کد خبر:۴۸۵۱۴۴
معاون آموزشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

دانشجویان ویژگی‌های دکترین ولایت را برای جامعه جهانی تبیین کنند

معاون آموزشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: جهان امروز در دوره تاریخی ولایت قرآنی است که برای تحقق این تمدن نوین قرآنی، دانشجویان باید مختصات دکترین ولایت را در جامعه جهانی تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از اهواز، آیت الله فرحانی، معاون آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور در هشتمین دوره تربیتی-  آموزشی صافات دانشجویان بسیجی دانشگاه شهید چمران اهواز در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در بین دانشجویان حاضر شد.

 

آیت الله فرحانی در این نشست تربیتی با تییین دکترین ولایت در قران کریم بیان کرد: فلسفه تاریخ چه در اندیشه پوزیوتیستی انگیسی و چه شاخه اگزیستالیستی آلمانی تاریخ دارای 3 دوره زمانی است.

 

وی بیان کرد: در این اندیشه ها تاریخ 3 دوره کودکی و جوانی و دوره بلوغ تقسیم می کنند و برای هر یک از این دوره ها ویژگی های قائل هستند.

 

معاون آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور در این نشست دانشجویی با بیان ویژگی های این دوره ها گفت: اندیشمندان غربی معتقدند دوره کودکی دوره جهالت است و در این دوره مردم همه چیز را از خدا می دانند و درباره منشا هر چیزی خدا را دلیل و علت اصلی می داند.

 

                                  

 

وی افزود: در این دوره جهالت بشر علت زلزله را خدا می داند و اینکه چرا زلزله می آید خدا علت اصلی است و وقتی طوفان می آید سریع سربه سجده خدا می گذارد و غربی به این دوره کودکی چون خدا منشا و علت همه چیزی است دوره خدایی می نامند.

 

ایت الله فرحانی بیان داشت: غربی ها معتقدند به مرور زمان بشر پخته تر شده و وارد دوره جوانی و یا همان چرایی می شود و در این دوره بشر به جای خدا درباره علت‌ها می پرسد و در این دوره بشر به جای اینکه بگوید خدا علت و منشا همه چیز است ادعا می کند برای هر چیزی علتی است.

 

وی بیان کرد: اندیشمندان غربی مطرح کنند گذر زمان و پختگی بشر باعث می شود بشر از مرحله چرایی وارد مرحله بلوغ شود و در این دوره چگونگی مطرح می شود.

 

معاون آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: ویژگی دوران چگونگی طبق تعریف اندیشمندان غربی این است که غرب درباره چگونگی عوامل صحبت می کند و می گوید که طوفانی شده است و این طوفان چگونه رخ داده است؟

 

وی اظهار داشت: ما نیاز به صورتی دیگر این 3 دوره را قبول دارد و مااین 3 دوره کودکی ، جوانی و بلوغ را قبول دارد درحالی که مارکسیست ها به 5 دوره قائل هستند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: قران درباره این دوره ها نگاه دیگری دارد و معتقد است دوران جهالت تاریخ دوران شروع نبوت است و خداوند برای هدایت بشر به اندازه عقل بشری برای آنان پیامبری فرستاد.

 

وی درباره دوره جوانی و علت اظهار داشت: دوره جوانی از منظر قران دوره علم است و این همان دوره ختم نبوت است و ایات اولی که برپیامبر اسلام نازل شده آیات بسیار دقیق و موید این دوره ها است.

 

معاون آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: قران دربرابر اندیشه های اومانیست ها کرامت انسانی را قبول دارد و این کرامت انسانی را در علم می داند و بنابراین در دوره علم نیازی به تجدید نبوت نیست و لذا معجزه دره نبوت کتاب است و این تقسیم ها به زیبایی و دقت در احادیث امام رضا (ع) بیان شده است.

 

                                         

 

وی درباره دوره سوم تاریخی از منظر قران اظهار داشت: قران درباره این دوره می گوید هنوز این دوره محقق نشده است و این دوره دوره ایمان و عمل صالح است و این دوره دوره تمدن دینی است.

 

آیت الله فرحانی درباره مختصات دوره سوم گفت: دوره سوم که دوره کمال است در حقیقت دوره غدیر و ولایت است و این دوره ولایت هنوز به شکل کامل محقق و تمدنی ایجاد نشده است.

 

وی بیان کرد: در دکترین ولایت قران مسئله اصلی خلافت علی (ع) در غدیر نیست آنچه مهم است مسئله غدیر و ولایت نجات بخش جهانی است.

 

این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: برهمین استدلال عید غدیر از عید بعثت والاتر است چرا که تاریخ در حال سیر از علم محض به تقوا و عمل صالح است و دوره غدیر دوره پختگی و شکوفایی نسل بشری است و مختص تشیع نیست.

 

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران دوره بازگشت دین به عرصه جهان است و انقلاب اسلامی با همین دکترین ولایت توانست در باره طوفان های جنگ و فتنه های دیگر با موفقیت و سربلند پیروز شود.

 

آیت الله فرحانی با اشاره به جهان شمولی دکترین ولایت بیان کرد: امروز دیگر ولایت منحصر در شیعه نیست و جهان در حال رسیدن به این باور است که تنها راه نجات و رسیدن به تمدن نوین دکترین ولایت است.

 

وی افزود: دانشجو نقش ویژه در تحقق تمدن نوین اسلامی است و نباید دانشجو نقش خود را در این تمدن کم ببیند و یکی از کارویزه های دانشجو به عنوان قشر خاص تبیین دکترین ولایت قرانی در دنیا است.

 

معاون آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: دکترین ولایت باید با محور توحید و عدالت تعریف گردد و خط قرمز دکترین ولایت تنها رژیم صهیونیستی است و یا اسلام سعودی و آمریکایی است و این دکترین حتی با یهودیان هم مشکلی ندارد تنها با صهیونیست های افراطی چالش دارد.

 

وی با اشاره به خسارت های فتنه 88 به کشور گفت: برای اینکه بتوانیم رفتار ساکتانه و فتنه گونه برخی را در سال 88 بررسی کنیم و بتوانیم بین انقلابی و غیر انقلابی تفکیک قائل شویم باید مرز دکترین ولایت را بدانیم و با آن ارزیابی کنیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار