کد خبر:۷۴۶۸۵۵
یادداشت دانشجویی|

گام دوم: تصویری از انقلاب مردمی عصر جدید

گام دوم تصویری از انقلاب مردمی عصر جدید را نمایش داد، گام دوم یک نامه راهبردیِ کوتاه و میان مدت است، نه یک سند راهبردی بلندمدت و نه یک تحلیل جدید و مفصل نظری از انقلاب اسلامی.

گام دوم انقلاب: تصویری از انقلاب مردمی عصر جدید

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- علی رضایی*؛  گام دوم تصویری از انقلاب مردمی عصر جدید را نمایش داد،تصویری از بالا. گام دوم یک نامه راهبردیِ کوتاه و میان مدت است، نه یک سند راهبردی بلند مدت و نه یک تحلیل جدید و مفصل نظری از انقلاب اسلامی؛ که یک اعلامیه خطاب به "همه‌ی جوانان" -ونه صرفاً قشرهای نخبگانی- بود. نقطه هدف ذهن جوان و نوجوان -عموما دهه 70- بود که در انبوه اطلاعات و تحلیل ها و اخبار؛ سامان یابد و اولویت ها و نگاه ها و تحلیل های آنان همسو گردد و اصول حرکت را بازیابی کند. گام دوم تیری است که در فرصتی طلایی با هم جهت کردن عموم بدنه جوان کشور ، از چلّه انقلاب به سوی مشکلات گسیل شد.

 اعلامیه ای که به جای سخن گفتن از مبانی معرفتی-تحلیلی عمیق؛ آن را در رویکرد و مخاطب خود "عملا" اعمال کرده بود. نظر به مخاطب عام بیانیه، به جای تبیین "امید" با ارائه یک نگاه فرآیندی و حقیقی اما مجمل از انقلاب -نگاهی پویا که نشانگر حرکت روبه‌رشد است و نه نگاهی صرفاً ایستا که از فاصله وضع فعلی با آرمان ها مینالد- "عملا" مخاطب را به دل مسیر برد، ذهنش را به مسیر آینده امیدوار کرد و رکین ترین رکن دستگاه محاسباتی را در فکر جوانان برنشاند. به‌جای صحبت از ضرورت جوانگرایی و بار به‌دوش گرفتن آنان؛ بار را بر دوش آنها نهاد و همه‌ی رویِ کلام به آنان بود.



 با لحنی مشابه دیدار های عمومی اول سال ، صعوبت مسیر گذشته و نقاط کلیدی پیشروی در آن را واگویه نمود؛ وضعیت داخلی و نقطه درگیریِ کنونی با استکبار و ظرفیت‌هایِ موجود برای این مقابله را تشریح کرد؛ و در نهایت اولویت‌های کلان راهبردی را در لایه ای میان مدت و کوتاه مدت و حتی در مواردی با پیشنهاداتی کاملا اجرایی، امیدوارانه آینده‌کاوی کرد. البته این نوید را هم داد که مسیر پیشِ‌رو آسان تر است.


به اقتضای مخاطب، نه از چالش‌های تمدنی و حتی جامعه سازی مفصلا سخنی آمد و نه از خلاهای فکری-علمی در ادامه مسیر به آن معنا صحبتی به میان بود. صورت مسائل را به سادگی توصیف، نقطه درگیری را تبیین و راه‌حل‌ها را اجمالاً تصویر نمود و البته از تصویرسازی وارونه دشمن هم تحذیر کرد.


هفت ثمره از قیام مردم و در نوک آن پیکان مردمی، میدان داری جوانان را برشمرد و برای هفت مسئولیت آنان را به میانه میدان آورد. پس اکنون مساله نسل جوان حل همه آن مشکلات اولویت دار نهضت است و نه صرفا در دست گرفتن مناصب مدیریتی؛ و انقلاب را ورای چند رویداد سیاسی می‌نگرد. عنصر اصلی حل مشکلات خود او و همت جهادی  اوست تا این گام دوم را بلندتر بردارد، پس "سلام ویژه به جوانان" با همت ...

 

عده ای توقع یک سندِ بالادستی که چالش های فکری-علمی-عملی جمهوری اسلامی را در سطحی بالا و با نگاهی مبنایی برشمرده از این بیانیه داشتند. اما غافل از آنکه مگر تاکنون دأبِ امامِین انقلاب در راهبری چنین بوده؟ رهبری اگر هم عالمِ کلِ علومِ ماکان و مایَکون و ماسَیَکون باشد و چالش های پیش رو را کاملا بداند، همواره حل مسائل را به صورت تدریجی و با گفتمان سازی و به‌جریان‌درآوردن مردم و جوانان انجام داده و میدهد و خواهد داد. حتی در همین فرآیندهای گفتمان سازی تدریجی، تجربه تلخ بحث "سبک زندگی" -که این نامه هم مویدِ آن بود- را داریم. جایی که رهبری از سال 91 (دیدار جوانان خراسان شمالی) سعی در به حرکت درآوردن قشر نخبگانی دانشجو و طلبه را برای فکر به این مساله جامعه ساز را داشت و در این چندساله به کوتاه ترین اشارات یکی-دو خطی در دیدارهای دانشجویی ،من باب تذکر به فرزندانِ عزیزِ بسیجیِ مخلص اما به پانخاسته در زمینه سبک زندگی؛ بسنده کرده است.مطالبه‌ی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، مطالبه‌ی فرهنگ دینی، مقابله با لاابالی‌گری و بی‌تفاوتی و بی‌حالی‌، مقابله‌ی با دین‌ستیزی؛ و همه‌ی اینها با حوصله و صبر و تدبیر. "مسئله‌ی سبک زندگی اسلامی ایرانی که ما مطرح کردیم، خب این درخور بررسی است، این را تبیین کنید، هم خودتان عملاً و هم تبیینی".(دیدار دانشجویی 95)



در جای‌جای بیانیه مشهود است که خطاب به "عموم جوانان" نوشته شده است؛ مهم ترین دلیل آن هم به عقیده راقم این سطور ظرفیتِ 22بهمن و دهه فجر که یک حرکت و حضور در ابعاد ملی از جانب عموم مردم است و نه صرفا بخش نخبگانی دانشگاهی و حوزوی؛ فلذا راهبردِ همسو سازی بدنه جوان کشور در بیانیه اتخاذ شد. مهم ترین شاهد این مدعا هم "...اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را ..."

 بحث نظام محاسبه و عقلانیت مومنانه را رهبر انقلاب، مدتی است پررنگ تشریح میکنند که شاخص ترین آنها در دیدار مردم قم بوده است. اما مخاطب‌شناسیِ معظم‌له سبب شده تا در این بیانیه آن را به جای محتوا در لایه رویکردی کلی به مثابه عینکی برای نگاه به صحنه آن را انتخاب کند.

گفتمان جوانگرایی و "جوان مومن انقلابی" را مدت هاست ایشان مطرح نموده اند. آماده سازی فکری را در چند سال اخیر با این گفتمان در ذهن او به وجود آوردند و اینجا ضربت نهایی زده شد و کَره‌ی آن گرفته شد و کارها را به او وانهادند.

 

توصیه های اجرایی : حضور دستگاه فسادستیز کارآمد در قوای سه گانه، مجموعه جوان اقتصادی در دولت، اجرایی کردن قوانین رفع تبعیض و محرومیت؛ "ایجاب میکند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه‌گانه حضور دائم داشته باشد" و "بی‌گمان یک مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست..." و "این سخنان{رفع تبعیض} در قالب سیاستها و قوانین، بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته‌ی آن ..."

نویدی برای ادامه مسیر که "دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست "

 در مورد وارونه‌انگاری و بن بست‌نمایی از شرایط کشور پیشتر تبیین هایی انجام داده بودند: "با تصویرسازی غلط سعی میکنند افکار ملّت ایران را منحرف کنند؛ هم تصویر غلط درباره‌ی ایران، هم تصویر غلط درباره‌ی خودشان، هم تصویر غلط درباره‌ی اوضاع منطقه" (بیانات در ورزشگاه آزادی - 12/7/97)



 این واژه در این بیانیه بسیار پرتکرار بود "انگیزه جهادی " "مدیران جهادی " "تلاش جهادی " و ...

 

*علی رضایی: فعال دانشجویی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار