وی افزود: در موضوع مالیات احزاب دست راستی و احزاب دست چپی داریم که احزاب دست راستی معتقد به مالیات کمتر و کمک بیشتر به تجارت و تجار میباشند و احزاب دست چپی طرفدار مالیات بیشتر و دادن پول های گرفته شده به طبقه کمتر برخوردار و فقیر هستند.
استاد دانشگاه مازاریک جمهوری چک در خصوص شکاف بین دین وسیاست خاطرنشان کرد: شکاف بین دین وسیاست در جمهوری چک وجود دارد؛ اما این شکاف به شکل گیری احزاب سیاسی منجر نمیشود البته این امر پذیرفته شده است که حکومت به طور کلی فارق از گرایشات حزبی باید از دین حمایت بکند به خاطر این که دین در امور اجتماعی و انسجام اجتماعی تاثیر دارد با این وجود چنین اقدامی بر سیاست تاثیرگذار نمی باشد.
جوزف با اشاره به این که در عرصه سیاست جمهوری چک گرایش دینی وجود ندارد، متذکر شد: فقط یک گروه مذهبی با عنوان« حزب مردمی» با گرایش کاتولیک است که به دنبال احیای ارزشهای دینی هستند.
وی ضمن اشاره به این نکته که مسائل مذهبی در عرصه سیاست جمهوری چک موضوعیت ندارد و فقط یک موضوع مذهبی توسط اتحادیه مذهبی کاتولیک مورد بحث قرار گرفته و آن بازگرداندن مالکیت اموال کلیسا به خودشان است که در زمان سوسیالیستها این اموال از کلیسا گرفته شده بود، خاطرنشان کرد: بنابراین بازگشت و توسعه ارزشهای دینی در سطح جامعه اروپا موضوعاتی است که کاتولیک دنبال می کند و در موضوعاتی چون خانواده، حقوق کلیسا و ایجاد مدارس دینی فعالیت دارند.
استاد دانشگاه مازاریک با یادآوری اینکه در جمهوری چک جریان مدنی دموکراتیک نیز وجود دارد که تمرکزش بر ارزشهای مسیحی دینی است، البته در چارچوب حمایت کلی حکومت از دین فعالیت های خود را پیگیری می کند، گفت: بنابراین تمرکز خاص این جریان روی کاتولیک نیست، در واقع آنها خواستار امکان فعالیت احزاب وادیان به شکل دمکراتیک هستند.
جوزف افزود: سوسیال دمکرات نیز وجود دارد که اساس نگاه خنثی به ارزشهای دینی دارد و دغدغهاش بیشتر سوسیال دمکرات است و همچنین حزب کمونیسم داریم که مخالف این است که مایملک کلیسا به خود کلیسا باز گردانده شود، طبیعتا این حزب کمونیسم طرفدار پاک کردن عرصه عمومی از ارزش های دینی است.
وی بیان کرد: جریان های دیگر مانند جریان سبز نیز وجود دارد که دغدغه مسائل محیط زیستی را دارند و علاوه بر این گروه لیبرال های شک اندیش و گروه ANO نیز وجود دارند .
استاد دانشگاه مازاریک متذکر شد: سوار بر موج بحران مهاجراتی به اروپا جریان پوپالیستی راستگرای افراطی قرار دارد که با تظاهر بر احیای ارزشهای دینی می خواهد از این فرصت استفاده کند که جمعیت مهاجر را سرکوب کند، بنابراین آنها خواستار بازگردانند مهاجرین که اکثرا مسلمان هستند به کشورهایشان هستند.
جوزف خاطرنشان کرد: در حالی جریان پوپولیستی راستگرای افراطی با مهاجرت مسلمانان به جمهوری چک مخالف است که این کشور در مقایسه با آلمان اصلا با موج مهاجرتی مواجه نشده و اقلیت مسلمان مشکلی تاکنون ایجاد نکرده و ما حتی موردی در خصوص فعالیتهای تروریستی در کشورمان نداشتهایم در نتیجه به نظر می رسد که موضوع چیز دیگری است.
وی با بیان این موضوع که اسلام هراسی در جمهوری چک در فضای مجازی به خصوص فیسبوک شکل گرفت، تصریح کرد: در فیسبوک جریانی با به عنوان اینکه «مسلمانان را درجمهوری چک نمیخواهیم» راه اندازی شد و توانست هزاران پیرو جذب کند، به این ترتیب موفق شدند که این جریان را از فضای مجازی به واقعیت اجتماعی تبدیل کنند، آنها مخالف هرچیزی هستند که به اسلام مربوط باشد.
استاد دانشگاه مازاریک گفت: جریانهایی که در واکنش به این جنبش ضد اسلامی شکل گرفت، متاسفانه ضعیف هستند و پیروان زیادی ندارند، پروژههای ضعیف دارند و نتوانستهاند قدرتی از خودشان نشان دهند و تاثیراتی در جمهوری چک داشته باشند.
وی افزود: یک گروه بسیار قدرتمند و پیگیر در مخالفت با جریان مهاجرت به خصوص بر علیه مسلمانان فعالیت می کنند که جالب است بدانید رهبری این جریان را فردی بر عهده دارد که نیمی از او ژاپنی و مهاجر است.
جوزف بیان کرد: در هنگام شکل گیری، این جریان ازقدرت زیادی برخوردار نبود؛ اما رهبر جریان موفق شد که مقام سناتوری را کسب کند و در رایگیری دو روز پیش جمهوری چک جزء چهار جریان قدرتمند این کشور شناخته شود.
استاد دانشگاه مازاریک جمهوری چک خاطرنشان کرد: مباحث ضد اسلامی باعث شده این جریان تبدیل به چهارمین حزب جمهوری چک شود، البته جریان های سنتی این اندازه افراطی نیستند.
استاد دانشگاه مازاریک در پایان سخنان خود یادآورشد: در سال های گذشته با افزایش اسلام هراسی و پوپولیسم در عرصه سیاسی روبرو بودهایم که در رای گیری این هفته دقیقا این امر نشان داده شد.