به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ساری، حسین فدایی، نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی امروز با حضور در پانزدهمین نشست سالیانه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل با طرح این پرسش که گفتمان به چه معناست، بیان داشت: اولین سوال در این کار این بود که اصلا گفتمان یعنی چه و پاسخ این است که ما در کشور، مرجعی که مفاهیم فرهنگی سیاسی را به حد استاندارد برساند، نداریم. بنابراین خلا مرجع استانداردسازی مفاهیم فرهنگی سیاسی، برای همه فعالیتها حس میشود. مجموعهای که تدوین شده است، تعریف مشخصی دارد؛ گفتمان یک نظام، معنایی است که موجب ارتباط و دسترسی فرد به جهان خارج میشود.
فدایی در ادامه ضمن تعریف گفتمان خاطرنشان کرد: هر گفتمان و نظام معنایی دارای سه رکن معرفتی، ارزشی، اخلاقی و بسیجکنندگی است؛ چنانچه گفتمانی بخواهد وجه بسیجکنندگی داشته باشد باید از زمینههای واقعی در جامعه برخوردار باشد.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه گفتمان مفهومی کوتاه، شفاف، فراگیر، همهخواه و مورد مطالبه و نیاز عموم است، گفت: ویژگیها و مؤلفههای گفتمان باید منبعث از اعتقادات عمومی جامعه باشد، بازدارنده از تهدید و در واقع واکنش مناسب نسبت به تهدید داشته باشد.
فدایی در عین حال ظرفیت علم شدن و خاصیت اعتراضی نسبت به نامطلوبها را یکی دیگر از ویژگیهای گفتمان عنوان کرد و اظهار داشت: در واقع گفتمانها باید به سؤالات جاری پاسخ قانعکننده داده و سؤالات جدیدی را ایجاد و برخی از سؤالات را از دستور کار خارج کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی گفتوگوی یک طرفه را گفتمان میدانند و برخی دیگر مباحث پارادایمی را گفتمان فرض می کنند، تصریح کرد: گفتمان یک نظام معنایی است که موجب ارتباط و دسترسی افراد جامعه به جهان خارج می شود و در معنای اجتماعی آن، نظام مسلط اجتماعی است که سازنده و شکل دهنده دغدغه های مردم است و مسائل سیاسی از این دریچه فهم و ارزیابی می شود.
دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب در این خصوص ادامه داد: زمانی که گفتمان مطرح می شود، واکنش اجتماعی به آن، این است که «جانا سخن از زبان ما بگو» بنابراین گفتمان مفهومی است که برانگیزنده و همه جانبه و دارای ظرفیت نفی کنندگی برای جامعه است.
فدایی با برشمردن ویژگیهای گفتمان خاطرنشان کرد: اولین ویژگی آن ناظر بودن به تحریکات اجتماعی و دومین ناظر بودن به درک و فهم مشترک مردم از شرایط موجود و سومین ویژگی آن خاصیت آرمان خواهی و ائتلاف است.
وی خاطر نشان کرد: برای تولید گفتمان باید فرایندی طی شود که دارای دو مرحله است؛ یک شکل گیری، دو ظهور و بروز؛ که شکل بیرونی از خواسته های جامعه، مطالباتی است که انباشته شده و حالا ظهور میکند.
دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب ادامه داد: در گفتمان وقتی بحث از نسبیت گرایی عبور کرد باید با اصول گفتمان سازگاری داشته باشد.
فدایی گفت: مفاهیمی که در طول این چند سال و در صحنه ادبیات سیاسی تولید شده است که دارای بار معنایی کاملی است؛ که توسط مقام معظم رهبری بیان شده است.
وی بیان کرد: رابطه ای بین گفتمان و موارد نظری آینده و مبانی معرفتی وجود دارد که اگر ما در تحلیل مباحث گفتمانی به این موضوعات نپردازیم، حتما دچار انحراف می شویم.
دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب افزود: مباحث معرفتی در گفتمان تبیین نقشه و سیر حرکتی انقلاب و نیز تبیین فلسفه تشکیل حکومت اسلامی و موضوعاتی از این قبیل است که باید کاملا روشن شود تا ببینیم با گفتمان مورد نظر ما پیوند دارد یا نه؟
فدایی تصریح کرد: متاسفانه در بین ما تعریف جامعی از گفتمان انقلاب اسلامی به وجود نیامده و باعث شده است برخی گفتمان ها خود را به انقلاب تحمیل کنند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه اگر این نمونه تقویت شود نظام برنامهریزی کشور را اصلاح کرده و وضع موجود را تغییر میدهد، گفت: باید تلاش ما در این حوزه به گونهای باشد تا در صحنه بینالمللی هم این ادعا را داشته باشیم که انقلاب امام میتواند زمینه تمدن اسلامی را فراهم کند.