به گزارش خبرنگار دانشگاه "خبرگزاری دانشجو" سعید جلیلی در همایش استکبارستیزی که عصرامروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری محرم به تشریح مبدا آزادی پرداخت و گفت: در این فرصت می خواهم راجع به این صحبت کنیم که چگونه آزادی که یک دغدغه دیرین بشر بوده است مورد انکار قرار گرفته و یا می گیرد شاید یکی از مهم ترین بسترها برای کسانی که خواستند مانع آزادی شوند انکار حقیقت است اینکه اصول حقیقت را به چالش کشیده و اصل حقیقت را مورد هجمه قرار دهند چون آنچه می تواند آزادی را تعالی ببخشد و عادلانه کند حقیقت است و از همه مهم تر آنچه می تواند آزادی را حفظ یا جهت دار کند حقیقت می باشد در واقع اگر توانستید حقیقت را به چالش بکشید مقابله با آزادی سخت نخواهد بود.
وی در ادامه افزود: انکار حقیقت مسئله آسانی نیست حقیقت و آزادی از جمله مفاهیمی هستند که چالش های پیش روی آنها همیشه با پیچیدگی همراه بوده است دو راه برای چالش حقیقت وجود دارد اول اینکه باید حقیقت را امری دست نیافتنی نشان داد یعنی اصل رسیدن به حقیقت را انکار کرد دوم راه این است که حقیقت را امری نسبی دانست و گفت که حقیقت یک امر سیال و پندار است و آنچه که دنبال می شود پندارهای انسان است نفی حقیقت و واقعیت و نسبی دانستن آن سال هاست که در حکومت های بشری وجود داشته و بر این اساس است که من و تفکر من حقیقت را نشان می دهد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حقیقت، جوهره اصلی هستی است گفت: در نگاه اول حقیقت را نسبی تلقی می کنند و با این روش می توان به راحتی خیلی از مسائل را وارونه جلوه داد و رفتارهای که خلاف آزادی است به اسم آزادی انجام داد. بیشتر کسانی که بر این مبنا اندیشه خود را پایه گذاری کردند به جاهای رسیدند که بی شرمانه ترین و پست ترین رفتارهای ضدانسانی را به نام آزادی به خورد مردم می دهند و هنوز هم شاهد آن هستیم که برخی از این افراد با وجود سبقه تاریخی نامناسب به عنوان قهرمان در دانشگاه ها یاد می شوند و حتی نظریاتی بر مبنای این نگاه داده شده ضدانسانی است.
وی با اشاره به کتاب جان لاک که پدر آزای خوانده می شود گفت: این شخص در این کتاب به صراحت مسئولیت دولت را فقط حفظ دارایی می داند در واقع مدعیان دولت های لیبرال و دمکراسی مباحثی را دنبال می کنند که پیرو همین نگاه است کسانی که مدعیان آزادی هستند بیشترین فشارها را بر مردم وارد می کردند با این نگاه بودند.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ظلم مدعیان آزادی یادآور شد: در همین سال های که به اصطلاح تمدن وجود داشته است در یک کشور افریقایی به نام گواندا در کمتر از سه ماه یک میلیون نفر کشته شدند ولی حتی قطعنامه ای هم صادر نشد چرا که مدعیان آزادی آنها را بر حد رسیدن به وضع طبیعی نمی دانند ولی در عوض این مدعیان حقوق یا امتیازاتی مانند وتو را برای خود قائل دانستند.
وی در ادامه از آزادی به عنوان یک دغدغه جدی یاد کردو افزود: آزادی یک دغدغه جدی بوده است و در طول تاریخ اشخاص زیادی به مبادله با آن پرداخته اند اما این مقابله می تواند به شکلی انجام شود که در اذهان مردم مبارزان آزادی، مدعیان آزادی خوانده شود.
جلیلی از رسالت پیامبران در زمینه آزادی بشر اشاره کرد و گفت: پیامبران الهی رسالت بزرگی برای خود قائل بودند که آن باز کردن اسارت های این چنینی بود که البته با آن مبنا و نگاه غلط ممکن نبود اگر حقیقت بخواهد تابعی از یک نگاه باطل باشد چیزی باقی نمی ماند چرا که تمام انبیاء الهی آمدند تا این آزادی محقق شود و به شکل صحیح به کمال برسد.
وی از قیام امام حسین به عنوا نمونه کامل استکبارستزی یاد کرد و گفت: اگر امام حسین را سرور آزادی و آزادگان می دانیم برای آن است که ایشان برای احقاق حق قیام کردند و به کلمه الله هی العلیا عمل کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: برخی از این زنجیرهای استکبار سخت افزاری است ولی بیشتر آنها زنجیرهای نرم افزاری است. کسانی که اصل حقیقت را مورد هدف قرار می دهند این زنجیرها را می بندند.
وی در ادامه به تبیین نگاه دوم به حقیقت پرداخت و افزود: عده ای به شکل تئوریک راه حقیقت را نفی می کنند ولی راه دوم انصراف از حقیقت است حقیقت را کاملا انکار می کنند به طوری که آنچه که گفته می شود درست یا غلط مهم نیست و فقط آنچه که شخص قدرتمند می گوید درست است. به طور مثال وقتی سوال می شود که چرا باید پنج کشور حق وتو داشته باشند و بقیه کشورها این حق را ندارند؟ یا چرا باید نیازهای عملی یک کشور را مدعیان آزادی تعیین کنند؟ تنها یک پاسخ داده می شود که ما قدرتمندتریم و اگر کشوری این قانون را نپذیرد ما حق داریم که با نیروی نظامی وارد عمل شویم.
جلیلی افزود: مدعیان آزادی جهت انکار حقیقت یا انصراف از حقیقت آن را امری نسبی می دانند و لذا عده ای قدرتمند نظامی را شکل دادند و قانون را تعیین می کنند.
وی با مثالی در خصوص دولت های که انصراف از حق دادند به تشریح این مسئله پرداخت و گفت: در سفری که به ژاپن داشتم طی ملاقات با نخست وزیر ژاپن وزیر امور خارجه و یکی از بازماندگان فاجعه هیروشیما آنها بیان می کردند اگر ما بمباران هسته ای شدیم این حق ما بوده است حزب ما پس از مدت ها توانست حاکمیت را در دست بگیرد و ما به مردم وعده دادیم که نیروگاه های امریکا را در سطح کشور تعطیل می کنیم ما نتوانستیم چون ما نمی توانیم در مقابل امریکا بایستیم و این نظامی است که شکل گرفته و قانونی است که در دنیا وجود دارد.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: کسانی که بیشترین سعی را برای پوشاندن واقعیت دارند خود را مدعی آشکارسازی حقیقیت می دانند خودشان را یک قدرت فعال مایشاء می دانند که کسی نباید در برابر آنها ایستادگی کند در قرآن بارها اشاره شده که همه حقیقت را ببینید آنچه که در ایران نشان داده شد این است که ملت ایران با اینکه تمامی قدرت ها پشت شاه مزدور بودند ملتی بودکه حاضر نشد حکومت جور را بپذیرد و آن را مجبور به سقوط کرد آنها از همین می ترسیدند که واقعیت و حقیقت را ملتی نشان دهد که ملت ما آن را نشان داد.
وی در ادامه جایگاه آزادی در دین تأکید کرد و گفت: جایگاه آزادی در قیام امام حسین (ع) معلوم می شود که نمی خواهد کسانی بر مبنای حقیقت مناسبات را تحریف کنند برخی از کسانی که انصراف از حق می دهند قبول دارند که حق وجوددارد ولی یارای مقابله با قدرت ها را ندارند.
جلیلی با طرح این پرسش که چرا نسبت به کشور همسایه که سلاح هسته ای دارد به حدی که به نظام جمهوری اسلامی متمرکز هستند حساس نیستند گفت: این به آن دلیل است کهدر ایران نظامی بر اساس حقیقت وجود دارد که آنها می ترسند با پیشرفت تکنولوژی و تقویت نظام حقیقت قدرتشان به خطر بیفتد.
وی با اشاره به آیه قرآن که مکر شیطان را ضعیف می داند گفت: ان کید الشیطان کان ضعیفا هر دو مکر شیطان هر چقدر هم قدرتمند باشد در مقابل راه حقیقت ضعیف خواهد بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند مواظب باشید دچار اشتباه محاسباتی نشوید گفت: در محاسبات خود اشتباه نکنید که یک مبنای جدید شکل می گیرد نگاه حسینی نگاهی است که آزادی را در شکل متعالی خودش بیان می کند.
وی ضمن گرامیداشت شهید هسته ای این دانشگاه شهید شهریاری گفت: آزاده ترین افراد ما دلبستگان به سیدالشهدا بودند کسانی که نمی پذیرفتند که ابرقدرت ها نیازهای عملی کشور را تعیین کنند کسانی مثل شهیدشهریاری، نگاه استکباری و تعیین و تصمیم گیری استکبار را برای کشور خود نمی پذیرفتند نگاه حق خواهانه افرادی مثل این شهید بزرگوار باعث شد که تفکر حقیقت خواهی شکل گرفت در حالی که می دانست انتهای این راه شهادت است چرا که قدرت ها و مدعیان آزادی به محض آنکه نمی توانند با مذاکره حقیقت را کتمان کنند به تروریست متصل می شوند و هنوز پاسخ این پرسش داده نشده که مدعیان حقوق بشر چرا کمپینی برای اعاده خون این دانشمند بزرگ هسته ای تشکیل ندادند.
جلیلی ادامه داد: از طنزهای تلخ روزگار ما این است که کسانی که بیشترین مدعی آزادی هستند بیشترین عمل را برای اشاعه ظلم انجام می دهند اما کسانی که مدعی واقعی حقیقت هستند تا پای شهادت ایستادگی می کنند هنر امام خمینی این بوده که واقعیت های عرصه بین الملل را به خوبی نشان داد و نگذاشت نیمی از حقیقت آشکار ونیمی از آن مبهم بماند.
در ادامه همایش دکتر جلیلی به پاسخگویی سوالات دانشجویان پرداخت.
وی در پاسخ به این سوال که دانشجوی عاشورایی در شرایط حساس کنونی باید چطور باشد گفت: باید این حقیقت را باور داشته باشیم که انقلاب اسلامی دعوتی بود از طرف خدا و رسول و از زمانی که این دعوت اجابت شد حیات تازه ای در ایران پیدا شد. جنبش دانشجویی یک جنبش پیشرو و پیشگام بود که در 13 آبان هم فعالیت داشت و هدف اصلی دشمن را خنثی کرد و حتی بسیاری از عزیزانی که در دفاع مقدس نقش پررنگی داشتند از پایه دانشگاه بودند چنانکه دیده شد شهیدان هسته ای کسانی بودند برخاسته از دانشگاه ها که فهمیدند دشمن چه هدفی دارد و کجا را نشانه گرفته و در عمل توانستند دشمن را به زانو درآورده و تحقیر کنند.
جلیلی در پاسخ به این سوال که آیا موسوی و کروبی که در حصر خانگی به سر می بردند نباید اجازه دفاع داشته باشند گفت: آنچه بین ما و نظام استکبار وجود دارد نگاه متفاوت است یک نگاه بر مبنای عدالت و دیگری بر مبنای قدرت است یکی از بحث های قابل توجه این است که در کشورمان دمکراسی مردم و آزادی مردم از موضوعات مهم به شمار می روند. یکی از چالش های اصلی ما با نظام سلطه و استکبار این است که آنها نگران نظامی هستند که در ایران شکل گرفته، نظام مردم سالاری دینی که در رابطه وسیعی بین جمهوریت و اسلامیت شکل گرفته و در معرض شدیدترین هجمه ها مردم مدافع نظام هستند مانند دفاع مقدس که به ما هیچ کمکی از طرف دولت های خارجی نشد ولی به خاطر پشتوانه عمیق مردم یک وجب از خاک ما به تاراج نرفت اما در کنار این اسلامیت، نظام حافظ جمهوریت هم هست. آنچه که مردم رای می دهند و انتخاب می کنند مهم است نه اینکه عده ای بخواهند این آرا را وتو کنند.
وی در پایان افزود: در سال 88 مردم انتخاب کردند و مردم سالاری دینی جلوه گر شد و ولایت فقیه اجازه نداد آرای مردم به خاطر اغتشاش وتو شود و آنچه مردم انتخاب می کنند مهم است اما عده ای باعث شدند که بدون توجه به مناسبات قانونی دشمن به طمع بیفتد و هشت ماه این روند را ادامه دادند. میرحسین موسوی در بیانیه های مختلف با اشاره به اینکه تقلب در انتخابات شده و قتل یک انسان فرضی به اسم ترانه موسوی را منتشر کرد و یا به تمسخر دستاوردهای فناوری در دولت گذشته دست زد که با این کارها ظلم های بزرگی به نظام جمهوری اسلامی کرد با این وجود این حصر خانگی سال بعد انجام شد دقیقا زمانی که بیداری اسلامی شکل گرفته بود و آنها می خواستند نظام جمهوری اسلامی را کنار حکومت های چون مبارک قرار دهند و سعی در تخریب نظام داشتند که این ظلم غیرقابل بخشش بوده و قانون اساسی در اصل 176 تصمیم گیری در این موضوعات را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کرده است.