به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، حسن جان فدا، مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: طبق آمار های چهار ماهه ی نخست امسال، 87 نفر به علت تصادفات در استان یزد جان باخته اند که رقم بسیار بالا و و ضعیت نامطلوبی را نشان می دهد.
وی افزود: استان یزد با توجه به وسعت راهها و قرار گرفتن در چهار راه شمال به جنوب و شرق به غرب، جز رتبه های نخست کشوری در آمار کشته شدگان ناشی از تصادفات است که این امر تبعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را در پی دارد.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن مقایسه ی آمار کشته شدگان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: آمار کشته شدگان درون شهری استان در چهار ماهه ی نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 3/65 درصد افزایش داشته و از عدد 26 نفر به 43 نفر رسیده و آمار فوتی 4/14 در کل استان افزایش یافته است و بیشترین کشته شدگان شهر یزد در این مدت عابران پیاده و موتور سواران ( جمعاً 93%) بوده اند که نیاز به استفاده از کلاه ایمنی، سرعت مطمئنه و رعایت مقررات توسط همه مردم و رانندگان بسیار محسوس است.
جان فدا دلایل وقوع حوادث ترافیکی را عوامل انسانی، محیطی و خودرو عنوان کرد و گفت: براساس شواهد و تحقیقات علمی صورت گرفته، بیش از 80 درصد علت تصافات، عوامل انسانی است که از جمله راهکارهای مقابله با این پدیده ارتقای آموزش عمومی مردم، مشارکت سازمان های مردم نهاد(NGO ها)، اجرای قوانین و استاندارسازی ساختار شهری است.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه افزود: حلقه مفقود شده جامعه ما پیرامون مسئله ترافیک، آموزش و افزایش آگاهی عمومی است و ضروری است تا جامعه مدنی و شهروندان را آموزش داده و با فرهنگ سازی، معضلات و خطرات ناشی از ترافیک و تصادفات را کاهش دهیم.
وی تصریح کرد:در راستای کاهش سرعت خودرو ها که مهمترین علت مرگ و میر سرعت بالا در زمان برخورد (تصادف) است، تشدید عوامل بازدارنده مانند نصب دوربین در سطح شهر به منظور ثبت تخلفات رانندگی، صورت پذیرفته که تعداد این دوربین ها تا پایان شهریور ماه امسال به 80 دستگاه می رسد.
جان فدا افزود: با توجه به ابلاغیه شورای ترافیک به دانشگاه علوم پزشکی یزد در اردیبهشت ماه سال جاری، دبیرخانه کارگروه ارتقای فرهنگ ترافیک در معاونت بهداشتی دانشگاه فعال شده و تا کنون بیش از هشت جلسه با حضور اکثریت دستگاه های مرتبط با ترافیک که عضویت شورای ترافیک را دارند تشکیل شده و کمیته های مرتبط با این کار گروه شامل کمیته های آموزش، ساختار و قانون و تعهد و مسئولیت اجتماعی راه اندازی شده است.
وی خاطرنشان کرد: ارتقای فرهنگ عمومی جامعه پیرامون مسئله ترافیک، منوط به داشتن برنامه و همراهی و همکاری سایر ارگانهای ذیربط شامل صدا و سیما، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی،پارک ترافیک، شهرداری، پلیس راهور، سازمان حمل و نقل پایانه ها، اداره ی راه و ترابری ، سازمان تبلیغات اسلامی است.