اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تشکل های دانشجویی دلسوز و انقلابی استان آذربایجان غربی در اعتراض به خرید تعدادی اتوبوس درون شهری از خارج از کشور، توسط شهرداری ارومیه بیانیه ای صادر کردند.
متن بیانیه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
« اگر چنانچه ما به این توان داخلی و درونی خودمان تکیه نکریم و آن گنجینه را استخراج نکردیم، این معدن را، که یک معدن عظیم است ، اگر این معدن را استخراج نکردیم یا آنچه که استخراج شده را گذاشتیم خراب بشود و فرو بریزد، آن وقت محتاج بیرون خواهیم بود. احتیاج به بیرون هم چیزی خیلی خطرناکی است. به مجرّد اینکه احساس کردند شما محتاج هستید، یک ملتی محتج است، فشار می آورند، فشار را زیاد می کنند، لگد می زنند، تحقییر می کنند.» امام خامنه ای ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
جناب آقای حضرت پور؛ شهردار کلانشهر ارومیه
سلام علیکم؛
افسوس که چندی پیش شاهد انتشار اخباری مبتنی بر تفاهم برای واردات گسترده ۹۰۰ دستگاه اتوبوس از شرکت روسی GAZ توسط تعدادی از شهرداری های کشورمان بودیم، که صد افسوس نام شهرداری ارومیه در میان عوامل مربوط به این اتفاق ضد تولید ایرانی به چشم می خورد و موجب آزردگی دلسوزان و دغدغه مندان پیشرفت اقتصاد این مرزوبوم گشته است.
در شرایطی که رهبر انقلاب اسلامی، اقتصاد و عمل به اقتصاد مقاومتی را مسئله اول کشور می دانند، بسی جای سئوال است که مسئولین در جمهوری اسلامی ایران چگونه با وجود شرکتهای پر سابقه و توانمند در داخل کشور در زمینه ساخت و تولید اتوبوس و نه صرفا مونتاژ قطعات به سراغ شرکتهای جوان و کم سابقه خارجی رفته و قرار داد سفارش اتوبوس هایی با همان موتور موجود در نمونه داخلی و همان استاندارد آلایندگی و ویژگی های اساسی مشابه دیگر با نمونه داخلی را با آنها به امضا می رسانند.
امید است که مستحضر باشید بزرگترین شرکت اتوبوس سازی غرب آسیا با کارنامه موفق صادرات و چندین شرکت اتوبوس سازی در داخل کشور آمادگی پاسخ گویی به همه ی نیاز داخلی را دارند دانش و فناوری بومی متخصصان ایرانی موجب ارتقاء برخی از ویژگی های این محصولات از قبیل شاسی و چرخ شده است، تا حدی که حتی کیفیت آنها از موارد ساخته شده در کشورهای بیگانه نیز بهتر است. در مرداد ماه امسال نیزنمونه ای با عمق داخلی سازی ۷۰ در صد که با بهره گیری از توان کارشناسان و مهندسان ایرانی تولید و آماده بهره برداری شده است، تحت نظارت سازمان اتوبوسرانی تهران مراحلی از آزمایش ها را تا نیمه آبان ماه پشت سر گذاشته است.
علاوه بر ۷۰ درصد داخلی سازی این محصول با تکیه به توان متخصصان ایرانی و تعداد کارگران و کارمندان و متخصصان شاغل در این شرکت ها باید به مشاغلی که متاثر از مواردی چون تامین مواد اولیه مثل فولاد از کارخانجات داخلی، وارد کار شدن صدها کارگاه و قطعه ساز، بکار گیری نیروی ایرانی در خدمات پس از فروش محصولات و... ایجاد می شوند نیز توجه داشت.
جناب آقای شهردار!
با این توافق انجام شده و در حالی که رئیس گروهGAZ روسیه برای «ایجاد شبکه کامل توزیع و خدمات پس از فروش برای همه محصولات (نه فقط اتوبوس ها) در داخل ایران ابزار علاقه کرده» و در حالی که مدیر عامل شرکت «راشن ماشینز» نیز با ابراز خوشحالی و خرسندی درباره این توافق از کشور ایران به عنوان «یک بازار امیدوار کننده در زمینه های مختلف تجاری برای خودشان» نام برده است، اکنون باید شاهد تاسف و بیان پر از اندوه سخنگوی شرکت ایران خودرو دیزل باشیم که «ظرفیت بزرگترین کارخانه خاورمیانه بعلت نبود سفارش خالی مانده است!»
طبق اعلام یکی از منابع احتمالا هزینه مربوط به هر دستگاه اتوبوس های وارداتی حدود ۱۰۰ هزار یورو خواهد بود و حال باید پرسید که چگونه غیرت مسئولان ایرانی به آنها این اجازه را می دهد که با مغفول و مایوس گذاشتن ظرفیت های داخلی به برادران و هموطنان خودشان پشت کرده و سرمایه کلانی را از بیت المال به سوی کشور های بیگانه سرازیر سازند!؟
بنابراین تشکل های دلسوز و انقلابی استان آذربایجان غربی از جنابعالی به عنوان شهردار کلانشهر ارومیه بطور جد انتظار دارند که در مورد این تصمیم مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی و مغایر با منافع ملی، تجدید نظر کرده و اقدامات اقتصادی مجموعه تحت مدیریت خودتان را در جهت تقویت اقتصاد مردم این مرز و بوم جهت دهی کنند.
والسلام علی من التبع الهدی
قرارگاه علمی – تخصصی شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی
بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی