لرستان امسال در زمینه درصد قبولی دانشآموزان در کنکور سراسری سال 96 رتبه یکی مانده به آخر را در میان استانهای کشور کسب کرد.
گروه داشگاه خبرگزاری دانشجو، لرستان امسال در زمینه درصد قبولی دانشآموزان در کنکور سراسری سال ۹۶ رتبه یکی مانده به آخر را در میان استانهای کشور کسب کرد. از ۳۵ هزار و ۵۹۹ ثبت نام کننده در کنکور سال ۹۶، ۷۹۲۹ پذیرش شدند.
بر این اساس لرستانیها در سال تحصیلی ۹۷ - ۹۶ دانشگاهها در جدول توزیع فراوانی ثبت نام کنندگان و پذیرفتهشدگان آزمون سراسری سال ۹۶ با ۲۲ / ۲۷ درصد در میان ۳۲ استان در رتبه یک پله مانده به آخر قبل از کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند. این تنزل جایگاه موجی از انتقادات و واکنشهای مختلف را در جامعه ایجاد کرده است.
فارغ از اظهارنظرها و انتقادهایی که در خصوص تب حاکم بر جامعه نسبت به بحث کنکور میشود و درست یا غلط بودن آنها نیز مستلزم واکاوی است، اما علل کاهش پذیرفتهشدگان کنکور سراسری در استان میبایست مورد تحلیل قرار بگیرد، زیرا بسیاری از خانوادهها هزینههای گزافی برای تحصیل و موفقیت فرزندان خود متحمل میشوند، اما در نهایت به نتیجه دلخواه و مطلوب دست پیدا نمیکنند.
ضعف در شیوه آموزش، بی انگیزگی دانشآموزان، بالا بودن هزینههای شرکت در کلاسهای تقویتی از جمله دلایلی است که از سوی مردم، کارشناسان و مسئولان مطرح میشود.
برخی نیز معتقدند؛ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی بیرغبتی دانشآموزان برای ادامه تحصیل در دانشگاهها را رقم زده و موجب شده برخورداری از دانش فنی و کسب مهارت در حرفههای مختلف، دانشآموزان را به جای تحصیل پشت میزهای دانشگاه به حضور در بازار کار جذب کند.
هزینههای هنگفت کلاسهای خارج از مدرسه
یکی از اولیای دانشآموزان که فرزندش در کنکور سراسری ۹۶ رتبه خوبی کسب نکرده است، میگوید: با اینکه پسرم در کلاسهای فوق برنامه شرکت کرده بود، اما رتبهای که مدنظر ما بود، کسب نکرد و دلیل این مساله هم برای ما مشخص نیست. البته فکر میکنم شیوه تدریس و آموزش در مدارس در این امر دخیل است.
«مرتضی حسینی» میافزاید: به نظر میرسد کیفیت آموزش در مدارس استان مطلوب نیست و همین امر باعث شده است دانشآموزان رتبه قابل قبولی کسب نکنند. این اتفاق باعث سرخوردگی آنها میشود. متولیان آموزش استان باید سازوکارهایی را لحاظ کنند تا دانشآموزان از پایه تقویت شوند و دیگر نیازی به شرکت در کلاسهای آموزشی خارج از مدرسه نباشد، زیرا هزینههای هنگفتی را برای خانوادهها دارد.
نبود شغل برای فارغالتحصیلان
یکی دیگر از اولیای دانشآموزان هم که خبر رتبه پایین آمار پذیرفتهشدگان لرستانی در کنکور سراسری را از طریق فضای مجازی متوجه شده است، میگوید: عمدهترین دلیلی که میتوان برای این موضوع بیان کرد نبود نظارت بر شیوههای آموزش در مدارس است. این ضعف باعث شده دانشآموز به لحاظ علمی پیشرفت نکند و نتایج آن در میدانی مانند کنکور نشان داده میشود.
«فرانک مختاری» میافزاید: البته چالش دیگری که میتوان مطرح کرد فضای حاکم بر جامعه است. زمانی که دانشآموز با دوستانی برخورد میکند که با وجود رتبههای بالا و دارابودن مدرک تحصیلی نتوانستهاند شغلی دست و پا کنند به نوعی نسبت به ادامه تحصیل در دانشگاهها بیانگیزه میشوند.
گزارشی از وضعیت چندساله استان
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به اینکه سال ۹۲ رتبه لرستان در زمینه قبول شدگان در همه گروهها ۳۰ بوده است، میگوید: رشته ریاضی جایگاه ۲۹، رشته تجربی جایگاه ۳۱، رشته انسانی جایگاه ۲۶، رشته هنر ۲۲ و زبان خارجه نیز جایگاه ۱۵ کشور را به خود اختصاص داده است.
«خدانظر دریکوند» میافزاید: سال ۹۳ در همه گروهها رتبه استان ۳۱ بوده که در این میان رشته ریاضی جایگاه ۳۰، رشته تجربی ۳۱، رشته انسانی ۳۰، رشته هنر ۱۷ و زبان خارجه ۲۰ بوده است. سال ۹۴ هم رتبه استان در همه گروهها ۳۲ بوده است که رشته ریاضی جایگاه ۳۰، رشته تجربی ۳۲، رشته انسانی ۳۰، رشته هنر ۱۷ و زبان خارجه ۲۰ را کسب کرده بود. در سال ۹۵ هم رتبه استان ۳۱ بوده که رشته ریاضی و تجربی جایگاه ۳۲، رشته انسانی ۳۱، رشته هنر جایگاه ۱۴ و زبان خارجه ۸ را کسب کردهاند. رتبهبندی سال ۹۶ هنوز اعلام نشده است.
سیر صعودی رتبههای زیر هزار
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان میگوید: جمعیت رتبههای زیر هزار از سال ۹۴ سیر صعودی داشته است؛ به طوری که سال ۹۴، ۴۰ رتبه زیر هزار داشتهایم، سال ۹۵، ۴۳ رتبه و سال ۹۶ این تعداد به ۱۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.
وی به دلایل رشد منفی استان در شاخص کلی کنکور هم اشاره میکند و میافزاید: کمبود امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و پرورشی در استان از دلایلی است که باعث شده در شاخص کلی کنکور پیشرفت نداشته باشیم. ناتوانی خانوادهها در تامین مخارج کلاسهای تقویتی و آمادگی کنکور برای دانشآموزان هم از دیگر دلایلی است که به کاهش آمار جمعیت پذیرفتهشدگان منجر شده است.
دریکوند با اشاره به اینکه نبود اعتبار لازم به منظور افزایش کیفیت آموزشی نیز از دیگر مواردی است که میتوان بیان کرد، میگوید: زمانی که آموزشها از کیفیت لازم برخوردار نباشند، بدون شک نمیتوان انتظار داشت دانشآموزان به لحاظ تحصیلی پیشرفت زیادی داشته باشند. به هرحال همه این موارد دست به دست هم داده است تا رتبه استان در زمینه پذیرفتهشدگان کنکور سراسری کاهش پیدا کند. برای رهایی از این وضعیت باید موانع و مشکلات را از میان برداشت.
ضعف مالی خانوادهها
«علی سعادت مهر» کارشناس فرهنگی میگوید: با توجه به محرومیت استان و آمار بالای بیکاری، بر اساس باوری که رواج پیدا کرده مردم معتقدند؛ ادامه تحصیل در نهایت منجر به عقب افتادگی شخص تحصیلکرده میشود و در مقابل، ترک تحصیل کردگان به اهداف خود در زندگی بیشتر نزدیک خواهند شد. وی میافزاید: از طرفی در مناطق محروم فقط طی کردن دوره دانشگاه مهم است و کمتر به دنبال کیفیت هستند. با این شرایط دانشآموزان قبل از اینکه تصور ادامه تحصیل را داشته باشند، به آنها القا میشود که وارد بازار شدن چیزی از ارزش آنها کم نخواهد کرد. ضعف مالی خانوادهها نیز از دیگر مواردی است که میتوان مطرح کرد. در شرایط کنونی والدین بیشتر به دنبال تهیه مایحتاج ضروری خود هستند تا اینکه مسیر پیشرفت تحصیلی را برای فرزندانشان مهیا کنند. نکته دیگر این است که ارزشهای فرهنگی مردم تغییر کرده است، به طوری که آنها معتقدند؛ هرکس درآمد بیشتری دارد اعتبار و ارزشش بیشتر است.
بی انگیزگی به علت نبود شغل
«فرزانه علیخانی» مسئول آموزش متوسطه دوم ناحیه یک خرمآباد با اشاره به اینکه سال گذشته داوطلبهای سال چهارم کاهش داشتند، اظهار میکند:، اما رتبههای زیر ۲ هزار این ناحیه افزایش ۲۵ درصدی داشتهاند. سال گذشته ما ۷۵ رتبه در کنکور سراسری زیر دو هزار داشتیم، اما امسال این تعداد به ۸۸ رتبه رسیده است. برنامهریزی دقیق و به کارگیری نیروهای کسر ساعت در کلاسهای فوق برنامه، توجه و نظارت به ارزشیابی مستمر از علل موفقیت این ناحیه در زمینه آمار قبولشدگان کنکور بوده است.
علیخانی با اشاره به اینکه کاهش انگیزه به علت نبود شغل از دلایلی است که باعث شده آمار قبول شدگان کنکور کاهش پیدا کند، میگوید: ما پذیرفته شدگانی هم داریم که در دانشگاه ثبت نام نمیکنند. امسال تعداد زیادی از مراجعه کنندگان پسر بالای ۱۶ سال با معدلهای بالا را داشتیم که مدارکشان را برای استخدام در نیروهای مسلح تایید میکردند.