از اردوها و سفرهای تفریحی دور دنیا که بگذریم، این بار سفر به فضا ثروتمندان و آژانسهای فضانوردی را برای یک تجربه هیجانانگیز وسوسه کرده است.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی- کافی است چشمانتان را ببندید و چند دهه گذشته را تصور کنید، زمانی که پرواز انسان کمی دور از ذهن به نظر میرسید و تاحدی امکانپذیر نبود؛ حال قدری سالها را مرور کنید از زمانی که سفر انسان به دورترین نقاط با ساخت هواپیما ممکن شد و چتربازها سقوط از دل آسمان به زمین را تجربه کردند تا سالهای اخیر که خبرهایی از رفتن فضانوردان به فضا و کهکشانها به گوش رسید.
حال میتوانید چشمانتان را باز کنید و دنیای اطرافتان را به خوبی بنگرید؛ در دنیای امروز دیگر سفر انسان با هواپیما دغدغه نیست و بحث رفتن انسانها به فضا مطرح شده، درواقع سفر تفریحی به فضا و توریسم فضایی توجهات زیادی را به خود جلب کرده است، این همان موضوعی است که خیلی از افراد رویایش را در سر میپروراندند و همواره دنبال واقعیت بخشیدن به رویای خود هستند. تصور کنید روزی فرا رسد که مردم در فضا و سیارات دیگر کار و زندگی راه اندازند، در آن صورت صنعت گردشگری فضایی و برگزاری تورهای سفر فضایی به یک واقعیت تبدیل میشود.
خیلی زود به فضا سفر خواهید کرد
چند شرکت خصوصی در حال راهاندازی سفر به فضا هستند و قرار است این سفرها را از سال ۲۰۱۸ انجام دهند، شرکتهای بلو اوریجین (Blue Origin)، ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic) و اسپیس ایکس (SpaceX) از جمله پیشگامان و سرمایه گذاران سفر فضایی هستند.
مدیرعامل شرکت آمازون در تازهترین خبر اعلام کرد تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ قصد دارد با دریافت پول افراد علاقمند، آنها را به عنوان فضانورد به فضا بفرستد. او شرکتی به نام بلو اوریجین را تاسیس و به تازگی هشتمین راکت خود را به شکل آزمایشی با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.
این راکت مجهز به کپسولی برای حمل شش فضانورد جهانگرد است و هرچند در نمونه آزمایشی فردی در آن حضور نداشت، اما پس از بررسی نتایج این کار میتوان امید داشت که این شرکت با اعزام فضانورد در قالب جهانگرد به فضا گام دیگری به جلو بردارد البته هنوز مشخص نیست که افراد علاقهمند به چنین سفرهایی چقدر باید هزینه پرداخت کنند، اما بدیهی است که سفری پرهزینه خواهد بود.
ناگفته نماند که این سفر تنها ۱۱ دقیقه زمان میبرد؛ بنابراین در صورتی که امکان سفر به فضا میسر شود مسلما افراد پولدار و ثروتمند با پرداخت صدها هزار دلار برای چند دقیقه به فضا سفر و قبل از همه آن را تجربه خواهند کرد، تجربهای هیجانانگیز و استرسآور بخاطر سرعت فضاپیما و جاذبه زمین.
کارآفرینان ثروتمند به تکاپو افتادند
سفر به فضا برای دههها در انحصار دولت و ماموریتهای دولتی قرار داشت لذا تاکنون کمتر از ۶۰۰ نفر توانستهاند به فضا سفر کنند و تقریبا تمام آنها کارکنان دولتی بودهاند از این رو کارآفرینان خصوصی به فکر ایجاد شرکتهای هوافضا برای شکستن این انحصار افتادند درحقیقت به همین خاطر جف بزوس مدیرعامل آمازون، ریچارد برنسون و الون ماسک بعنوان کارآفرینان ثروتمند و مدیران شرکتهای هوافضای خصوصی قرار است سفر تفریحی به فضا و توریسم فضایی را از سال ۲۰۱۸ به واقعیت تبدیل کنند.
اداره هواپیمایی فدرال (FAA) در حال حاضر پروازهای فضایی غیردولتی را ملزم به کسب مجوز کرده است تا مطمئن شود خطر و تهدیدی برای امنیت عمومی ایجاد نمیکنند، اما FAA روی طراحی وسایل نقلیه فضایی یا آموزشهای لازم برای مسافران نظارتی ندارد.
جورج نیلد، مدیر اجرایی FAA میگوید: «نوع ارزیابی و غربالگری مسافران کاملا به شرکتها بستگی دارد.» اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، گردشگری فضایی سالانه «فضانوردان» جدیدی را به دنیا معرفی خواهد کرد که اکثرا افراد میانسال و سالخورده با ثروت زیاد هستند.
سفری سه ساعته با سرعت ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت
از سال ۲۰۰۱، زمانی که میلیونر آمریکایی دنیس تیتو نخستین گردشگری بود که با پرداخت ۲۰ میلیون دلار برای یک هفته به فضا رفت، گردشگری در فضا به تدریج به یک صنعت تجاری ماندگار تبدیل شد. ریچارد برانسون، مدیر شرکت ویرجین، پیشگام در جنبش خصوصی سازی سفرهای فضایی بود؛ کاری که توسط شرکت ویرجین گالکتیک ایرویز که در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد، صورت گرفت. تخمین زده میشد که تعداد یک میلیون مسافر تمایل دارند برای چنین تجربه پیشرفته گردشگری هزینه کنند.
برانسون تصمیم گرفت سفرهایی را در مدار زمین در سال ۲۰۰۸ ارائه کند و ۴۰ هزار نفر ثبت نام کردند. نزدیک به ۱۰۰ نفر از آنها مبلغ کامل ۲۰۰ هزار دلار را پرداخت کردند تا فضانوردی را در سفر سه ساعته خود با سرعت ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت با گذراندن نیم ساعت در فضا تجربه کنند.
هیلتون در کره ماه هتل تاسیس میکند
نظرسنجیهای ارائه شده بوسیله صنعت هوا و فضا نشان میدهد که دست کم نیمی از افراد آمریکایی در صورت توانایی پرداخت هزینه، تمایل دارند از فضا به تماشای زمین بپردازند. درواقع، میزان درخواستهای سفر به فضا کمی متغیر است. برای نمونه، در نظرسنجی از میزان تمایل به سفر، مواقعی که قیمت کاهش مییابد، بیشتر میشود.
جالب است بدانید که در پنجاه و پنجمین سالگرد کنگره بینالمللی فضانوردی سال ۲۰۰۴ در ونکوور، پروفسور هایم بنارویا، دانشمندی از دانشگاه روتجرز در نیجرسی، مقالهای به نام «کار کردن در ماه» ارائه داد که درباره یک محوطه در ماه با اقامتگاههای تفریحی و پارکهای بازی توضیح میداد. پروفسور بنارویا به این موضوع اشاره کرد که شرکت هیلتون، مالک مجموعه هتلهای هیلتون نیز با آغاز یک مطالعه در زمینه معماری برای ساخت هتلی در سطح ماه، وارد صنعت گردشگری در فضا شده است.
بنابراین به راحتی میتوان دید که سفر به فضا و گردشگری در سیارات دیگر آرزو و رویایی محال نیست و خیلی زود واقعیت مییابد البته بهتر است تمام مردم کرهزمین برای رفتن به این سفر امیدوار باشند و نه فقط پولدارها، چرا که بالاخره با جرقه خوردن سفر توریستی به فضا، آژانسهای فضایی متعددی به این کار اقدام میکنند و ازدیاد آنها میتواند از قیمت زیاد سفر به نیت جلب مشتریان بیشتر، بکاهد.