معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی بزرگترین چالش این حوزه را کاهش تقاضا خواند و انسداد مبادی بیسوادی و اراده قاطع سیاسی را راهکار کاهش آمار بیسوادی دانست.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی باقرزاده در سومین شورای پشتیبانی سوادآموزی آذربایجان غربی گفت: جذب دوباره افرادی که ترک تحصیل کردهاند یا به نوعی از تحصیل محروم شدهاند، بسیار دشوار است، اما با این وجود از همه دستگاههایی که بتوانند جامعه هدف را تامین کنند، حمایت و آموزشیاران و محتوای آموزشی و تمام هزینههای سوادآموزی آنان تامین میشود.
وی ادامه داد: تعریف سازوکارهایی منعطف و متناسب با نیازهای شغلی سوادآموزان و طراحی آنها ضروری است. رویکرد فعالیت در حوزه سوادآموزی از تمرکز صرف بر خواندن و نوشتن به سمت مهارتهای زندگی و اجتماعی و یادگیری حقوق و تکالیف شهروندی سوق داده شده است.
باقرزاده گفت: اگر شهروندان آموزش و توانمندی لازم را نداشته باشند، حرکت سازمان به سمت هدفها دچار اختلال میشود؛ زیرا تمامی ابعاد و بخشهای جامعه اعم از اقتصاد، فرهنگ، امنیت و رفتارهای عمومی با مردم شکل میگیرد و چاره این کار نیز فقط آموزش است.
باقرزاده یادآوری کرد در آذربایجان غربی درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال ۹۶.۵ درصد است. او اضافه کرد: رشد باسوادی در کشور به طور میانگین ۱.۱ درصد و در این استان ۳.۲ است و نیز قابل افزایش به چهار درصد است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در گروه هدف سوادآموزی که ۱۰ تا ۴۹ سال است نیز این استان دارای ۹۱.۵ درصد باسواد است و ۹ درصد بیسوادان نیز در این زمینه خوداظهاری داشتهاند.
وی گفت: در بخش اعتبارات سوادآموزی تصمیم بر تخصیص اعتبارات ویژه به آذربایجان غربی است تا در یک مدت زمانی کوتاه سوادآموزی در استان پیشرفت کند.
براساس آمار سال ۱۳۹۵، ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار نفر از جمعیت ایران بیسواد هستند و یک سوم از این تعداد را افراد آموزشناپذیر تشکیل میدهند.