رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر تولید محتوا و ارایه برنامهها حضور داشته باشیم پیشرفت خواهیم کرد حضور در صحنه بین المللی به معنی رقابت است و این رقابت زمینه ساز کیفیت است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ نیلی احمدآبادی در نشست خبری معاونان بین الملل که ظهر امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد گفت: فرایند پیوسته ارایه برنامه ریزی و آموزش در ابعاد بین المللی بین فرهنگی، تعریف تئوری بین المللی سازی است. اما این تعریف با آنچه در عمل رخ میدهد فاصله دارد. تعریف بیان شده زیرمجموعه آنچه در حال اجراست میباشد.
وی در ادامه در خصوص برداشت خود از این موضوع گفت: نگاه من این است که ما به عنوان کشوری با سابقه تمدنی بالا و جوانان و دانشمندان اگر در فرایند تولید دانش و آنچه محتوا درحوزه مشارکت عالی داشته باشند ارتقا پیدا میکنیم و نقش آموزش عالی در تولید محتوا و تولید فناوری در ارایه برنامه آموزش عالی است و اگر مشارکت جدی باشد و در تولید محتوا و ارایه برنامهها حضور داشته باشیم پیشرفت خواهیم کرد حضور در صحنه بین المللی به معنی رقابت است و این رقابت زمینه ساز کیفیت است.
نیلی اعلام کرد: یکی از تعاریف دیگر در زمینه آموزش عالی این است که یک فضای رقابتی بین جذب دانشجو و منابع مالی است و از طرفی تفاوت اصلی دانشگاهها و دبیرستانها نوع عمیق شدن آموزش آنها در حوزه نوآوری است و آنچه مهم است در دانشگاهها تدریس شود به روز بودن آموزشهای آنهاست.
وی در ادامه گفت: دانشگاه محصول دستاورد بشر است و علم امروز آموزش است و آموزش دانشگاه متصل به پژوهش است و آخرین دستاورد پژوهش بشر است و دانشگاه به مفهوم واقعی باید به این دستاوردها وصل شود.
وی در ادامه گفت: علم مرز جغرافیایی نمیشناسد و اقوام باید در تولید دانش شرکت داشته باشند و اثربخشی در عملکردشان متفاوت است و بین المللی شدن در بخش ماهوی هویت دانشگاهها است و بین المللی سازی در راه دانشگاهها قرار دارد و هر چه عملکرد ما در دانشگاه بهتر باشد تراز بین المللی بیشتر است و آنچه عرضه میکنیم باید در بین الملل استاندارد باشد.
وی افزود: یکی از ابعاد در عرصه بین المللی سازی بحث خرده فرهنگها است که باید کمک کنیم در این عرصه بمانند و اگر هم بخواهد حذف شود یا از بین برود باید این حوزه را تقویت کنیم و حمایت از بخش پژوهش باید شیوه علمی و قابل قبول باشد در صورتی که ما با بعد بین المللی کم توجه کرده ایم و فقط در حوزه اعزام دانشجو برای بورسیه اقداماتی انجام شده است و دانشگاهها این شیوه را پیش گرفته اند که هر چه عرضه کنند به شیوه محلی ارایه دهند.
وی در پایان گفت: در سطح ملی هنوز اصول بین المللی سازی به درستی شناخته نشده است و نگرانیهایی وجود دارد که باید در دانشگاهها پاسخ دهیم تا حساسیتها کاهش یابد و تجربه نشان داده است که این حساسیتها تاثیر زیادی داشته و عدم توجه به آنها آموزش عالی را در عمل دچار مشکل میکند.