رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با تاکید بر اینکه به مراکز علمی کاربردی نباید به عنوان یک نهاد و بنیاد اقتصادی نگاه شود، گفت: هدف اصلی آموزش جوانان چه از نظر علمی و چه از نظر مهارتی باید اولویت باشد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم بیست و پنجمین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: مطالبات جدی ما در مجلس این است که دانشگاه جامع علمی کاربردی باید حتما به سمت و سوی ماموریت گرایی حرکت پرشتابی داشته باشد باید تفاهم نامههای در حوزه صنعت را کلید بزند تا شاهد پیشتازی اقتصاد دانش بنیان از طریق دانشگاه علمی کاربردی باشیم.
وی افزود: در بودجه سال ۹۶ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس فعال اقدام کرد و ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات و هنرستانها تخصیص داده شد که ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای دانشگاه جامع علمی کاربردی در نظر گرفته شد.
زاهدی در ادامه بیان داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی پیشتاز آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی و پیشتاز حرکت برای نسل سومی شدن دانشگاهها بوده است. ما موافق نیستیم که رشتههای دانشگاه جامع رشتههای ثابت باشند بلکه باید براساس نیاز روز تغییر کنند و باید تغییر نگرش نسبت به جذب مدرسان دانشگاه جامع باشد همچنین باید دورههای پودمانی را جدی گرفت.
وی در ادامه تصریح کرد: ما از دولتمردان انتظار داریم نگاه شان را در مباحث استخدامی تغییر دهند و باید صلاحیتهای حرفهای در استخدام نیروهای دولتی و حتی بخش خصوصی در نظر گرفته شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در استخدام باید به فارغ التحصیلان مراکزی که به دنبال حرفه آموزی و مهارت آموزی هستند توجه کنیم جای تعجب دارد که در برخی از نهادها مشاهده میکنیم که اگر فارغ التحصیل یک مرکز مهارتی جویای کار باشد به آن بهای کمتری داده میشود در حالی که در همه جای دنیا براساس صلاحیت حرفهای انتخاب انجام میشود لذا باید در قوانین و مقررات تغییراتی ایجاد شود تا جوانان به سمت و سوی آموزش مهارتی تشویق شوند.
وی با تاکید بر اینکه به مراکز علمی کاربردی نباید به عنوان یک نهاد و بنیاد اقتصادی نگاه شود، گفت: هدف اصلی آموزش جوانان چه از نظر علمی و چه از نظر مهارتی باید اولویت باشد و از قبل آن باید منافع هیئت امنا و هیئت موسس تامین شود باید نگاه خدمتی باشد و وقتی این انتظار را داریم نتیجه این میشود که موسسات علمی کاربردی در جهت ارتقای کیفیت حرف اول را میزند.
زاهدی در پایان خاطرنشان کرد: باید وزارت علوم و وزارت بهداشت هم و غم خود را برای رسیدن به هدف مطلوب بگذارند.