرد، افزود: وظیفه بخش فرهنگی دانشگاه تغییر افکار است.
وی هویت دانشگاه را ایجاد تحول و اندیشه ورزی دانست و افزود: این مورد کاری به مشهد و لندن ندارد نگاهش جهانی است.
رئیس انجمن آموزش عالی ایرانی بیان داشت: براساس یک نگاهی که متولیان به آموزش عالی دارند یک کج فهمی در بحث بین المللی شدن در عرصه آموزش عالی فرا مرزی وجود دارد که تلاش زیادی برای آن نکردهایم. این کج فهمی نمیگذارد که جایگاه آموزش عالی در کشور اجرایی شود و این فضای بسته در آموزش عالی نمیگذارد دانشجویان ما وارد عرصه فرامرزی شدن شوند.