گروه دانشگاههای کشور "خبرگزاری دانشجو" – علی صالحی: روز ۱۳ آبان در تاریخ کشور ما یاد آور وقایع و اتفاقات متعددی است که هر کدام بخشی از تاریخ این کشور به ویژه پس از انقلاب اسلامی را شکل میدهد. از انقلاب دوم تا بسیجی ۱۳ سالهای که رهبر همه مردم ایران شد.
اینها همه حول یک محور بزرگ قرار میگیرد: روز ملی مبارزه با استکبار جهانی. و این درونمای اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و همه تاریخ ۳۴ ساله جمهوری اسلامی و البته مبارزات قبل آن در نهضت تحریم تنباکو و مبارزات چهرههایی نظیر آیت الله کاشانی و مصدق است.
دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم از اصلیترین محورهای شکلگیری مبارزات مسلمانان از صدر اسلام تا کنون بوده است. رسانیدن پیام نبی مکرم به پادشاهان ایران و روم از نمونههای قدیمیتر آن و امروز مبارزات مردم فلسطین، حزب الله لبنان و البته جبهه مقاومت درگیر در سوریه از نمونههای معاصر آن است.
بی تردید باید گفت که ماهیت همه حرکات ضد استعماری و ضد استکباری از دو جان مایه اصیل و بروز شده بهره میبرند. نسخه اصیل این حرکتهای ملتهای آزاده برگرفته از فرهنگ عاشورایی است که در نهضت حسینی در سالهای نزدیک پس از رحلت آخرین پیامبر الهی رخ داد.
آنچه که امثال فوکویاما و هانتینگتون از آن به عنوان شاکلههای مقاومت مردمی در ایران و اکثر کشورهای اسلامی یاد میکنند و اینگونه میپندارد که برای به زانو درآوردن این کشورها باید دوبال پروازی فرهنگ عاشورا و انتظار را از آنها گرفت.
فرهنگ سرخ شهادت عاشورایی امروز جان مایه همه قیامهایی است که برای رد سلطه ظالمان در دنیا شکل میگیرد و البته این مساله یکی از ارکان شکل گیری خیزش مردم ایران و از نقاط قوت تشدید کننده انقلاب اسلامی ایران است که هر زمانی نیاز به خون تازه و یا شدت و قدرت ویژهای داشت از عاشورا و تاسوعای حسینی بهره گرفته میشود.
این انقلاب با الگوبرداری صریح از ارزشهای اصیل اسلامی امروز در حالی، تبدیل به یک معیار به روز شده از آموزههای اسلامی شد که شاید برخی این آموزهها را متعلق به موزه تاریخ میدانستند؛ ولی این انقلاب نشان داد که این دستورات و آرمانهای اسلام جهان شمول و همیشگی است.
شکل گیری انقلاب مردم ایران با ایدئولوژی جدیدی که در برابر جهان دو قطبی غرب و شرق و یا همان سوسیالیسم و لیبرال سرمایهداری قد علم کرد راه جدیدی را در برابر بشریت قرار داد.
فریاد نه شرقی نه غربی و استقلال خواهی مردم ایران با بیان الگوی نو زندگی شان که همان حکومت دینی و اسلامی بود خیلی زود پایههای لرزان استعمارگران و استکبار جهانی را به لرزه درآورد. که ظهور آن در ۱۳ آبان ۵۸ شکل گرفت و لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط پیش قراولان انقلاب اسلامی یعنی دانشجویان به تسخیر درآمد.
و این نقطه آغازی بود برای بیان این مطلب که کدخدای جهان هیمنه اش پوشالی است و این احساس را در ملتهای آزاده القا کرد که همواره راه زیستن در برابر ظالم سکوت نیست؛ بلکه ظالم هم درهم شکستنی است و میتوان پای استکبار جهانی را از سفرههای ملتهای مظلوم قطع کرد.
حادثهای که انقلاب دوم نامیده شد و راه انقلاب ایران و رویکرد آن در مقابله با ظلم و استکبار و استعمار را به خوبی برای جهان روشن کرد.
کافی است در قالب چارچوب اهمیت و ضرورت پرداختن به جایگاهی که نقش هویت آفرینی برای یک ملت را دارد به این مساله بنگریم تا در یابیم که، اینکه حضرت امام (ره) فرمودند که دانشگاه مبدا همه تحولات است یعنی چه!
دانشگاه و دانشجو با وجود این نقش تعیین کننده از آنجایی که حلقههای ارتباطی متعدد و در سطوح متعدد با بدنه اجتماعی برقرار میکند توان بالا و گستردگی محسوسی را از جامعه مخاطب در برابر خود دارد. در کنار این جامعه هدف گسترده با توجه به جایگاه این نهاد در بین مردم و با توجه به سبقه تاریخی آن که در برهههای زمانی متعدد در کنار اقشار مردم نقش بسزایی در به ثمر نشستن نهال انقلاب داشته است از امتیاز اطمینان و احساس امنیت نسبت به حرکتهای انقلابی و ضد استکباری آن در جامعه امروز ایران سود میبرد.
این حرکت پیشبرنده دانشجویی در ایران تا آنجا پیشرفت که نمونههای دیگر آن را در برهههای حساسی نظیر ۱۸ تیر ۷۸ و فتنه ۸۸ به خوبی قابل مشاهده بود.
ارتباط و پیوستگی این حرکتهای انقلابی و مبارزات آزادی خواهانه از ظلم و استکبار جهانی خیلی زود از نمونه به روز شده قیام عاشورا در انقلاب ایران به کشورهای همسایه و حتی قلب آمریکا و اروپا پیشرفت کرد. امروز به خوبی تاثیرات انقلابی گری جوانان ایران بویژه در برهههای حساس نظیر شکستن هیمنه آمریکا داعیهدار ریاست بر دنیا قابل مشاهده است.
وال استریت و شهرهای اروپایی و قیامهای مردم مسلمان کشورهای عربی با الگوهایی مشابه فاکتورهای اصلی انقلاب ایران و ظلم ستیزی مردم ایران نمونههای خوبی برای فراگیر شدن نهضت آزادی در سراسر جهان شده است. نهضتی که شاید خمینی کبیر به خوبی از آن آگاهی داشت که حرکت ۱۳ آبان ۵۷ دانشجویان را انقلاب دوم و روز مبارزه با استکبار جهانی نامید.