اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبدالرضا باقری در نشست سراسری مدیران امور اداری و پشتیبانی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور که در محل این وزارتخانه برگزار شد گفت: دانشگاهها بر اساس ماده ۱۰ قانون اهداف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر اساس بند «ب» ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم، ضوابط استخدامی، مالی و معاملاتی و اداری، بر اساس مصوبات هیئتهای امنا اداره میشوند.
وی افزود: دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و همه دستگاههایی که از شورای گسترش آموزش عالی مجوز دارند، تابع ضوابطی هستند که هیئتهای امنا وضع میکند.
دکتر باقری این قانون را یکی از مترقیترین قوانینی دانست که در کشور وجود دارد و تنها دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از قوانین عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی مستثنی هستند و این به دلیل اهمیت و حساسیت جایگاه دانشگاهها و ضرورت روان بودن امور در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی است.
رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه مرکزی وزارت علوم تصریح کرد: در چهار سال گذشته به همت مدیران حوزه آموزش عالی، همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و همکاران حوزههای ستادی، آئیننامههای مالی – معاملاتی، استخدام اعضای هیئت علمی، استخدام اعضای غیرهیئت علمی و ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی بازنگری شده است.
باقری عنوان کرد: در راستای اجرای یکسان سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزههای مختلف و همچنین به علت تعدد هیئتهای امنا در مراکز آموزش عالی و موسسات و دستگاههای اجرایی، در سال گذشته سیاستهای کلی مدنظر حوزههای اداری، مالی، پشتیبانی، منابع انسانی، دانشجویی، فرهنگی، پژوهشی و بینالمللی وزارتخانه و همچنین نظرات کارشناسان و مدیران سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، جمعآوری و در قالب کتابچه «سیاستها و موضوعات راهبردی در هیئتهای امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری» منتشر شده است.
رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه مرکزی وزارت علوم با بیان اینکه در هیئت امنا سعی بر آن است که سیاستهای منبعث از سیاستهای کلان آموزش عالی در حوزههای مختلف را دنبال کنیم افزود: در کتابچه منتشر شده بر روی پنج برنامه کلان تأکید شد که میتوان به ارائه برنامه راهبردی و عملیاتی همه دانشگاهها و پرهیز از کار روزمره، ارائه برنامه جامع نیروی انسانی، ارائه برنامه کالبدی یا طرح جامع عمرانی در دانشگاهها و همچنین ایجاد سازوکار نظارت و ارزیابی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد.