اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جواد حاتمی، معاون سنجش و نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: معاونت سنجش و نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی چهار دفتر مستقل از دفاتر نظارت و ارزیابی که در دانشگاه های معمولی وجود دارد، در نظر گرفته و دفتر صلاحیت های حرفه ای توسط اداره کل حمایت می شود و تا وقتی بحث صلاحیت حرفه ای در جامعه آماری دانشگاه در نظر گرفته نشود و ارزیابی های صحیحی صورت نگیرد، در همه کارها دچار مشکل می شویم.
حاتمی ادامه داد: دفتر امور هماهنگی استان ها یکی از دفاتر جدیدالتاسیس است که قبلا در ساختار دانشگاه دیده نشده بود و در مدیریت جدید در نظر گرفته شده؛ که لزوم آن برای ایجاد هماهنگی های بیشتر احساس می شد.
وی با اشاره به منطقه بندی دانشگاه های جامع گفت: در حال حاضر دانشگاه های جامع در سطح کشور به 9 منطقه تقسیم بندی شده و دبیرخانه مرکزی در امور هماهنگی استان ها نیز مستقر است و جلسات دوره ای به تناسب مزیت طرح آمایش آموزش عالی برگزار می شود.
معاون سنجش و نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: با توجه به گستردگی، این مناطق در حال حاضر تقسیم بندی شده و مشخصات دبیر هر منطقه را در اختیار واحدهای روسای استانی گذاشتیم. در آئین نامه کلی، دبیران به صورت سیال فعالیت می کنند و ممکن است در آینده به این نتیجه برسیم که این دبیران به صورت ثابت فعالیت کنند.
وی در خصوص رتبه بندی دانشگاه ها گفت: بهتر است نام رتبه بندی را روی این فرآیند نگذاریم. به این منطق رسیده ایم که مراکز را سطح بندی کنیم و مراکز با استاندارد بالا سطح یک، مراکز با سطح متوسط ، دو و مراکزی که کیفیت زیادی ندارند، دسته سوم باشند؛ خارج از این سه دسته، هر مرکزی که وجود داشته باشد در منطقه قرمز قرار دارد.
حاتمی ادامه داد: بر همین اساس 621 مرکز را دسته بندی کردیم و با توجه به بهسازی داده ها احتیاج داشتیم تا این دسته بندی را به صورت محرمانه به روسای مرکز استان ها عنوان کنیم؛ ولی این دسته دارای دو بخش اصلی و جنبی می باشد و تا آخر تیرماه نیز سامانه ارزیابی و دسته بندی مراکز را نهایی می کنیم. بر همین اساس نرم افزار و سند پژوهشی آن طراحی و تنظیم می شود. داده ها و ارزیابی و تحلیل و شاخص سازی آنها دقیقا باید روی سامانه باشد. برای راستی آزمایی نیز روسای استان های ما مسئولند که به مراکز مراجعه کنند و در کنار آن کارشناسان از ستاد برای راستی آزمایی داده هایی که وارد سامانه ارزیابی می شوند، به مناطق فرستاده می شوند.
وی اظهار داشت: در اسفند ماه سال گذشته گزارش های اولیه 621 مرکز آماده شده و گزارش نهایی آن تا هفته آینده به روسای مراکز استان ها داده می شود. به محض مستند شدن سامانه و راستی آزمایی، حداقل یک سال زمان برای پردازش اطلاعات نیاز است. به همین دلیل به احتمال زیاد اردیبهشت سال 97 دسته بندی مراکز اعلام می شود تا دانشجویان در هنگام ثبت نام متوجه شوند که یک مرکز در چه سطحی قرار دارد.
معاون سنجش و نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص اساسنامه دانشگاه جامع گفت: این اساسنامه به مراکز ابلاغ شده و تا مهر 96 تمام واحدها باید اساسنامه داشته و براساس آن فعالیت کنند.
وی درباره تعداد آمار رشته های این دانشگاه گفت: 750 رشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد که بخش هایی از دانشگاه مسئولیت رصد رشته ها و مشاغل جدید را برعهده دارند تا به دنبال آن، رشته های جدیدی ایجاد کنند. اساسا طراحی برنامه درسی باید با توجه به نیاز صنعت، بهداشت و کشاورزی صورت بگیرد، لذا پس از نیاز سنجی باید محتوای درسی تنظیم و در دفتر گسترش تصویب شود. برای اینکه بتوانیم دفترچه ها را با اطمینان خاطر برای سال تحصیلی جدید آماده کنیم یک جلسه در اردیبهشت ماه برگزار شد و براساس آن 24 خرداد ماه دفترچه، نهایی و مراکز غیرفعال بسته می شود.
حاتمی ادامه داد: 172 مرکز غیرفعال داشتیم که در مسیر شورای نظارت و ارزیابی، خاتمه همکاری با این مراکز را به ثبت رساندیم و دیگر این مراکز در لیست دانشگاه جامع قرار ندارند. همچنین قرارداد همکاری با 30 مرکز به دلیل عدم احراز شرایط کاری و سه دوره توقف پذیرش دانشجو خاتمه می یابد.
وی با تاکید بر صلاحیت حرفه ای گفت: صلاحیت حرفه ای برای همه مشاغل از ساده ترین تا پیچیده ترین در نظر گرفته می شود و بنا شده نظام نامه صلاحیت حرفه ای مشاغل با حمایت مدیریت دانشگاه جامع و وزارت علوم توسط این دانشگاه تنظیم شود که البته این کار با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام می شود.
معاون سنجش و نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان خاطرنشان کرد: در دفتر صلاحیت های حرفه ای به واسطه نیازهای جامعه، صلاحیت های حرفه ای شغل ها را تعیین می کنیم و برای رشته ها معیار و شاخص صلاحیت حرفه ای تنظیم می شود. این کار دو بخش نظری و مهارتی دارد که بخش نظری آن نیازمند آزمون است و این آزمون را می توانیم با کمک سازمان سنجش برگزار کنیم . در بخش مهارتی نیز مسئولیت آن به مراکزی که در آن حوزه تخصص دارند، واگذار می شود.