به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام خسروپناه دقایقی پیش در نوزدهمین دوره طرح ولایت کشوری که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد: با اشاره به اینکه علم تنها یک آسمان را کشف کرده است بیان کرد: این در حالی است که اسلام از هفت آسمان سخن میگوید برخی عنوان میکنند در این مسئله بین دین و علم تعارض وجود دارد؛ اما در واقع این تعارض نیست بلکه علم عنوان کرده یک آسمان را یافته است نه اینکه عنوان کند هفت آسمان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تاکنون بین علوم طبیعی و دین تعارضی نیافته ام تصریح کرد: تنها یک تعارض در این بین وجود دارد و آن هم در رویکردهاست نه تعارض در مسئله.
این پژوهشگر فلسفه دین ادامه داد: رویکرد امروز علوم طبیعی یک رویکرد ماتریالیستی است، به این معناست که آنان بین خداوند و جهان رابطه ای نمیبینند؛ اما دین اسلام این ارتباط را به رسمیت میشناسد.
اسلامی کردن علوم به معنای تعطیلی آزمایشگاه ها نیست
حجت الاسلام خسروپناه با طرح این پرسش که آیا در علوم طبیعی علم دینی وجود دارد خاطرنشان کرد: اسلام معتقد است که از آزمایشگاه بهره ببرید؛ اما رویکرد دینی داشته باشید به طور مثال عنوان کنید قانون عمل و عکس العمل نیوتن به اذن خداوند انجام میگیرد و چنانچه خداوند بخواهد این قانون به گونه ای دیگر رخ خواهد داد.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: بنابراین به این معنا نیست که تمام آزمایشگاه ها را تعطیل کنیم و تمامی علوم را تنها از قرآن و سنت اخذ کنیم بلکه این به این معنا است که باید از هر دو بهره ببریم.
حجت الاسلام خسروپناه ضمن اشاره به اینکه امام معصوم به باطن قرآن علم دارد خاطرنشان کرد: همین امامان که به باطن قرآن علم دارند نه تنها عنوان نمیکنند آزمایشگاه ها را تعطیل کنید بلکه بر افزایش آن نیز تأکید دارند.
وی افزود: امروز جامعه شناسانی وجود دارند که تنها معتقد به جامعه هستند و نه فرد و براساس این مبنا نظریه پردازی میکنند؛ این در حالی است که اسلام در کنار جامعه به فرد نیز اصالت می دهد.
وی یادآور شد: امروز بین علوم اسلامی و انسانی فاصله بسیار است که باید به سمت ایجاد و گسترش علوم اسلامی انسانی حرکت کنیم.
حجت الاسلام خسروپناه قلمرو دین را وسیع دانست و گفت: دین از انسان و خداوند بحث میکند و خداوند دین را برای هدایت انسان به وجود آورده است.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با طرح این پرسش که آیا اسلام تعریفی از انسان ارائه میدهد یا خیر؟ گفت: اسلام انسان را موجودی میداند که دارای دو ساحت مادی و معنوی است؛ اما انسان گرایان غربی انسان را تنها در ساحت مادی می پندارند.
وی در ادامه بیان داشت: در روان شناسی، اقتصاد و جامعه شناسی بایدها و نبایدهای بسیاری وجود دارد و آیا اسلام نیز دارای این بایدها و نبایدها در اقتصاد، جامعه شناسی و روان شناسی است، باید گذارههای فلسفی و ارزشی را از قرآن و سنت و گذاره های تجربی را از تجربیات اخذ کنیم.
آیا علم میتواند دین را ثابت کند
این پژوهشگر حکمت و فلسفه با طرح این پرسش که آیا علم میتواند دین را ثابت کند تصریح کرد: کار علم این است که پیچیدگی های جهان را کشف کند و انسان با کشف این پیچیدگیها به نظم و از نظم به ناظم میرسد هم علوم طبیعی و هم علوم انسانی لازم و ضروری هستند بنابراین تحولی که مقام معظم رهبری در خصوص علوم و فاصله علوم اسلامی از انسانی عنوان میکنند اولا به این معناست که منحصر به ترجمه نشویم بلکه خود نیز تحقیق و تحقیقات دیگران را بومی سازی کنیم و ثانیه بر این امر معتقد باشیم که علوم انسانی دارای مبانی است که این مبنای را باید از اسلام اخذ کنیم نه از مبانی مارکسیسم، اگزیستانسیالیسم و پوزیتیویست زیرا چنانچه تنها به نظریات دورکیم ومارکس بپردازیم و مطرح کنیم به جای نخواهیم رسید.
منظور از تحول بالندگی است و نه تعطیلی علم
وی با تأکید بر اینکه منظور از تحول بالندگی و رشد است و نه تعطیلی علم گفت: بزرگ ترین مشکل در جامعه ما بخش مدیریت است که متأسفانه اکثرا ترجمهی است چنانچه علوم انسانی را اسلامی نکنیم مدیریت نیز اسلامی نخواهد شد.
حجت الاسلام خسروپناه بیان کرد: در این مسیر میتوانیم از شیوه و منش مدیریت امامان بهره ببریم همچنین در نحوه مدیریت باید مبانی اسلامی را دریابیم.
وی افزود: مبانی معرفت شناسی و انسان شناسی باعث ایجاد تغییر در علوم انسانی خواهد شد البته باید در این مسئله به روش شناسی نیز توجه کرد که متأسفانه در این رابطه کم کاری شده است.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در خصوص رابطه تکنولوژی و اسلام گفت: صنعت از علوم مهندسی و علوم مهندسی از علوم پایه گرفته میشود علوم پایه به کشف رابطهها میپردازد و مهندسی به دنبال تصرف و تغییر است زیرا در صدد رسیدن به صنعت میباشد، چنانچه صنعت و علوم مهندسی در مسیر تصرف و تغییرات، رویکرد اسلامی و دینی داشته باشند آن گاه تعارض رخ نخواهد داد.
نفی نقد منجر به استبداد رای خواهد شد
حجت الاسلام خسروپناه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سخنان اخیر رئیس جمهور در رابطه با منتقدان سیاست خارجه گفت: من با بداخلاقی مخالف هستم همه افراد حق نقد دارند نقدهای که به ولایت فقیه گرفتهاند به مراتب بیشتر از نقدهای که به دولت میشود ما باید به نقدها توجه کنیم و چنانچه این مسئله رخ ندهد دچار استبداد در رای خواهیم شد.
وی بر اخلاقی بودن و منطقی بودن نقدها تأکید و خاطرنشان کرد: افرادی که درصدد هستند رفتار دولت را نقد کنند نباید نقدشان حاکی از بی ادبی باشد بلکه در نقد دولت نیز باید بر منطقی بودن و ادب توجه کرد.
این استاد فلسفه در خصوص اقدامات مثبت دولت گفت: به طور مثال وزیر بهداشت طرحی به نام طرح "سلامت" را مطرح کرد و به جد در حال پیگیری این طرح میباشد آیا منتقدین به این مسئله پرداخته و از این طرح دفاع کردهاند؟
حجت الاسلام خسروپناه تأکید کرد: در نقدها نباید از ادبیات بی اخلاقی بهره ببریم بلکه باید با هر شخصی که مخالف هستیم با اخلاق و منطق برخورد کنیم.
امروز هر یک از اهداف به نحوی دل رهبر را خون می کند
وی تأکید کرد: امروز منافع ملی در خطر است چرا افراد با همکاری یکدیگر قدمی در مسیر ولایت برنمیدارند متأسفانه بسیاری از احزاب سیاسی دل مقام معظم رهبری را خون کردهاند.
رئیس موسسه حکمت و فلسفه یادآور شد: متأسفانه بسیاری از کسانی که ادعای ولایی بودن میکنند در باطن این گونه نیستند امروز با مشکلات جدی فرهنگی و اقتصادی روبه رو هستیم که باید به حل این مسائل بپردازیم نه اینکه مانند دشمنان خونی به جان هم بیفتیم.