نخسیتن سمپوزیوم بازتوانی شناختی با حضور دانشجویان، اساتید متخصصان و محققان از ۳۱ خردادماه جاری و به مدت دو روز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران آغاز میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به منظور بررسی راههای کمک به توانمند سازی شناختی و ارایه خدمات توانبخشی به بیماران مبتلا به اختلالات شناختی و نیز تبادل یافتههای علمی و پژوهشی میان محققان و متخصصان، نخستین سمپوزیوم بازتوانی شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی برگزار میشود. پیمان حسنی ابهریان دبیر اجرایی سمپوزیوم بازتوانی شناختی با اشاره به اینکه توانبخشی شناختی روشی برای کمک به بیماران در جهت افزایش توانایی آنها در پردازش و تفسیر اطلاعات است، گفت:: هدف از این روش کمک به افراد مبتلا به اختلالات شناختی به منظور ایجاد توانایی در انجام فعالیتهای روزمره به وسیله بهبود یا جبران نقایص عملکردهای مغزی است.
ابهریان با بیان اینکه توانبخشی شناختی، تلاشی جهت بازگرداندن ظرفیتهای شناختی از دست رفته و یا بهبود ظرفیتهای شناختی است، گفت: توانمندسازی شناختی همچنین روشی است برای بهبود عملکردهای شناختی افراد سالم که دارای عملکرد شناختی درحد طبیعی و قابل قبول میباشند.
وی ادامه داد: تمامی افراد در هر گروه سنی و صرف نظر از بیمار و یا سالم بودن، نیازمند خدمات توانبخشی و توانمند سازی شناختی بوده و این خدمات به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری در زندگی انسان عصر حاضر از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا، اختلال طیف "اتیسم"، "اعتیاد"، "اسکیزوفرنی"، "سکتههای مغزی" و "زوال عقل " از مهمترین موارد نیازمند به مداخلات توانبخشی شناختی هستند.
به گفته این پژوهشگر حوزه شناختی، مطالعات نشان میدهد که با استفاده از روشهای گوناگون توانبخشی شناختی، بهبود عملکرد مغز قابل دستیابی است و امروزه دانش و فن آوری توانبخشی شناختی محدود به اختلالات و بیماریها نبوده بلکه حوزه گسترده تراز جمله توانمندسازی شناختی افراد سالم را نیز در بر میگیرد.
ابهریان با اشاره به اینکه توانبخشی شناختی در هر سن، جنس و نژاد یک ضرورت فردی و اجتماعی است، گفت: اگرچه اختلالات شناختی در سنین مختلف و تحت شرایط متفاوت روی میدهد، اما مهمترین زمان بروز آنها دوران کودکی و بویژه اوایل آن است؛ لذا با توجه به این مسئله و همچنین اهمیت این دوران در رشد و تکامل انسان و زندگی آینده وی، این دوران در خط اول اولویت نیاز به خدمات شناختی قرار دارد. بطوری که این نیاز به طور خاص در کودکان مبتلا به "اختلالات بیش فعالی و نقص توجه"، "اختلالات یاد گیری"، "طیف اتیسم "و "فلج مغزی" که روی هم رفته درصد بالایی از کودکان را به خود اختصاص میدهند، آشکارتر و نمایانتر است.
وی همچنین بیان کرد: پس از دوران کودکی و نوجوانی، دوره جوانی جایگاه دوم را از نظر نیاز به خدمات توانبخشی شناختی به خود اختصاص میدهد و یکی از معضلات اجتماعی بویژه در دوران جوانی، اعتیاد است و مهمترین مورد از اختلالات این افراد که هم به عنوان علت این بیماری و هم معلول آن مطرح است، اختلالات شناختی میباشد.
ابهریان با اشاره به اینکه ارزیابی و توانبخشی شناختی اعتیاد از جایگاه ویژهای برخوردار است گفت: بیماریهای روانپزشکی و در راس آنها "اسکیزوفرنی " نیز یکی دیگر از موارد فراگیر و نیازمند به مداخلات شناختی است که نسبت به سایر موارد دامنه سنی گسترده تری را فرا گرفته و نیاز به توجه بیشتری دارند.
دبیر اجرایی سمپوزیوم ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلات بنیادی، کهولت سن و مشکلات ناشی از آن است و در این راستا اختلالات شناختی به عنوان مهمترین عامل از کار افتادگی سالمندان مطرح است که از دوران میانسالی آغاز و با افزایش سن شدت مییابند. توانبخشی شناختی افراد دارای نواقص شناختی جزئی و مبتلایان به بیماری آلزایمر و سکتههای مغزی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
نخسیتن سمپوزیوم بازتوانی شناختی با حضور دانشجویان، ساتید متخصصان و محققان از ۳۱ خردادماه جاری و به مدت دو روز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران آغاز میشود.