محسن نصری در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در اصفهان، در رابطه با برخی اظهارنظرها در خصوص وظایف شورای نگهبان گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران یک فصلالخطاب به نام رهبری و ولی فقیه داریم و در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و در زمینه اختلاف بین مسئولین قوا، فصلالخطاب نظر رهبری و ولایت است.
ولی فقیه و قانون اساسی فصلالخطاب مسائل مختلف کشور هستند
وی افزود: در ذیل نظرات رهبر انقلاب و ولایت، قانون اساسی فصلالخطاب دیگر کشور است، که وظایف و ماموریتهای نهادها، سازمانها و قوای سهگانه به صورت مشخص و روشن در قانون اساسی تعیین شده است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در رابطه با وظایف شورای نگهبان تصریح کرد: اولین وظیفه شورای نگهبان بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی است، که این مصوبات نباید خلاف قانون اساسی و شرع باشد.
نصری ادامه داد: وظیفه دیگر شورای نگهبان نظارت بر برگزاری انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری در کشور است و در رابطه با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نیز نظارت بر عهده هیئتی است که مجلس شورای اسلامی تعیین میکند.
مسئولین و مردم باید پایبدی خود را به قانون اساسی اعلام کنند
وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان دو وظیفه اصلی در کشور دارد، گفت: طبیعتا مسئولین کشور از رئیس جمهور تا سایر مسئولین و همچنین آحاد مردم ایران که قانون اساسی را پیمان و میثاق ملی میدانند، باید پایبندی خود را به قانون اساسی اعلام کنند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان بیان داشت: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری بر اساس قانون اساسی، باید یک نظارت فعال و کارآمد باشد، برای مثال در بازی فوتبال داور بر بازی نظارت دارد و تماشاگران نیز بر بازی نظارت میکنند، اما کسی که نظارت قانونی و تاثیرگذار دارد، داور است و نظارت مردم و بازیکنان بر بازی نظارت اطلاعی است و آنها فقط نظر خود را بیان میکنند و نظرشان بر روند بازی تاثیرگذار نیست.
نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، نظارت تاثیرگذار و کارآمد است
نصری ادامه داد: شورای نگهبان بر همه مراحل انتخابات از مراحل قبل تا بعد از برگزاری بر عملکرد مجریان نظارت دارد و این نظارت تاثیرگذار و کارآمد است.
وی در رابطه با بحثی که مخالفان و منتقدین شورای نگهبان مطرح میکنند، گفت: این مسئله بحث تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است، و باید گفت که شورای نگهبان بر اساس نظر و سلیقه شخصی این عمل را انجام نمیدهد، بلکه قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چهار چوبی مشخص برای شورای نگهبان تعیین کرده است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: شورای نگهبان برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از چهار مرکز استعلام میکند، که این مراکز شامل قوه قضائیه، نیروی انتظامی، ثبت احوال و وزارت اطلاعات است.
نصری تاکید کرد: شورای نگهبان بر اساس پاسخ قانونی که از این چهار مرکز دریافت میکند، بررسی میکند که آیا اقدامات وزارت کشور و هیاتهای اجرایی انتخابات به درستی انجام شده یا خیر.
وی با بیان اینکه عدهای میگویند باید وظایف بین مجری و ناظر مجزا باشد، بیان داشت: این مسئله حرف درستی است، اما نباید تحلیل اشتباه صورت گیرد، برای اینکه این مشکلات ایجاد نشود، هر نهادی وظایف قانونی مشخصی برعهده دارد.
در مقام مسئولیت، سلایق شخصی پذیرفته نیست
استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: وقتی فردی در جایگاهی مثل ریاست جمهوری و یا نمایندگی مجلس قرار میگیرد، چند ویژگی دارد، اول اینکه ساختار نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی را پذیرفته است، دوم اینکه رئیس جمهور و نمایندگان در مراسم تحلیف خود سوگند یاد میکنند که پاسدار قانون اساسی باشند، پس این افراد باید به میثاق ملی احترام بگذارند.
نصری افزود: ممکن است فرد سلیقه و نظر خاصی داشته باشد، اما در مقام مسئولیت این سلایق شخصی پذیرفته نیست، چراکه هم سوگند یاد کرده که پاسدار قانون باشد و هم قانون اساسی را پذیرفته است.
وی با تاید بر اینکه رئیس جمهور و نمایندگان مجلس نیز از طریق شورای نگهبان جهت شرکت در انتخابات تایید صلاحیت شدهاند، گفت: این افراد در جریان برگزاری انتخابات و نظارت شورای نگهبان در جایگاه مسئولیت قرار گرفتهاند، پس عاقلانه این است که در مقام مسئولیت علیه وظایف قانونی شورای نگهبان موضعگیری نداشته باشند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان بیان داشت: معمولا در زمان برگزاری انتخابات، افراد و جریانهایی برای اینکه بتوانند دیدگاه خودشان را اعمال کنند، اقدام به موضعگیریهای خاصی به ویژه علیه شورای نگهبان میکنند، چراکه میدانند با نظارت شورای نگهبان و تایید یا رد صلاحیتها، گروهی که مد نظر آنها است، ممکن است در حوزه انتخابات مورد تایید قرار نگیرند و از جریان انتخابات حذف شوند.
یکی از راههای نفوذ دشمن در نظام، نفوذ در دولت و مجلس است
نصری تصریح کرد: این مسئله در خصوص انتخابات مجلس آتی نیز از سوی عدهای شروع شده است و عدهای از جریانات درصدد زیر سوال بردن وظایف قانونی شورای نگهبان هستند.
وی با اشاره به بحث سوء استفاده دشمن از مسئله انتخابات در ایران، گفت: استراتژی دشمنان ما اگر در دهههای اول انقلاب مبارزه با نظام بود و تلاش میکردند از بیرون با نظام مبارزه کنند، امروز استراتژی آنها تغییر کرده است و آنها در تلاش هستند از دورن با نظام جمهوری اسلامی مبارزه کنند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: دشمنان ایران اسلامی معتقد هستند باید در ساختار قانونی جمهوری اسلامی نفوذ کنند و از درون با نظام مبارزه کنند و یکی از راههای نفوذ دشمن در دورن نظام، نفوذ در دولت و در مجلس شورای اسلامی است.
شورای نگهبان سد بزرگی برای مقابله با نفوذ در ساختار قانونی نظام است
نصری افزود: دشمنان از ماهیت نظام در جهت پیاده کردن اهداف خود استفاده میکنند و در این مسیر شورای نگهبان را سد بزرگی در مقابل خود میبینند و به همین دلیل شاهد فضاسازی منفی علیه شورای نگهبان هم از سوی دشمنان خارجی و هم از سوی جریانات داخلی و سیاسی وابسته به دشمنان هستیم.
وی در پایان گفت: دشمنان میخواهند با تاثیر گذاری در فضای انتخابات، تاثیر در شرایط تایید و رد صلاحیتها و یا مثل فتنه ۸۸ با ایجاد مشکل در حوزه انتخاباتی و نتایج، به اهداف خودشان دست پیدا کنند.