اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یادداشت دانشجویی؛*دولت بر اساس کدام قانون و مصوبه سند ۲۰۳۰ را امضا کرده است، خدا میداند. چه تعهدات دیگری در پشت این سند نهفته شده نیز نیاز به بررسیهای تخصصی دارد؛ اما این یک اخطاریست برای ما که ممکن است در آینده یا گذشته اینگونه سندها امضا شده باشند یا امضا بشوند.
امضای پانزده سال نفوذ
آبان ماه ۱۳۹۴، مقر یونسکو در پاریس
با حضور وزرای آموزش و پرورش کشورهای عضو یونسکو سند آموزش ۲۰۳۰ با شعار «به سوی آموزش و یادگیری مادام العمر با کیفیت، برابر و فراگیر برای همه» تصویب شد.سند آموزش ۲۰۳۰ در قالب ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه با چشم انداز جهانی شدن آموزش و پرورش و مقابله با چالش های آن با حضور بیش از ۱۶۰ کشور از جمله ایران امضا شد.
کشورهای امضاکننده متعهد شدند که مفاد این سند را در راستای جامعه جهانی و با اهداف یاد شده اجرا کنند. جمهوری اسلامی از این قاعده مستثنی نبود.
۱۷ هدف اصلی این سند شامل پایان دادن به فقر و گرسنگی، کاهش نابرابری، احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار، برابری جنسیتی و... که در ظاهر امر اهدافی جامع و کامل دیده می شوند.
۲۱ شهریور ۱۳۹۵ تشکیل کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ توسط هیات وزیران تصویب و در مهرماه به وزرات آموزش و پرورش ابلاغ شد. خبرها حاکی از تشکیل ۳۰ کارگروه ویژه برای اجرای این سند در وزارتخانه آموزش و پرورش است.
از یونسکو تا شورای امنیت ملی آمریکا
سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد یا اختصارا یونسکو پیش برنده اهداف علمی و آموزشی سازمان ملل متحد در جهان است. طبق دکترین امنیت ملی آمریکا و اساسنامه شورای امنیت ملی آمریکا سازمان ملل متحد یکی از بازوهای قدرتی آمریکا در جهان است. همچنین اوباما در خرداد۹۳ در دانشکده نظامی وست پوینت گفت: نهادهای بین المللی از سازمان ملل گرفته تا صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را آمریکا شکل داده و این نهادها تقویت کننده توان آمریکا و بخشی از رهبری آمریکا هستند.عملکرد نگران کننده سازمان ملل در مواجهه با چالش های جهانی و حمایت های همه جانبه از آمریکا از دیگر نشانه های وجود اینگونه ارتباطات بین سازمان ملل متحد و آمریکا است.
حال این سئوال پیش می آید بر اساس چه منطقی سندی که توسط این نهادها تدوین شده می بایست در کشور ما اجرا شود؟ مگر اساس استعماری تمدن آمریکا و روحیه شیطانی بودن آن فرقی کرده است؟ مگر سیاسی گری و ارتباطات سازمان ملل متحد بر ما آشکار نیست؟
مجاری قانونی بی خبر از همه جا
بر اساس اصل یکصد و بیست و پنجم قانون اساسی هرگونه ایجاد تعهد برای کشور در مجامع بین المللی نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی دارد. در حالیکه این سند بدون اطلاع نمایندگان ملت امضا و تصویب شده است.
در وزارت آموزش و پرورش ایران دو سند بالادستی یعنی سند جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین لازم الاجرا هستند. حال سند آموزش۲۰۳۰ بعنوان سند بالادستی در وزارت خانه محسوب شده و برای اجرای آن حدود ۳۰ کارگروه ویژه تشکیل شده است. آیا سند تحول بنیادین بعنوان سند بالادستی در کشور اجرا شده که دستور اجرای عجولانه سند۲۰۳۰ به وزارت خانه آموزش و پرورش داده شده است؟
شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بعنوان یک نهاد که وظیفه گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی و تزکیه محیطهای علمی و فرهنگی از افکار مادی و نفی مظاهر و آثار غربزدگی از جمله اهداف این نهاد است. سئوال بنده این است که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی با این وظایف بر این سند نظارت داشته است؟ یا اصلا خبری به آنها داده شده است؟ از آنها مشورت گرفته شده است؟ صاحب نظران تعلیم و تربیت از این سند با خبر بوده اند؟
سند ۲۰۳۰ چه می گوید؟
وقتی اصول هفده گانه این سند را بررسی می کنیم به یکسری اصول کلی و جامع برمیخوریم؛ اما با بررسی دقیق متن انگلیسی، به یکسری موارد مشکوک برمی خوریم.
طبق تعهدی که ما در سند۲۰۳۰ داده ایم باید هر ساله گزارش اجرای این سند را به سازمان ملل بدهیم. چه معنایی دارد که ما اطلاعات آموزشی-فرهنگی خود را هر ساله به سازمان ملل که طبق گفته ها از بازوهای قدرتی آمریکاست بدهیم؟
ضمنا ما تعهد اجرای این سند را به جامعه جهانی داده ایم. حال اگر آنرا اجرا نکنیم چه می شود؟ آیا دست آویزی برای قطعنامه ها و تحریم ها و بطور کلی فشار روی ایران نمی شود؟
در یکی از اهداف برابری جنسیتی مطرح می شود. اما برابری جنسیتی که مدنظر غرب است با برابری جنسیتی در اسلام مطابقت دارد؟
مسئله کنوانسیون حقوق کودک که در سند مطرح شده است علنا به مسئله شهادت و ایثار ایراد وارد می کند. مسئله حقوق زنان هم که در سند به آن اشاره شده به مسائل سقط جنین، کار در منزل، حقوق زنان و ... پرداخته است.
نظام تربیتی غرب باید برای ما الگوسازی کند؟
نظام تربیتی اسلام مبنی بر اصالت آخرت و توجه به دنیا، اهمیت به ابعاد روحی و معنوی انسان، سعادت و خداگرایی و ... و نظام تربیتی غربی مبنی بر اومانیسم، سکولاریسم و عدم توجه به ابعاد معنوی و روحی انسان چیده شده است.
نظام تربیتی غرب این جهان و انسان این جهان را اصل قرار می دهد. لذت و لذت گرایی، مصرف و مصرف گرایی و انباشت ثروت از رهاوردهای این نظام است. در نقطه مقابل اصالت معاد در راستای دنیا، زهد و تقوا و پارسایی در نظام تربیتی اسلام اصل قرار گرفته است. سئوال اینجاست که آیا نظام غرب می تواند برای تعلیم و تربیت اسلامی برنامه ریزی کند؟ آیا راه حل مشکلات آموزش و پرورش گره خوردن به نظام تربیتی غرب است؟
یکی دیگر از مسائل مهمی که از اهداف سند۲۰۳۰ است یکسان سازی جهان با همان پیوستن به جامعه جهانی است. پشت پرده های جامعه جهانی و تئوری آمریکا و یهودیان برای اداره جهان هم بماند بر عهده شما.
تا کنون مسئولین زیادی در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نسبت به این سند موضع گیری کرده اند؛ اما باید نشست و دید که نتیجه این عمل خودسرانه چه می شود.
دولت بر اساس کدام قانون و مصوبه این سند را امضا کرده است، خدا می داند. چه تعهدات دیگری در پشت این سند نهفته شده نیز نیاز به بررسی های تخصصی دارد. اما این یک اخطاریست برای ما که ممکن است در آینده یا گذشته اینگونه سندها امضا شده باشند یا امضا بشوند.
رضاخیبری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیشابور
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.