به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در نخستین جشنواره رسانه های شهری با موضوع آلودگی هوا با اشاره به اینکه هوای تهران از منظر تمام آلاینده ها ناسالم است گفت: ما برخی روزها را پاک اعلام می کنیم اما در میانگین پایان سال اعلام می کنیم که تمامی روزها ناسالم بوده و این تفاوت به دلیل این است که میزان و نوع اندازه گیری ها و آلاینده ها متفاوت اندازه گیری می شوند و از منظر سالانه این شهر سال سالم ندارد.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا ادامه داد: ما از منظر ذرات معلق آمارها را روزانه اعلام می کنیم در حالی که در آمارهای سالیانه آلاینده های گازی نیز بررسی می شوند و ذرات دو و نیم میکرون که مولفه اصلی ما برای میزان آلودگی هواست براساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی ده میکروگرم بر مترمکعب است که در تهران این میزان 50 میکروگرم بر مترمکعب است و این به معنای پنج برابر استاندارد جهانی است که بسیار خطرناک است و حاوی کربن و هیدروکربن بسیاری است.
وی افزود: در بخش دیگری نیز متاسفانه خودروها و ناوگان حمل و نقل ما قرار دارند چرا که در آلودگی هوای تهران ترافیک نقش بسیار زیادی را ایفا می کند و متاسفانه ما نیز یک ناوگان بسیار آلوده را در کشور در حال تردد داریم.
حسینی در ادامه بیان داشت: برای مثال ناوگان موتور سیکلت بنزینی شهر تهران که یکی از اصلی ترین آلاینده های شهر است براساس اندازه گیری های انجام شده نشان می دهد آلودگی آن 15 گرم بر کیلومتر است یعنی به ازای هر کیلومتر 15 گرم آلودگی تولید می کند در حالی که یک خودروی استاندارد یورو 2 در کارخانه 2.7 گرم آلودگی دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: همچنین یکی از مشکلات اساسی ما تردد خودروهای دیزلی است که اگرچه مصوبه هیئت وزیران را نیز دارد که تردد خودروهای دیزل بالای بیست سال انجام نشود اما حتی موفق نشدیم آن را برای 25 ساله ها نیز اعمال کنیم.
مدیر عامل کنترل کیفیت هوا با اشاره به هزینه بالای آلودگی هوا در تهران گفت: اگر بخواهیم مثالی برای هزینه بالای آلودگی هوای تهران بیاوریم می توانیم با این قیاس آن را متوجه شویم که غلظت ذرات معلق شهر بارسلون نصف شهر ما است و به ازای هر شهروند 1600 یورو است و حال می توان در نظر گرفت برای کشور ما با جمعیت 80 میلیون این خسارت چه میزان خواهد بود.
وی گفت: ما از سال 73 وضعیت بهتری در آلودگی هوا داریم اقدامات خوبی در این مدت انجام شد خودروهای کاربراتوری که از سال 82 محدود شدند و همچنین اجباری کردن بنزین بدون سرب و حذف موتورهای دو زمانه از این اقدامات خوب بود اما متاسفانه باز هم در برخی مسائل با مشکل روبرو هستیم نظیر موضوع مهمی که بارها مطرح شد که پلاک کردن موتورهای کاربراتوری ممنوع شود اما هنوز محقق نشده است.
وی تاکید کرد: ما در بحث سوخت از ابتدای سال 90 افزایش تدریجی کیفیت آن را شاهد بوده ایم که این موضوع نیز قابل توجه است.
حسینی در ادامه تصریح کرد: اگرچه درست است که سازمان محیط زیست با 5000 نیرو و کمبود متخصص و به ویژه بودجه بیش از این نخواهد توانست کاری انجام دهد اما در تمام دنیا سازمان های محیط زیست بسیار قدرتمند پولدار و پر از متخصص هستند که این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین نقش مردم نیز در این میان متاسفانه کم رنگ است که ما باید با کمک رسانه ها آن را افزایش دهیم اما نه به این معنا که بخواهیم مردم را بترسانیم چرا که مردم تنها باید به اندازه ای هشدار را متوجه شوندکه مطالبه گری را انجام دهند و قطعا مطالبه گری مردم در طول زمان همیشه بر روی مسئولان تاثیرگذار بوده است.
این مقام مسئول با اشاره به تاثیر کاتالیست در کاهش آلودگی هوا خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مهمی که مردم می توانند در آن نقش داشته باشند استفاده از کاتالیست در خودروهاست که این موضوع تا 48 درصد در کاهش آلودگی هوا نقش دارد.