کد خبر:۳۸۹۷۹۱
گزارش جشنواره سی و سوم فیلم فجر؛

ردای گشاد «سینمای امید» بر قامت نحیف «سینمای خیانت و یاس»

رجوع به پیام رئیس جمهور منتخب، جناب حجت الاسلام شیخ حسن روحانی به جشنواره سی و دوم، شاید مبین نوع نگاه مبدع این نوع سینما و تشریح کننده زاویه نگاه دولت تدبیر و امید به سینمای امید باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» سی و سومین جشنواره فیلم فجر نیز در بخش ملی به پایان آمد. جشنواره­‌ای که جشن آغاز سال سینمایی و ویترین سینمای ۹۴ خوانده می‌شود. ویترین سینمایی که «سینمای امید» خوانده شده است. امیدی که شاید نه در فیلم های این سینما که در ارتباط با دولت تدبیر و امید تعریف می شود و دور از ذهن نیست که این تعریف گلایه هنرمندان را بر انگیزد.

 

 آنجا که حمید فرخ نژاد سینمای امید را حربه کشورهای کمونیست می­‌خواند و یا باران کوثری، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن می­گوید: نمی‌توان امید را به سینمای ایران و هنر تحمیل کرد.

 

اما فارغ از موضع هنرمندان و اهالی سینما، باید تحلیل کرد که چه سینمایی امید است و ویترین سینمای ما چه بود؟

 

اساسا آیا سینمای امید مطلوب دولتمدان محقق شده یا در حد یک شعار پوپولیستی باقی مانده است؟

رجوع به پیام رئیس جمهور منتخب، جناب حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن روحانی به جشنواره سی و دوم، شاید مبین نوع نگاه مبدع این نوع سینما و تشریح کننده زاویه نگاه دولت تدبیر و امید به سینمای امید باشد.

 

وی در بخشی از پیام خود آورده­‌اند:

«فیلم‌ساز سرزمینم به من می‌گوید حالا که انسانِ ایرانی، حماسه بیست و چهارم خرداد را رقم زده است، به من آزادی بده و بگذار واقعیت‌های تلخ و تیره‌ای را که تا دیروز نمی‌توانستم، امروز در فیلم‌هایم نشان دهم! من به او می‌گویم آن واقعیت‌ها را که همگان بیش و کم می‌دانند، بیا تا در کنارِ تیرگی‌های واقعیت، نقطه‌هایی روشن از حقیقت را هم نشان دهیم. می‌گوید بگذار در فیلمم از خطرِ بیماریِ واگیردارِ فساد و ریا و دروغ و از مسابقه هولناک و بی‌رحمانۀ «پول درآوردن به هرقیمت» بگویم. به او می‌گویم بگو، از تمامِ این بدی‌ها بگو، اما اگر می‌شناسی و می‌توانی «ستاره‌ای» را به من و مردمم نشان بده که با وجود تمام سختی‌ها، به همه کجی‌ها و پلشتی‌ها، قهرمانانه «نه» می‌گوید و واقعیت تیره را به حقیقت روشن تبدیل می‌کند.»

 

شاید اولین برداشتی که از مرقومه فوق صورت می­گیرد، اشاره ظریف رئیس جمهور به قهرمان پروری و تایید وظیفه هنر در نمایش کژی‌ها و سیاهی‌­ها و پلشتی­‌های جامعه و در ضمن آن نمایش و معرفی یک قهرمان مقاوم در برابر فشارهای جامعه باشد.

 

اما سوال اصلی اینجاست که جایگاه «امید» در این تعریف کجاست؟

 

آیا صرفا طراحی یک پایان خوش در انتهای یک فیلم سیاه و مایوس کننده و وجود یک قهرمان که خلاف جریان فیلم شنا می‌کند این توقع دولتی­‌ها را تامین می‌کند؟

 

در این بین به فرض پذیرش تعریف فوق، باید ارزیابی کرد که جشنواره­ سینمای امید تا چه اندازه به این تعریف پایبند بوده و تا چه میزان در راستای سینمای امید گام برداشته است؟

 

غالب کسانی که فیلم های جشنواره سی و سوم را به تماشا نشسته اند اذعان دارند که فصل مشترک و کلید واژه بنیادین غالب فیلم‌های دوره سی و سوم، در بخش‌های مختلف اعم از سودای سیمرغ، نگاه نو و هنر و تجربه، یاس، خیانت و تجاوز بوده است.

 

البته گاهی این فضا با یک پایان خوش «امید مالی» شده و خود را به تعریف فوق نزدیک می‌کرد، اما بیشتر آثار ارائه شده در جشنواره چیزی جز سیاه نمایی و اغراق در مسائل مختلف نبوده است.

 

به نحوی که خیانت به همسر، تجاوز و تعدی در حقوق، ارتباطات نامناسب اجتماعی و خانوادگی که حتی قلم از ذکر آن شرم دارد، فساد و تباهی در بسترهای اقتصادی و اجتماعی و اداری و ... موضوعات اصلی فیلم­های جشنواره را به خود اختصاص داده بود. تا جایی که حتی فیلمی که با هدف سرگرمی ساخته شده بود نیز تم و زمینه­ مافیایی داشته و نمایشی سرگرم­‌ کننده از درگیری توزیع کنندگان مخدر در جامعه دارد.

 

عمق این خیانت در آثار راه‌­یافته به جشنواره فجر آنقدر زیاد است که در بین کاراکترها و شخصیت­‌های معرفی شده، کمتر زن یا شوهری را می‌توان یافت که به همسر خود خیانت نکند یا خیانت نکرده باشد و یا حتی به خیانت متهم نشود.

 

حال این خیانت به فراخور داستان و تم فیلم، در سطوح مختلف تعریف شده و به نمایش کشیده می‌­شود. از خیانت به همسر و ارتباط با غیر گرفته تا جایی که در فیلم­ سخیفی که کارگردان برای نمایش قدرت فیلمسازی خود تخت و اتاق خواب پدر و مادرش را به تصویر می­‌کشد، مادر سنتی خانواده که خود را برای مرگ آماده می­‌کند، با ذکر و ورد و دعا اقدام به برداشتن شبانه پول­‌های همسرش از دخل وی می­‌کند.

 

حال سوال اصلی اینجاست که ارتباط این مفاهیم با امید چیست؟

 

چگونه می توان انتظار داشت جشنواره­ای که خیانت و تجاوز کلیدواژه مشترک فیلم­های آنست، سینمای امید را محقق کند؟

 

مبرهن این است که استفاده از شعار و نخ نما کردن شعار در اثر تکرار مکرر آن نقشی در تحقق درست آن نداشته و در صورت عزم جدی بدنه سینمایی دولت برای تحقق «سینمای امید» باید طرحی دیگر برانداخت و الا سالی که نکوست از بهارش پیداست.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
soroosh
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
امید کجا بود بابا؟؟!!! این جماعت کارهائی رو که در طول سال می کنند یا دوست دارن انجام بدن و نشده فیلم می کنند تا بدن بخورد مردم
14
0
محمد
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
اینجوری نیست بابا.... این همه امید هست... من خودم الان سه تا امید می شناسم.... امید اسماعیلی، امید عالمیان، امید قارلقی... هر کدوم از ما اگه سه تا امید داشته بشیم کلی امید میشه
هرهرهر کرکرکر
ناشناس
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
آقا محمد مشکل اینه که فقط امید نیست. این خاندان دولتی اعضای زیادی داره: نوید ، تدبیر ، کلید ، سواد ، خیلی باسوادو دکترا از خارج< خانه شخصی چند هزار متری در ولنجک ، ادب ، اخلاق ، راستگویان، متخصص ، متعهد ، انقلابی ، باشناسنامه ، دیر به دروان رسیده، بعد از عصر حجر، هنر ارزشی مساوی با غیر ارزشی ، مذاکره اما حسین (ع) با یزیدیان، توسعه ، ، ارزانی ، اشتغال کامل، فراوانی، شکست آمریکا سر میز مذاکرات، تعظیم ابرقدرتهای جهان، و همه مدیحه سرایان و نوکران دربار اکبر شاه امپراطور ماهان کبیر. اما هنوز هزار فامیل معروف نشده ، یا تابحال شده؟
ناشناس
۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
همتون خیلی باحالین!
ایرانی ها تنها ملتی هستن که برا غم و بدبختی های خودشون جوک می سازن و سرش مسخره بازی در میارن که بخندن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۶
حالم از این سینما و این بازیگرا به هم میخوره.
18
0
پربازدیدترین آخرین اخبار