به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از رشت، داوود رنجبران روز گذشته در نشست تعاملی روسای دانشگاه های استان گیلان با دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها که با موضوع «دروس معارف و توسعه فرهنگ اسلامی» در دانشگاه گیلان برگزار شد، با اشاره به اینکه به لحاظ آماری درس معارف یک دهم وقت دانشجو در کلاس های دانشگاهی را می گیرد، گفت: در سال گذشته سه میلیون و 200 هزار نفر ساعت وقت دانشجویان برای این دروس در اختیار ما بود.
وی گفت: ما 470 گروه آموزشی داریم؛ در حالی که فقط 250 گروه معارف در ارتباط با ما بوده اند و این مسئولیت سنگینی در پی داشت.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری کشور در دانشگاه ها ادامه داد: حجم گسترده ای از فعالیت ها در دانشگاه ها وجود دارد و ما 7000 استاد معارف نیاز داریم که تنها 1100 نفر استخدامی داریم و مابقی حق التدریسی هستند که این مسئله و نوسان در پرداخت حقوق باعث می شود 6000 استاد حق التدریسی دلگرمی در کار خود نداشته باشند و ظرافت های تدریس را نادیده بگیرند.
رنجبران تصریح کرد: البته اساتید از خود گذشته نیز وجود دارند؛ اما این به آن معنا نیست که نخواهیم این مشکل را حل کنیم؛ متاسفانه این اساتید امکان ارتقای جدی در آموزش ندارند و فقط در مقطع کارشناسی می توانند تدریس کنند و در مقاطع بالاتر باید یک سری اصول را بگذرانند و از فیلترهایی رد شوند که بسیار سخت است.
وی گفت: ما به این فکر هستیم که اساتید جایگاه علمی خود را از دست ندهند و بتوانند ارتقا پیدا کنند. همه حق التدریسی ها متاسفانه نمی توانند با کیفیت مطلوب در کلاس ها حضور پیدا کنند و دلیل آن این است که نتوانسته اند به استانداردهای ما برای عبور از فیلترها برسند و این مسئله باعث می شود کیفیت مطالب در کلاس ها پایین بیاید.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری کشور در دانشگاه ها گفت: بسیاری از اساتید از فیلترهایی که ما برای آن ها طراحی کرده ایم گله دارند و آن را سختگیرانه می دانند؛ اما باید بدانید که به دلیل اهمیت بالای تربیت دانشجو در کلاس های معارف ما باید این سختگیری ها را انجام دهیم تا نیروی فوق العاده جذب کنیم.
رنجبران گفت: ما امروز باید نیازمحور باشیم و با توجه به نیازهای روز دانش تولید کنیم.
وی افزود: امروز در قم کتاب های به روز تولید می شود که دروس معارف را همانند سایر علوم به روز و با توجه به نیاز های روز دانشجو و اتفاقات روز رصد می کند.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری کشور در دانشگاه ها گفت: نکته ای که اخیرا باعث شده به این مهم بیشتر بپردازیم، این است که اگر بخواهیم هم به استاد، هم محتوا و هم به محیط تدریس بپردازیم و این سه را به هم ربط دهیم، باید مسائل و مشکلات را به بحث بگذاریم و به گزارش ها اکتفا نکنیم.
رنجبران ادامه داد: مسئولیت ما بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع اساتید دانشگاه ها و تاکیدات ایشان بر مسئله آموزش معارف اسلامی بسیار بیشتر شده است؛ در واقع هنگامی که بحثی اینچنین جدی می شود که به دغدغه و مطالبه رهبر نظام تبدیل می شود، مسئولیت ما را زیاد می کند و این الزام را برای ما به وجود می آورد که تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به کار ببندیم.
وی گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه ها را امروز کنار خود داریم که از چهار نظام آموزشی، پژوهشی، تربیتی و مدیریت تشکیل میشود./225ب1/