گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، یادداشت دانشجویی*؛ با نزدیک شدن به ماه مهر بازار خرید لوازم التحریر و کیف و کفش مدرسه در بین خانوادهها داغ داغ است و والدین تلاش میکنند تا در این روزهای پایانی لوازم مورد نیاز فرزندان خود را برای آغاز یک سال تحصیلی جدید آماده کنند.
در این میان تهیه لوازم التحریر شیک، زیبا و در عین حال مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی یکی از دغدغههای همه خانوادهها در زمان خرید است موضوعی که باعث شده بسیاری از کارشناسان را به جنب و جوش وا داشته تا در مورد آن اظهارنظر کنند.
اما آنچه بیش از هر چیز دیگر مورد توجه خانواده هاست تهیه لوازم التحریری است که فرهنگ واقعی ایران زمین را به فرزندانشان بیاموزد و بسیاری از خانوادهها به دنبال تهیه لوازم ایرانی و آمیخته با فرهنگ اسلامی هستند.
بازار لوازم التحریر ایران با نمادهای غربی قرق شده است
اما متاسفانه در همان گذر اول که از بازار لوازم التحریر داشتیم با نمادهایی از شخصیتهای غربی مواجه شدیم که بازار را قرق کرده بودند.
از باب اسفنجی، انگیبرد و طرحهای کارتونهای خارجی گرفته تا طرح بازی معروف clashofclans که تقریباً همه جلدهای دفاتر مدارس را به تسخیر خود در آورده است؛ اما متاسفانه خبری از طرحهای ایرانی _اسلامی به روی دفاتر به چشم نمیخورد.
شخصیتهای کارتونی که در بعضی موارد مفاهیم بیارزش و بیاهمیتی را با خود یدک میکشند اما به دلیل جذابیتهای ظاهری مورد پسند و استقبال کودکان قرار گرفتهاند.
سوء مدیریت در عرضه لوازم التحریر ایرانی و اسلامی
امسال نیز مانند سالهای گذشته سوء مدیریت در طراحی و عرضه محصولات متناسب با شأن فرهنگ جامعه خودنمایی میکند.
با نگاهی به لوازم التحریر عرضه شده در بازار آنچه بیشتر از همه خودنمایی میکند طرحهای خارجی و شخصیتهای کارتونی و بازیهای رایانهای است که چنبره همهگیری بر بازار محصولات و نوشتافزار زده است.
بسیاری از خانوادهها علیرغم میل باطنی و به دلیل عدم وجود طرحهای ایرانی _ اسلامی و ارایه با قیمت مناسب، به خرید طرحهای وارداتی مجبور میشوند و امسال نیز مانند سنوات گذشته سوء مدیریت در طراحی و عرضه محصولات متناسب با شأن فرهنگ جامعه خودنمایی میکند.
اسطورههایی که دور از چشمها ماندهاند!
باور همه ایرانیها بر این واقعیت است که فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی کشورمان ایران مملو از اسطورههای بزرگ و قهرمانانی است که هر کدام میتوانند به الگوهایی افتخار آمیز برای فرزندان ما تبدیل شوند.
اسطورههایی که متاسفانه از چارچوب داستانها و کتابها خارج نشده و به کودکان امروز که آینده سازان کشور هستند شناسانده نشدهاند.
به باور مردم ایران، اسطورهها و قهرمانهای ایرانی در داستانها و ادبیات کم نیست، اما باید این اسطورهها به الگوهایی عملی برای جامعه بدل شوند و یکی از راههای رسیدن به این امر استفاده از ذهن پاک و سپید کودکان در دوران کودکی و بچگی است.
کودکان به دنبال طرحهای نو، جذاب و متنوع هستند
بیشک یکی از ایرادات وارده به لوازم التحریر ایرانی تکرار مکررات است که دیده میشود اما قطعاً با حمایت تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از واردات آنها میتوان دوباره شاهد رونق لوازم التحریر با طراحی ایرانی باشیم.
در حقیقت باید پشتیبانیهای لازم صورت گیرد تا تولیدکنندگان لوازم التحریر ایرانی در این رقابت جهانی وارد میدان شده و با جذابیتهای فرهنگی و تاریخی خودمان، دانش آموزان را ترغیب به خرید لوازم التحریر ایرانی کنند.
اگرچه در این میان هم تعدادی از سازمانهای مردم نهاد برای رقابت با نمادهای غربی در بازار لوازم التحریر به پا خاسته و دفاتری را با تصاویر ایرانی و اسلامی به بازار عرضه کردهاند اما این فعالیتهای پراکنده، بدون حمایت جدی مسئولان برای تصاحب بازار لوازم التحریر کارساز نخواهد بود.
از سویی وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد آموزشی در کشور با تشویق و ترغیب دانش آموزان به استفاده از لوازم التحریرهایی به سبک ایرانی- اسلامی میتواند گام بلندی در راستای فرهنگ سازی در کشور بردارد.
همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با برگزاری نمایشگاههای لوازم التحریر در آستانه ورود به سال تحصیلی جدید و توزیع و پخش اقلام آموزشی هدفمند و ایرانی با طرحهایی در خور توجه میتوانند به درستی بازار این لوازم را در دست کنترل بگیرد.
زهرا سالاری نژاد- فعال دانشجویی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.