به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از اهواز، آیت الله فرحانی، معاون آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور در هشتمین دوره تربیتی- آموزشی صافات دانشجویان بسیجی دانشگاه شهید چمران اهواز در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در بین دانشجویان حاضر شد.
آیت الله فرحانی در این نشست تربیتی با تییین دکترین ولایت در قران کریم بیان کرد: فلسفه تاریخ چه در اندیشه پوزیوتیستی انگیسی و چه شاخه اگزیستالیستی آلمانی تاریخ دارای 3 دوره زمانی است.
وی بیان کرد: در این اندیشه ها تاریخ 3 دوره کودکی و جوانی و دوره بلوغ تقسیم می کنند و برای هر یک از این دوره ها ویژگی های قائل هستند.
معاون آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور در این نشست دانشجویی با بیان ویژگی های این دوره ها گفت: اندیشمندان غربی معتقدند دوره کودکی دوره جهالت است و در این دوره مردم همه چیز را از خدا می دانند و درباره منشا هر چیزی خدا را دلیل و علت اصلی می داند.
وی افزود: در این دوره جهالت بشر علت زلزله را خدا می داند و اینکه چرا زلزله می آید خدا علت اصلی است و وقتی طوفان می آید سریع سربه سجده خدا می گذارد و غربی به این دوره کودکی چون خدا منشا و علت همه چیزی است دوره خدایی می نامند.
ایت الله فرحانی بیان داشت: غربی ها معتقدند به مرور زمان بشر پخته تر شده و وارد دوره جوانی و یا همان چرایی می شود و در این دوره بشر به جای خدا درباره علتها می پرسد و در این دوره بشر به جای اینکه بگوید خدا علت و منشا همه چیز است ادعا می کند برای هر چیزی علتی است.
وی بیان کرد: اندیشمندان غربی مطرح کنند گذر زمان و پختگی بشر باعث می شود بشر از مرحله چرایی وارد مرحله بلوغ شود و در این دوره چگونگی مطرح می شود.
معاون آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: ویژگی دوران چگونگی طبق تعریف اندیشمندان غربی این است که غرب درباره چگونگی عوامل صحبت می کند و می گوید که طوفانی شده است و این طوفان چگونه رخ داده است؟
وی اظهار داشت: ما نیاز به صورتی دیگر این 3 دوره را قبول دارد و مااین 3 دوره کودکی ، جوانی و بلوغ را قبول دارد درحالی که مارکسیست ها به 5 دوره قائل هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: قران درباره این دوره ها نگاه دیگری دارد و معتقد است دوران جهالت تاریخ دوران شروع نبوت است و خداوند برای هدایت بشر به اندازه عقل بشری برای آنان پیامبری فرستاد.
وی درباره دوره جوانی و علت اظهار داشت: دوره جوانی از منظر قران دوره علم است و این همان دوره ختم نبوت است و ایات اولی که برپیامبر اسلام نازل شده آیات بسیار دقیق و موید این دوره ها است.
معاون آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: قران دربرابر اندیشه های اومانیست ها کرامت انسانی را قبول دارد و این کرامت انسانی را در علم می داند و بنابراین در دوره علم نیازی به تجدید نبوت نیست و لذا معجزه دره نبوت کتاب است و این تقسیم ها به زیبایی و دقت در احادیث امام رضا (ع) بیان شده است.
وی درباره دوره سوم تاریخی از منظر قران اظهار داشت: قران درباره این دوره می گوید هنوز این دوره محقق نشده است و این دوره دوره ایمان و عمل صالح است و این دوره دوره تمدن دینی است.
آیت الله فرحانی درباره مختصات دوره سوم گفت: دوره سوم که دوره کمال است در حقیقت دوره غدیر و ولایت است و این دوره ولایت هنوز به شکل کامل محقق و تمدنی ایجاد نشده است.
وی بیان کرد: در دکترین ولایت قران مسئله اصلی خلافت علی (ع) در غدیر نیست آنچه مهم است مسئله غدیر و ولایت نجات بخش جهانی است.
این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: برهمین استدلال عید غدیر از عید بعثت والاتر است چرا که تاریخ در حال سیر از علم محض به تقوا و عمل صالح است و دوره غدیر دوره پختگی و شکوفایی نسل بشری است و مختص تشیع نیست.
وی گفت: انقلاب اسلامی ایران دوره بازگشت دین به عرصه جهان است و انقلاب اسلامی با همین دکترین ولایت توانست در باره طوفان های جنگ و فتنه های دیگر با موفقیت و سربلند پیروز شود.
آیت الله فرحانی با اشاره به جهان شمولی دکترین ولایت بیان کرد: امروز دیگر ولایت منحصر در شیعه نیست و جهان در حال رسیدن به این باور است که تنها راه نجات و رسیدن به تمدن نوین دکترین ولایت است.
وی افزود: دانشجو نقش ویژه در تحقق تمدن نوین اسلامی است و نباید دانشجو نقش خود را در این تمدن کم ببیند و یکی از کارویزه های دانشجو به عنوان قشر خاص تبیین دکترین ولایت قرانی در دنیا است.
معاون آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: دکترین ولایت باید با محور توحید و عدالت تعریف گردد و خط قرمز دکترین ولایت تنها رژیم صهیونیستی است و یا اسلام سعودی و آمریکایی است و این دکترین حتی با یهودیان هم مشکلی ندارد تنها با صهیونیست های افراطی چالش دارد.
وی با اشاره به خسارت های فتنه 88 به کشور گفت: برای اینکه بتوانیم رفتار ساکتانه و فتنه گونه برخی را در سال 88 بررسی کنیم و بتوانیم بین انقلابی و غیر انقلابی تفکیک قائل شویم باید مرز دکترین ولایت را بدانیم و با آن ارزیابی کنیم.