به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مصطفی خدایی در آستانه برپایی "دومین کنفرانس صنعت پخش با اشاره به اینکه تا یکسال قبل 40 شرکت پخش سراسری دارو در کشور وجود داشت که در حال حاضر تعداد این شرکتها به 60 شرکت رسیده است و تعداد زیادی هم موافقت اصولی گرفتند و به زودی مجوز فعالیت میگیرند، اظهار کرد: پیش از انقلاب در کشور فقط 4 تا 5 شرکت پخش داشتیم که در سالهای بعد از جنگ رویکرد مدیریت کلان کشور به صنعت پخش باعث افزایش تعداد شرکتهای پخش شد.
این عضو کمیته راهبردی دومین کنفرانس صنعت پخش تصریح کرد: کثرت اعطای مجوز به شرکتهای پخش ما را به یاد بسیاری از صنایع در دهههای گذشته میاندازد که با توجه به نیاز یک برهه زمانی تعدادشان بیش از تقاضا افزایش یافت و این امر روی کیفیت ارائه خدمات و سوددهی آنها تاثیر منفی گذاشته، باعث ورشکستگی و خروج آنها از تولید شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مورد مناقشه، روش و رویکرد موجود در ورود سرمایه گذاریهای جدید به صنعت پخش است، خاطرنشان ساخت: هر چند مجوزهای موجود را نمیتوان باطل کرد، اما میتوان از صدور مجوزهای فعالیت جدید دارو اجتناب کرد و علاقه مندان به این صنعت را به سمت سرمایه گذاری در جهت ارتقای کیفیت خدمات این حوزه سوق داد.
خدایی اظهار داشت: در حالی فروشندگان شرکتهای پخش دارو هفته ای یکبار به داروخانه مراجعه میکنند که بهطور متوسط روزی 10 فروشنده (ویزیتور) از این شرکتها به هر داروخانه سر میزنند و اکثرشان سبد دارویی مشترکی را ارائه میکنند که میتوان با مدیریت صحیح توزیع این مشکل را مرتفع ساخت.
وی گفت: صنعت پخش نیازمند سیاست گذاری و تدوین یک استراتژی است و باید سرمایهها به سمتی هدایت شود که بازدهی داشته باشد که برگزاری دومین کنفرانس صنعت پخش گامی در جهت تحقق این امر است که در آن متخصصان و صاحبنظران با یکدیگر به هم اندیشی و تبادل نظر خواهند پرداخت.
این عضو کمیته راهبردی دومین کنفرانس صنعت پخش ادامه داد: در آمریکا نیز در گذشته شرکتهای پخش متعدد بود که به مرور این شرکتها در هم ادغام شدند و در حال حاضر عمده فعالیت پخش دارو در آمریکا توسط فقط سه شرکت بزرگ پخش صورت میپذیرد که ما نیز میبایستی از این الگو در جهت ادغام شرکتهای پخش استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: صنعت پخش از مسئولان وزارت بهداشت در خواست دارد تا با محدودسازی اعطای مجوز به شرکتهای پخش، موجبات سرمایه گذاری در جهت ارتقای کیفیت خدمات پخش را فراهم کنند.
خدایی گفت: با وجود کثرت شرکتهای پخش دارو، همچنان به شرکتهای پخش، مجوز جدید اعطا میشود؛ این درحالیست که تعدد شرکتهای پخش در کشور نه تنها باعث ارائه سبد دارویی مشترک که سبب رقابت ناسالم میان این شرکتها شده است، این امر در نهایت هدر رفتن سرمایههای ملی به همراه دارد.
گفتنی است، دومین کنفرانس صنعت پخش با حضور جمعی از دولتمردان، متخصصان و صاحبنظران این رشته 21 و 22 مهر ماه امسال درسالن اجتماعات برج میلاد تهران برگزار می شود.