معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: باتوجه به پهنه وسیع جامعه دانشجویان، میتوانند به عنوان بدنه موثر در عرصه دانشگاهی در کاهش آسیبهای اجتماعی نقش موثری داشته باشند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،نخستین جلسه شواری سیاستگذاری و برنامه ریزی کاهش آسیبهای اجتماعی با حضورغفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی، صدیقی، معاون دانشجویی، عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی، صادقی، مدیرکل مرکز مشاوره وزارت علوم، شیراوژن، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وجدانی، معاون فرهنگی بسیج دانشجویی، قنبری، مشاور معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، ناجی، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور، پیش بین، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهدی، معاون فرهنگی دانشگاه فنی و حرفهای و صفرزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تشکیل شد.
در این نشست غفاری با اشاره به دادههای موجود در فضای دانشگاهی و قیاس آن با جامعه عام، بر مطلوب بودن وضعیت مجموعههای دانشگاهی و برخورداری محیطهای آموزشی از کمترین آسیبهای اجتماعی تاکید کرد و افزود: بر اساس این دادهها میتوان نتیجه گرفت میزان آسیبهای اجتماعی در دانشگاهها نسبت به سایر فضاهای عمومی جامعه به مراتب کمتر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: باتوجه به پهنه وسیع جامعه دانشجویان، میتوانند به عنوان بدنه موثر در عرصه دانشگاهی در کاهش آسیبهای اجتماعی نقش موثری داشته باشند.
در ادامه جلسه صدیقی بیان داشت: تجربه نشان داده است، هم گرایی دستگاهها موجب دستاوردهای مثبت و توفیق در ساماندهی قشردانشجویی به عنوان سرمایههای ارزشمند اجتماعی شده است. وی خاطر نشان کرد: بر اساس طرح پژوهشی سیمای زندگی دانشجویی، طبقه بندیهای مختلفی از موضوعات مختلف اجتماعی صورت گرفته است که نتایج حاصله در هر یک از مقولات قابل دستیابی است.
وی بر شناخت واقعیتها و شناسایی وضعیت موجود و استفاده از ظرفیتهای دانشجویی در قالب تشکیل کانونهای همیار دانشجویی و نیز همیاری و همراهی مسئولان تاکید کرد.
در این نشست بر نقش دانشگاه به عنوان دومین کانون تجربه زندگی مشترک و جامعه پذیری آن و همچنین نقش موثر دانشگاه در کنترل انحراف از ارزشهای اجتماعی تاکید شد. شناخت صحیح آسیب ها، ترسیم وضعیت موجود و برنامه ریزی دقیق، گسترش و تقویت برنامههای اجرایی در قالبی نظامند و پیوسته و ارائه راهکارهای کاربردی با هدف مهار و کنترل آسیبهای اجتماعی دیگر مقولاتی بود که به آن پرداخته شد.
همچنین آگاهی بخشی به دانشجویان و دادن آموزشهای لازم به ویژه در سطح خوابگاههای دانشجویی و ارائه خدمات در زمینه آموزش مهارتهای زندگی در طول دوران دانشجویی از جمله موارد موثر در کاهش میزان خودپندارههای منفی اشاره شد
در پایان اعضا ضمن تاکید بر لزوم تطابق برنامههای دستگاههای اجرایی به صورت دقیق و هوشیارانه بر همگرایی و هم افزایی مسئولان دست اند کار تاکید کردند.