در تیغ و ترمه خانوادهها به کلی متلاشیاند، پول از همه چیز مهمتر است و مسائل جنسی نقش تعیین کنندهای دارد که نصف مردان فیلم در این موضوع پروندهی سیاهی دارند.
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو- سیدسجاد دانشی؛ اسامی تیم تولید تیغ و ترمه که در تیتراژ ابتدایی آنها را به طور کامل میشناسیم انتظار بیننده را بالا میبرد و این توقع را ایجاد میکند که حتما با یک فیلم خوب دیگر مواجه هستیم. کیومرث پور احمد، علی رضا زریندست، خشایار موحدیان و بازیگران کاربلدی مثل هومن برق نورد، لاله اسکندری، پژمان بازغی و دیبا زاهدی که این ششمین فیلمش است و انصافا هم از پس نقش ترمه خوب بر آمده است. افراد شاخص این فیلم بالاتر از معمولیاند. تیغ و ترمه را شاید بتوان یک درام زنانه دانست. قصهای پر تنش و التهاب که با صحنهی خودکشی مردی شروع میشود و ترمه در قسمتهای میانی فیلم او را میشناسد و مهمتر از همه دلیل آن را نیز میفهمد. ترمه کاراکتر بدبختی است و با این که بی پول نیست، اما میتواند در سیاهبختی و بیکسی با نقشهای سریالهای تلویزیونی رقابت کند. در تیغ و ترمه باز هم خیانت و شهوترانی حکم رانی میکنند و این کشف فساد بین روابط است که تیغ و ترمه روی پرده نمایش برده است.
ترمه که در کودکی پدرش را از دست داده و مادرش نیز رهایش کرده و به کانادا رفته در بیست سالگی میفهمد شوهر چشمچرانش به دوستانش نیز رحم نمیکند و عمویی که او را بزرگ کرده و به مشروبات الکلی اعتیاد دارد نیز به نحوی او را میآزارد. ترمه که زیر بار تحمل این همه ناتوان است گاهی شبیه دیوانهها میشود و آرزوی مرگ میکند و گاهی هم از هوش و زیرکی خود بهره میبرد.
در تیغ و ترمه خانوادهها به کلی از هم متلاشیاند، پول از همه چیز مهمتر است و مسائل جنسی نقش تعیین کنندهای دارد که نصف مردان فیلم در این موضوع پروندهی سیاهی دارند. در کلِ فیلم حتما دلیلی وجود دارد که مخاطب همراه آن شود و ممکن است گاهی هم از خلاقیت نویسنده خوشش بیاید، اما همهی اینها چیزی نیست که تیغ وترمه را از یک فیلم معمولی یا خوب بالاتر ببرد و ما یا هیات داوران داوری را مجاب کند که بگوییم این یک مورد درخشان است. تیغ و ترمه به گفتهی خودش اقتباسی است از رمان «کی از این چرخ فلک پیاده میشوم» که اثری است از گلرنگ رنجبر. پیش بینی میکنم برای آخرین فیلم کیومرث پور احمد در اکران عمومی نیز اتفاق خاصی نیفتد، چون تیغ و ترمه واقعا فیلم شگفت انگیزی نیست.