گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ماجراهای تصمیمات یکشبه دولت یازدهم تمامی ندارد. تصمیمهایی که تا امروز دانشجویان بزرگترین قربانیان آنها بودهاند. از دانشجویان صنعت نفت و دانشگاه فرهنگیان گرفته تا مهندسانی که رشته مدرک مهندسی کارشناسیشان با دوره کاردانی متفاوت است و با قانون یک شبه وزارت راه و شهرسازی زحمت چندسالهشان برای گرفتن مدرک مهندسی بی نتیجه مانده است. اما ماجرای بیکار کردن مهندسان از کجا شروع شد؟ آیا تصمیم وزارت راه و شهرسازی قانونی است؟ چه کسانی از بیکار شدن 50 هزار مهندس ایرانی سود میبرند؟
یک مصوبه خلع الساعه!
ماجرا از آنجایی شروع شد که 25 مرداد ماه سال گذشته وزارت راه و شهرسازی در مصوبهای، عضویت مهندسانی که رشته دوره کاردانی آنها غیر مرتبط با ساختمان است را در سازمان نظام مهندسی لغو کرد. علاوه بر این آنها نمیتوانند پروانه اشتغال به کار مهندسی دریافت کنند و مدرک آنها تأثیری در ارتقاء رتبه شرکتها نخواهد داشت. با این مصوبه رسماً چند سال تلاش و هزینه مادی و معنوی 5 هزار دانشجویی که در آزمونهای رسمی کاردانی به کارشناسی قبول شده بودند و تحصیلاتشان را به پایان بردهاند بی اعتبار شد.
پس از ابلاغ این مصوبه، دانشجویان متضرر بارها در فضای مجازی و تجمع مقابل نهادهای مرتبط، اعتراضشان را اعلام کردهاند. آنها میگویند باید زمانی که در مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشجو پذیرش میکردند به فکر چنین روزی میافتادند. اگر هم قرار است چنین قانونی اجرایی شود نباید افراد گذشت را دربر بگیرد. زمانی که در دانشگاه پذیرش شدیم قانون طور دیگری بود و ما بر آن اساس تصمیم گرفتیم. یکی از آنها به خبرنگار ما میگوید: «اگر ما میدانستیم مدرک ما بیتأثیر است، کنکور کارشناسی پیوسته میدادیم.»
منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفهای وزارت راه و شهرسازی اما میگوید نمیشود به این مهندسان اعتماد کرد. او معتقد است منع عضویت دانش آموختگان ناپیوسته نامرتبط ایجاد بیکاری نمیکند و به نفع جامعه است چراکه آنها تخصص لازم را ندارند و به جامعه و خودشان ضربه میزنند. با این حال تا کنون آماری از بیشتر بودن خطاهای فنی در بین این دسته از دانشجویان منتشر نشده است.
اصرار دانشجویان و انکار وزارت راه و شهرسازی، نهایتاً نمایندگان مجلس را هم وارد ماجرا کرد. برخی از نمایندگان مجلس در تذکرات کتبی و شفاهی به آخوندی، رفتار وزارت راه و شهرسازی با این دانشجویان را غیر معقول و غیر قانونی دانستهاند. ولی داداشی نماینده مردم آستارا و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتوگو با خبرگزاری دانشجو میگوید: «برخی از مسئولان به نوعی اهانتآمیز اعلام کرده بودند برخی پذیرفتهشدگان در رشتههای نامرتبط همچون پرورش اسب تحصیل کردهاند. اما همه پذیرفتهشدگان که چنین شرایطی ندارند! بر فرض هم که برخی از آنها کاردانی پرورش اسب داشته باشند زمانی که میخواهند وارد مرحله کارشناسی شوند باید واحدهای جبرانی برداشته و دروس مربوط به این رشته را پاس کنند.»
دستهای پشت پرده
یکی از دانشجویان معترض میگوید: «سازمان نظام مهندسی میتواند از این دانشجویان امتحان بگیرد و سطح علمی آنها را بسنجد. مسئله سواد علمی این دانشجویان نیست. اصل ماجرا آنجاست که عدهای میخواهند تعداد مهندسان دارای حق امضا را کم کنند تا پروژههای بیشتری به خودشان برسند.»
دانشجویان پس از بیپاسخ ماندن اعتراضاتشان از وزارت راه و شهرسازی استنادات قانونی و اعترضاتشان را سر دست گرفتند و به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. این دیوان اعلام کرده که تا چند روز دیگر رای نهاییاش درباره این ماجرا را صادر خواهد کرد. دانشجویان معترض دیروز با تجمع مقابل دیوان بار دیگر حرفشان را به گوش مسئولان رسانند. آنها علاوه بر درخواست ابطال بخشنامه وزارت راه و شهرسازی، بنرهایی در انتقاد از سیاستهای دولت در موضوع بیکاری آماده کرده بودند.
داداشی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس درباره رای این دیوان میگوید: «خواسته ما از دیوان عدالت اداری اعمال قانون است. چراکه معتقدیم در این مسئله بیقانونی صورت گرفته است. این ابطالنامه با حکمی که قانون برای پذیرفتهشدگان نظام مهندسی مقرر کرده همخوانی ندارد و به هیچ عنوان با قانون منطبق نیست. متاسفانه مسئولان برای خودشان آییننامه ایجاد کردند.»
تدبیر کجاست؟
فارق از بحث قانونی و پشتپردههای این تصمیم وزارت راه و شهرسازی، مسئله مهم این است که چرا دولتیها به این راحتی با سرنوشت هزاران جوان ایرانی بازی میکنند. روحانی 3 سال پیش در روزهای ماه عسل ریاست جمهوریاش میگفت: «خداوندا به تو پناه میبرم از استبداد رای، عجله در تصمیم، تقدم نفع شخصی و گروهی به مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان.» آیا تصمیمهایی مانند لغو استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت و دانشگاه فرهنگیان، لغو مصوبات مربوط به تسهیلات سربازی بنیاد ملی نخبگان و ماجرای مهندسان ناپیوسته مصداق عجله و بیتدبیری در تصمیمگیری نیست؟ اگر نگوییم ماجرا از جای دیگری آب میخورد.
دوست عزیز منم مدرکمو از دانشگاه دولتی گرفتم و بجای 135 واحد مثل شما برای کارشناسی مهندسی مکانیک سیالات 188 واحد پاس کروم 94 واحد کاردانی صنایع اتومبیل و 94 واحد برای کارشناسی ناپیوسته و 60 واحد تخصصی که فکر میکنم شما تو هیچکدومشون سر رشته نداری اگه خیلی کارت درست بود حداقل اپلای کرده بودی و اونر اب داشتی کاری برا خودت دست و پا میکردی و یا اینکه همینجا با چندتا از دوستانت یک شرکت میزدی ما هم پارتی نداریم ، کارگر زاده هستیم و صبح تا شب هم داریم زحمت میکشیم مطمئن باش ما حقتو نخوردیم اگه کمی همت داشتی ااقل تو آزمون نظام مهندسی شرکت میکردی و قبول میشدی . فکر میکنم از تو خونه زیر باد کولر نشستن بهتر بود.
دوست عزیز و گرامی مگه هرکسی دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شده باشه دال بر باسواد بودنشه ایشالا استخدام شرکت خصوصی و صنعتی که شدی متوجه میشی انتگرال ویا ... به دردت نمیخوره باید کار بلد باشی باید نرم افزارهای مهندسی مسلط باشیدو... موفق و موید باشید.
مطابق اصل 169 قانون اساسی (( عطف بماسبق نشدن قوانین )) هر گاه مردم عملی را انجام داده باشند و سپس آیین نامه یا مصوبه ای وضع شود نمیتواند اعمال قبلی مردم را ابطال نموده و و مطابق آن مردم و افراد را مسئول قلمداد کرد این اصل یکی از ارکان اصلی و پایه ای حاکمیت قانون محسوب میگردد، ضمنا با استناد به ماده 4 قانون مدنی : ((اثر قانون نسبت به ما قبل خود اثر ندارد مگر اینکه در خود قانون مقررات خاصی نسبت به این موضوع اتخاذ گردد)).این در حالیست که در زمان ورود به دانشگاه مفاد مصوبه قبلی به مهندسان ناپیوسته اجازه عضویت و اخذ پروانه و ارتقا پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی را میداد ولی متاسفانه در مصوبه جدید 430_ 27880 مرداد ماه 94 مهندسان را محروم کرده
ریاست محترم جمهور
جناب دکترروحانی
باعرض سلام وادب:احتراماپیروکمیسیون هم ارزی رشته هاصادره ازنظام مهندسی به تاریخ 25/5/94وبه امضای آقای منوچهرشیبانی اصل درزیربرگ وزارت راه وشهرسازی اینجانب فارغ التحصیل کارشناسی ناپیوسته سال 1391مهندسی تکنولوژی عمران –عمران ازدانشگاه آزاداسلامی مشهدباطی 12واحدراهسازی ونقشه برداری وروسازی وحمل ونقل وترافیک و12واحدآب وفاضلاب وسدوشبکه و70واحددرزمینه ساختمان برطبق مصوبه فوق به خاطرنامرتبط بودن کاردانی فردی فاقدصلاحیت وغیرمرتبط درنظام مهندسی شناخته شده ام وحالامثل بنده 10هزارنفردیگر هم ازدوستانم می باشند.وعلی رغم مدرک به روزشده وطی واحدهای جبرانی وتاییدمدارکمان ازسوی وزارت علوم ازسوی نظام مهندسی بااین مصوبه موردتحقیروتوهین ومتهم به فردی ناآگاه قرارگر
با استناد به ماده 4 قانون مدنی : ((اثر قانون نسبت به ما قبل خود اثر ندارد مگر اینکه در خود قانون مقررات خاصی نسبت به این موضوع اتخاذ گردد)).این در حالیست که در زمان ورود به دانشگاه مفاد مصوبه قبلی به مهندسان ناپیوسته اجازه عضویت و اخذ پروانه و ارتقا پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی را میداد ولی متاسفانه در مصوبه جدید 430_ 27880 مردا 94 ❗️وزارت راه وشهرسازی با رعایت نکردن سال ورود دانشجویان باعث سرایت مصوبه به ماقبل خود شدت اند، لذا تقاضای ابطال مصوبه را طبق قانون خواستاریم
بنام خدا، مطابق اصل 169 قانون اساسی (( عطف بماسبق نشدن قوانین )) هر گاه مردم عملی را انجام داده باشند و سپس آیین نامه یا مصوبه ای وضع شود نمیتواند اعمال قبلی مردم را ابطال نموده و و مطابق آن مردم و افراد را مسئول قلمداد کرد این اصل یکی از ارکان اصلی و پایه ای حاکمیت قانون محسوب میگردد، ضمنا با استناد به ماده 4 قانون مدنی : ((اثر قانون نسبت به ما قبل خود اثر ندارد مگر اینکه در خود قانون مقررات خاصی نسبت به این موضوع اتخاذ گردد))لذا با توجه به مغایرت مصوبه وزارت راه با اصل 169 بایستی ابطال گردد .
دارای ایراد شکلی مشهود و هویدایی دارد ودون شان یک وزارت خانه است که چنین مصوبه ای را ابلاغ کند، لذا تقاضای لغو عاجل آنرا داریم،
اولا اشتباهی که وزارت مسکن درباره کارشناسان ناپیوسته انجام داد این بوده که زمانی را برای اخذ مدرک این دوستان اعلام نکرده، یعنی باید تعیین میکرد که از فلان تاریخ به بعد پروانه اشتغال به این عده تعلق نمیگیرد و به کاردانان پیش از آن تاریخ متعهد میبود.
ثانیا اگر بخواهیم بدور از سیاسی کاری و تعصب قضاوت کنیم، خواهیم فهمید که این مصوبه چندان هم بی راه نبوده چراکه صدور فله ای و بی قید و شرط پروانه نظام مهندسی، بازی با جان میلیون ها هموطن است و شوخی بردار نیست. مضاف بر اینکه بسیاری از کارشناسان ناپیوسته عمران -نه صرفا همه ایشان- بسیاری از دروس اصلی و تخصصی مهندسی عمران را نمیگذرانند و بعدها این موضوع مشکلات فنی بسیاری را پدید خواهد آورد.
چرا؟
چون جون مردم که بازیچه دست نیست
دوستان مخالف طرح می گن که ما حاضریم امتحان بدیم و اگه قبول نشدیم اونوقت درسته
خب اگه قرار بر امتحان نظام مهندسی بدون توجه به مدرک باشه که خب یه لیسانس علوم سیاسی هم با یکسال خواندن و تمرکز بر مقررات نظام مهندسی می تونه پروانه اشتغال بکار دریافت کنه!!!
دمش گرم آخوندی