به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، دکتر محسن شاطرزاده عصر امروز در همایش «بیداری دانشجویی و تمدن نوین اسلامی» در جمع دانشجویان اتحادیه جامعه اسلامی در مشهد، با استناد به این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند دشمن با دو حربه ما را میترساند یکی تهدید نظامی و تحریم است، گفت: اگر تهدید نظامی و تحریم را خوب بشناسیم اشتباه محاسباتی نخواهیم داشت. در بحث تحریم دشمن ما را میشناسد و میداند که اگر اشتباه کند باید خسارت بدهد، عده ای خیال میکنند تحریم گلوی نظام را گرفته درحالی که اشتباه میکنند با تحریم باید دقیق رفت و نقطه اصلی مقابله با تحریم اقتصاد مقاومتی است.
معاون پژوهش و فن آوری پژوهشگاه فضایی ایران افزود: اگر به اقتصاد داخلی تکیه داشته باشیم میتوانیم 200 میلیارد دلار یعنی سه برابر درآمد نفت درآمد داشته باشیم.
وی در خصوص مشخصات اقتصاد مقاومتی گفت: جهاد، انعطاف پذیری و فرصت سازی، مولد درون ساز، پیشرو و دورنگرا از مشخصات اقتصاد مقاومتی است.
شاطرزاده اضافه کرد: در ابلاغ سیاستهای مقاومتی آمده است که باید تولید داخلی را افزایش دهیم، تأمین امنیت غذایی داشته باشیم، حمایت همه جانبه از صادارت کالا و خدمات کنیم، توصیه پیوندهای راهبردی با کشورهای منطقه به ویژه همسایهها، استفاده از دیپلماسی در جهت هدفهای اقتصادی، استفاده از ظرفیتهای سازمان های بین الملل و منطقه ای، تقویت فرهنگ جهادی وایجاد افزایش ارزش افزوده، تولید ثروت، تدوین ابعاد اقتصاد مقاومتی و مقاومت سازی داشته باشیم.
مدیریت جهادی مولد ثروت است نه وابسته به ثروت
معاون پژوهش و فن آوری پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص مشخصات مدیریت جهادی، گفت: اخلاص وایمان، ایثار و از خودگذشتی، جسارت و شجاعت، عاشق خدمت و نه شیفته قدرت و ورود به حوزههای ناممکن امید به آینده، مدیریت خلاق و پویا، به دنبال شکوفایی و توسعه، ایجاد عدالت و پرورش مدیران برای آینده از مشخصات مدیریت جهادی است.
وی با اشاره به اقدامات جهاد سازندگی افزود: جهاد سازندگی نهادهای جهادی دیگری مانند جهاد دانشگاهی، جهادخودکفایی و صنعت نیروگاهی را ایجاد کرد. مدیریت جهادی با تولید ثروت، با ثروت اندوزی مبارزه میکند.
شاطرزاده با بیان اینکه وزارت جهاد، کانون توسعه جهادی بود، افزود: امروز اگر در کشور 99 درصد برق تولید میکنیم به خاطر مدیریت جهادی مولد ثروت است نه وابسته به ثروت.
معاون پژوهش و فن آوری پژوهشگاه فضایی ایران در تعریف قدرت گفت: قدرت دو معنا دارد، یک تعریف سنتی آن است که براساس آن جمعیت، ثروت و قدرت نظامی تعریف میشود؛ که این نوع قدرت امروز جواب نمیدهد و دیگری قدرت نرم است که عبارت است از توانایی فرد برای تاثیر گذاشتن بر دیگران و کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت.
وی افزود: سربازهای این قدرت نرم، امروزه دیپلماسی عمومی رسانهها، ابزارهایهای سایبری و نرم افزاری دانش و تکنولوژی هستند.
معاون پژوهش و فن آوری پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه اگر میخواهیم قدرت نرم پیدا کنیم باید دانش و تکنولوژی داشته باشیم، گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به قلههای علم به دلیل همین قدرت نرم است که بدون به دست آوردن آن نمیتوانیم کاری انجام دهیم.
شاطر زاده افزود: مدیریت جهادی پرنفوذ، خدمتگزار و مولد قدرت نرم است.
وی با بیان اینکه تأثیر ایران در لبنان و فلسطین به خاطر مدیریت جهادی است، گفت: بازسازی لبنان و فلسطین توسط ایرانیان تأثیری داشت که دهها قدرت نظامی چنین تأثیری نداشتند، به این قدرت نرم میگویند.
معاون پژوهش و فن آوری پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: دانش و تکنولوژی، اقتصاد دانامحور و متکی بر تولید اساس پیشرفت است.
شاطرزاده با بیان اینکه اقتصاد دانا محور دچار روزمرگی نیست و هر روز خلاقیت و تأثیرات عمیق بر زندگی مردم دارد، افزود: دانایی محرک رشد و ایجاد ثروت و دانش است. ما در اقتصاد دانا محور میتوانیم از منابع فراوانی که داریم استفاده بهینه کنیم.
در صادرات خام فروشی باید ظرفیتهای نیروهای انسانی را بشناسیم
وی با بیان اینکه ظرفیت قشر تحصیل کرده در کشور ما بالاست، گفت: این ظرفیت حتی از کشورهای اسلامی و غرب آسیا نیز بیشتر است. شاخص تولید علم در ایران همین ظرفیت تحصیل کردهها هستند که آمریکا هم نگران همین استراتژی ایران است. کشور ما تاکنون با توجه به این ظرفیت در جایگاه خوبی قرار گرفته است.
معاون پژوهش و فن آوری پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه در صادرات خام فروشی باید ظرفیتهای نیروهای انسانی را بشناسیم و از آن استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد کالاهای اساسی مانند روغن، شکر، خوراک طیور را از برزیل وارد میکنیم که اگر این کالاها را در کشور تولید کنیم به نفع ما خواهد بود.
شاطرزاده با بیان اینکه ارتباط با آمریکا برای ما چیزی در برنخواهد داشت، گفت: ایران باید با کشورهای در حال توسعه همکاری داشته باشد زیرا ما میتوانیم از این کشورها برخی از کالاهای خود را تهیه کنیم. ظرفیت تجاری در این کشورها بیش از ۱۵ هزار دلار است و ۷۵ درصد جمعیت جهان در این کشورها هستند. ۹۵ میلیارد دلار ظرفیتهای تجاری، در کشورهای اطراف ایران است که ما میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.