به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران در جمع دانشجویان حاضر در بیستمین دوره طرح ولایت در اردوگاه سید الشهدا(ع )آبعلی گفت: قرآن کتاب هدایت، لوح انسان کامل است، آئینه خدا و آئینه همه صفات اولیای اوست، مرآت جمال و جلال حق تعالی است و برای تربیت بشر پروردگار متعال درخور خدائیش در این کتاب راز و رمز به کار برده و سراسر آیات این کتاب را روح انگیز، پرجاذبه و دارای قدرت تحول و انقلاب روحی ارائه کرده است.
وی افزود: یکی از روشهای تربیتی این کتاب عرفان، این کتاب اخلاق، این کتاب مدیریت، این کتاب سیاست، این کتاب ظلم ستیزی، این کتاب مقابله با فریب کاری ها، نفاق ها، پستی ها، پلشتی ها، ایراد سوگندها است.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه قسم حکمت هایی دارد، گفت: انسان برای کسی قسم می خورد که برای او حسابی باز کرده و احترامی برایش قائل است. انسان برای کسی قسم می خورد که دوستش دارد، کسی که باور او مهم است برایش.
حجت الاسلام صدیقی اظهار داشت: یکی دیگر از جاهایی که در قسم منظور شده این است که قسم انسان را تکان میدهد، قسم شوکی است که بر طرف وارد میشود.
وی تصریح کرد: قسم جهات دیگری هم دارد؛ خدا بر چیزهایی که قسم خورده، میخواهد ما را متوجه اهمیت آن امور بکند که ما درموردشان بی تفاوت نباشیم، مطالعه کنیم، اسرار آن را کشف کنیم.
این استاد حوزه عنوان داشت: اساساً آفریده های خدا مقدس است، همانطور که جان پیامبر مقدس است خدا به جان پیامبرش قسم میخورد(قسم به جان تو)، همانطور که خدای متعال به امام زمان قسم میخورد،"والعصر"، قسم به عصاره عالم، آقایی که ما در سایه اش هستیم و دلگرمیم ما صاحبی داریم، نماینده خدا هوای ما را دارد؛ همان خدایی که به پیغمبرش قسم می خورد، خدایی که به خودش قسم میخورد؛ این خدا به انجیر هم قسم میخورد"والتین والزیتون و طور سینین" میخواهد بگوید اینها همه نوشته های من هستند، کلمات من هستند، همه جلوه ها و آیات خدا هستند، عالم همه آئینه است، یک چیز بیشتر نشان نمی دهد آن هم خداست؛ همه چیز آیه حق است؛ همه جای عالم کلاس تربیتی خداست، مظهر ربوبیت است، نشانه حکمت و قدرت است.
وی گفت: خداوند عالم را خیلی شیرین می کند ؛ هیچ چیز زائدی در عالم وجود ندارد، همه چیز در جای خودش حساب شده است.
صدیقی اضافه کرد: خداوند متعال در میان قسم های زیادی که در قرآن یاد کرده است، و چون موضوع قرآن کریم هدایت است، این قسم ها بار هدایتی و تربیتی دارد، بیشترین قسم را در سوره شمس بیان کرده است(11 قسم مطرح است بعضی هم میگویند 13 قسم). خدا چرا اینقدر برای ما قسم میخورد؟ و چرا برای این موضوع اینقدر قسم می خورد؟ نشان میدهد که سرنوشت سازترین مساله همینی است که در سوره شمس خدا برایش بیشترین قسم را یاد کرده است.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: خدای متعال نقاط ضعف انسان را در قرآن کراراً بیان کرده است؛ بعضی جاها لحن، لحن نفرین است به همین خلقی که خودش آفریده "قتل الانسان ما اکفره". خیلی تکان دهنده است. اینکه خدای متعال نقاط ضعف را میگوید به خاطر جهات تربیتی است، چون اگر آدم نداند ایرادهای خودش را ، در جهت رفع آنها بر نمیآید. "خلق الانسان عجولا"، "خلق الانسان ضعیفا" و الی ماشاءالله. در قرآن کریم، ایرادهای ما، عیب های ما مطرح شده تا بدانیم اینجا دارالشفاست، آمدیم تا با دواهای قرآنی همین معایب را برطرف کنیم، رسالت ما در این زندگی، سالم سازی خودمان، برطرف کردن عیوب خودمان، رفع حجاب های بین خودمان و خدای خودمان است و در یک جمله بدست آوردن قلب سلیم و روح سلیم است که"یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم"؛ خداوند متعال ایراداتی داده است تا ما را به کار بکشد که این ایرادات را برطرف کنیم، وعده های خوبی هم داده است که اگر توانستیم خودمان را سالم بکنیم، عیوب اخلاقیمان را برطرف بکنیم، آن وقت "دارالسلام" جای ماست؛ در دارالسلام خدا خودش به ما سلام خواهد داد! "لهم دارالسلام عند ربهم و هو ولیهم"، برای اینها خانه سلام است که بهشت برین است، و آنی که شیرین تر از بهشت است، این است که "و هو ولیهم" آنجا خود خدا، خود خدا، خود خدا، ما را در دامن رحمتش میگیرد و از ما نوازش میکند، از ما سرپرستی میکند. نه تنها خدا ولایت همه جانبه در بهشت برای ما دارد، بهشت همه جایش بوی خدا میدهد، رنگ خدا دارد، جمال و جلال الهی، صفات الهی، فضای بهشت را مشحون از جاذبه ها قرار داده است؛ خدا در آنجا به بندهاش سلام هم خواهد کرد! "الیوم لا ..... نفس شی و لا تجزون الا ما کنتم تعملون" "ان اصحاب الجنه الیوم فی شغل فاکهون هم و ازواجهم....علی الارائک متکئون" "سلام قولا من رب الرحیم"
وی با اشاره روایتی از معصوم (ع) گفت:در روایت آمده است، وقتی خدا به بنده اش آنجا سلام میدهد، آنچنان بنده بیتاب و ذوب میشود که تمام نعمتهای بهشتی که همه در حد اعلی است، در برابر این لذت برای انسان که سلام خدا بالاترین لذت را به انسان القا میکند که چیزی دیگر برتر از آن وجود ندارد.خوب ما آمده ایم که خودمان را اینجا بسازیم، خودمان را اینجا بشناسیم، خودمان را بیابیم و بسازیم تا سالم سالم بشویم؛ وقتی سالم شدیم آرامش است؛ نا امنی در نا سلامتی است. لذا روح مضطربه مال آدم هایی است که گرفتار نفس اماره هستند؛ آن لحظه ای که خدای متعال میبیند بندهاش به سلام کامل رسیده است، آدم رنگ خدا که میگیرد، سلامت نفس که پیدا میکند، آن وقت نفس، "مطمئنه" میشود؛ "یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی"؛ راحت میشود دیگر هیچ مشکلی باقی نمی ماند. دغدغه ما برای ناسلامتی ماست. اگر جان به جانان برسد امنیت کامل است، جان به جانان هم نمیرسد مگر این حجاب های موجب ناسلامتی را آدم برطرف کند.
صدیقی با بیان اینکه کسی باورهای قرآنیش تعمیق بشود، مشکل تحریم و مشکلات دیگری که دنیا آن را تهدید می داند همه برایش فرصت میشود، اظهار داشت:در تفاسیر آورده اند ؛ فردی در بیابانی با اسماعیل رو به رو شد، پرسید از کجا میآیی؟ گفت از دیار وحی، گفت خوب عجب از سرزمین وحی می آیی یک سوغاتی وحیای که خدا آنجا نازل کرده از آنجا چیزی داری به ما بدهی؟ ایشان هم این آیه یادش آمد:"فی السماء رزقکم و ما توعدون"، وقتی که ان فرد آیه را شنید گفت : راحتم کردی، سرگردان روزی بودم به هر دری میزدم ولی حالا می روم راحت کارم را میکنم و روزیام را خدا گفته در آسمان است، باید در آسمان را باز کنم. راحت شدم! رفت تا سال دیگر . آن عرب اسماعیل را در طواف دید، گفت خدا خیرت بدهد پارسال یک پیامی از این وحی به ما دادی، ما را از نگرانی معیشتی بیرون آوردی؛ فهمیدیم ما باید کار بکنیم ولی روزیمان دست اوست، در زمین نیست در آسمان است. کسی باورهای قرآنیش تعمیق بشود، مشکل تحریم و مشکلات دیگری که دنیا آن را تهدید میداند همه برایش فرصت میشود. "و من یتقالله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب"
وی با تاکید بر اینکه خداوند متعال به ما وعده داده است، چرا باید از فشار دنیا ما بترسیم؟گفت: مگر قدرت استکبار بیشتر از قدرت خدای ماست؟ وعده های اینها دروغ است وعده های خدا راست است، هرچه گفته ما دیدیم راست گفته عمل کرده ولی دشمن هر وعده ای بدهد هزار بار تجربه شده به هیچ کدامش پایبند نخواهد بود. چرا به وعده های خدا ما آرامش پیدا نمیکنیم؟! در مورد عزت هم خدا وعده داده "تعز من تشاء و تذل من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شی قدیر"، اینجا کلی فرموده ولی در آیات دیگر فرموده است که "العزه لله و لرسوله و للمومنین"مومن باشید نترسید از دشمن، خیری هم که شما خیر می دانید همه اش"بیدک الخیر" به دست کسی نیست، سرنوشت ما به دست خودش است، احدی در عالم کارهای نیست.
امام جمعه موقت تهران افزود: خداوند در حال امتحان ما است، گاهی میدان به ظالم میدهد، ظالم هنری ندارد، قدرتی ندارد، به اندازه پشه ای هم نیست! شما در تاریخ عزت انبیاء را ببینید! "یریدون لیطفئوا نوراالله باافواههم" روزی هم همینطور است؛ ما وظیفه مان کار کردن است، رزق به دست خداست؛ آیات قرآن خیلی در این جهت شفاف است."نحن قسمنا بینهم معیشه" اصلا خودمان روزی را بین اینها تقسیم کردیم به یکی کم دادیم به یکی زیاد دادیم؛ برکت مال تقوا است. رزق آرام بخش مال تقواست؛ پول زیاد رزق نیست! ثروت زیاد رزق نیست! رزق آنی است که مایحتاج ما را برطرف میکند. آرامشی در آن هست برکتی در آن هست؛ "کلوا من الطیبات واعملواالصالحات" طیب بخورید تا بتوانید عمل صالح انجام بدید؛ حلال خوری موجب توفیقات میشود، حرام خوری توفیقات را از آدم میگیرد.
صدیقی ادامه داد: آن فرد دوباره به اسماعیل گفت راحتم کردی با آن آیه، دغدغه و اضطراب را از من گرفتی، یک چشمه دیگر برایم بیاور؛ دنباله آیه را اسمعیل خواند: "فورب السماء انه لحق لسماء لعلکم تتقون" خدا قسم میخورد به پروردگار سماء که روزی در آسمان است؛ خدا اینجا به تناسب به همان قسم خورد. قسم به آن سمائی که روزیتان در آن است. هیچ موشکی، بمب اتمی به خزینه الهی برنمیخورد که روزی شما را از بین ببرد! مثل دیار یمن نیست همه منابع را بزنند روزی شما دست خداست؛ همه عالم در به روی شما ببندد خدا در به روی شما نبسته. "فورب السماء" قسم به پروردگار آسمان "انه لحق" هم قسم خورده هم باز لام تاکید گذاشته؛ من توقع دارم انشاءالله برید این آیه را در تفاسیر بخوانید(سوره مبارکه ذاریات است)؛
آن عرب وقتی قسم خدا را در این آیه شنید داد زد، که ای داد یعنی وضع ما اینقدر خراب است که خدا برای ایجاد باور در ما قسم خورده؛ وضع ما اینقدر خراب است که بدون قسم حرف خدا در ما اثر ندارد؟! این وضعیت بد بشر را در این آیه استنباط کرد، و جان به جان آفرین تسلیم کرد!
وی افزود: ما اینهمه قسم به گوشمان خورده چقدر تکان خورده ایم؟! اینهمه قسم باید دل ما را تکان بدهد، صخره دل ما را پر آب کند؛ گاهی از صخرهها چشمه می جوشد! چرا اینقدر قسم خورده؟ چون دوستت دارد، نمیخواهد در جهنم بیفتی، میخواهد عزیز باشی، خدا تو را برای خودش ساخته؛"نفخت فیه من روحی" دم خدا در وجود شماست،این دم خیلی گرم است چقدر سردی که گرم نمی شوی؟!! آدم وقتی میشنود اینها را اگر برود فکر کند فکر نمیکنم عوض نشود!
آیت الله صدیقی با اشاره به اینکه دو نمونه از قسم های خداوند مهم ترین اثر در مسأله زندگی بشر دارد، تصریح کرد: یکی مساله تزکیه است که سعادت به تمام معنا در این است؛ دیگری هم خطر قلت از تزکیه است؛ رهبر انقلاب انسان خود ساختهایست دیدید در فراز و نشیبها هیچ وقت دستپاچه و عصبانی نمیشود؛ این الهامات الهی است خودش نیست خدا به او داده دارد ادارهاش میکند؛ لذا حرفه ایی که در مورد آقا میگویند خیلی دقیق حرف میزنند. حضرت آقا وقتی نخست وزیر هم بودند امتحان عظیمی بود که نخواستند امام را نگران کنند و به فرموده امام سکوت کردند؛"و اذا ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک لناس اماما " الحق عبد خالص خدا بود و خدا هم امامت را به ایشان رسانید.
وی افزود: شهید رجائی هم مطیع بود چون و چرا نداشت، تقدم به رهبری نداشت؛ حضرت آقا در موردشان می فرمایند که شهید رجائی حواسش به خودش بود از خود غافل نبود، خود را رها نکرده بود، آدمی که خود را رها میکند اگر مدیر بشود تعریفش را نکنند ناراحت میشود. "قد افلح من زکاها"، فلاح و پیروزی همیشگی است؛ گاهی پیروزی ها نسبی است انسان چند قدمی جلو میرود بعد غفلت میکند دشمن غافلگیرش میکند و همه چیزش را به غارت میبرد . "قد افلح المومنون" اینها مومنینی هستند که دیگر شکستی ندارند. خرشان از پل گذشته دیگر برگشت ندارد.
صدیقی گفت:اگر دنبال پیروزی و خوشبختی به معنای واقعی باشید باید خودتان را بسازید و از خودتان غافل نباشید، شما در خطرید. توپخانه نفس خاموشی ندارد. آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند انقدری که ادم از داخل ضربه میخورد از بیرون نمی خورد."یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم": خودت را بشناس! به هر چیزی خودتان را فروختید آن قیمت شماست؛ با خدا معامله کنید قیمت شما خداست. بهشت سعی خودتان است، تقوای شماست، حجاب شماست، عصمت شماست که شده است بهشت! بهشت دست ساز شماست شما بالاتر از بهشت هستید. حریف خدا نشوید، آئینه خدا باشید؛ خدا خودش را به شما میدهد؛ اراده خدایی در وجود شما محقق می شود.
این استاد حوزه خطاب به دانشجویان حاضر در دوره طرح ولایت گفت: شما آمدید اینجا دارید در این سخت کوشی ها تمرین میکنید، امیدوارم خدا به شما اخلاص دهد که بتوانید از این گردهها بالا بروید؛ آدم شدن سخت است. بالا رفتن، از خود گذشتن، عصبانی نشدن و... اینها سختیهاست اما عشق بیاید آسان میکند؛ محبت حضرت زهرا(سلامالله علیها) خیلی چاشنی خوبیست.اگر خودت را یافتی، هیچ زیبایی دیگری زیبا نیست؛ اول باید خود را شناخت بعد یافت بعد ساخت بعد از این موجودی که زیبای خود ساخته و رنگ خدا گرفته باید مراقبت کرد. "قد افلح من زکاها و قد خاب من دسها"؛ تزکیه فقط محدود به اینجا نیست، اگر رفتید خانهتان، توانستید جلوی خشم خود را بگیرید، دور مادرتان بچرخید، این اصل است واگرنه اینجا گریه کردن که طبیعی است... . تزکیه در اجتماع است، در برخورد با ناملایمات است.
وی ادامه داد:آدم اگر از خودش غفلت کند از خودش بیگانه بشود، از خدا بیگانه بشود، با خودش دسیسه میکند؛ "و قد خاب من دسها"این افرادی که در خیابانها میبینیم دارند به خودشان ظلم میکنند،کدام بدبختی بدبخت تر از آنی است که فرد به امانت شهدا خیانت بکند؟ آخرش خدا ناامیدشان میکند؛ خدا وعده داده آن هایی که به غیر او امید دارند را نابود و نا امیدشان کند.
صدیقی در پایان به دانشجویان گفت: ترک عجله و شتابزدگی مهم است،اینها همه از عوامل تخریب انسان است، متین بودن، با فکر بودن، کارها را سنجیده انجام دادن،اینها جهاد اصغر شماست؛ سپس جهاد اوسط، .بعد هم جهاد اکبر است؛ جهاد اکبر مرحله شهود است که انسان دیگر خودش را نمیبیند؛ به هر جا بنگرم کوه و در و دشت/نشان از قامت رعنا تو بینم.