آخرین اخبار:
کد خبر:۷۴۸۱۸۱
غلامی مطرح کرد

لزوم توجه به ماموریت‌های ملی در راستای حرکت به سمت تراز جهانی/ زحمات دانشگاهیان نباید نادیده گرفته شود

وزیر علوم با اشاره به نقد‌هایی که به عملکرد حوزه‌های آموزشی و پژوهشی می‌شود، گفت: در هنگام حرکت به سمت تراز جهانی باید ماموریت‌های ملی را مورد توجه قرار دهیم.

لزوم توجه به ماموریت‌های ملی در راستای حرکت به سمت تراز جهانی/ زحمات دانشگاهیان نباید نادیده گرفته شود

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو صبح امروز نشست هم اندیشی در راستای پیشبرد اهداف طرح کلان ملی اقتصاد مقاومتی (ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور تراز بین المللی) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: این پروژه که حوزه ستادی ذیل فعالیت‌های معاونت آموزشی برعهده دارد، رساندن تعدادی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر به تراز جهانی است.

وی با بیان اینکه تراز جهانی تعریفی خاص دارد، عنوان کرد: تراز جهانی قطعا در تعریف دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها شامل وظایف مراکز علمی پژوهشی خواهد بود وظایفی که برای مراکز تعریف کرده ایم در فعالیت‌های ملی آن‌ها سابقه نسبتا طولانی دارد.

وزیر علوم ادامه داد: انتخاب این تعداد از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای رسیدن به تراز‌های بین المللی براساس توفیقات و گزارشات مناسبی بوده که آن‌ها به ما ارایه کردند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های دانشگاه‌ها براساس شاخص‌های منطبق با سطح بین المللی باید ارزیابی شود، اظهار داشت: با تحولاتی که در جهان در حوزه علوم ارایه خدمات و ... انجام می‌گیرد تغییرات روزمره و مستمری را شاهد خواهیم بود. آنچه که در حال انجام گیری است با لحاظ کردن این تغییرات و پویایی قاعدتا باید ما را در یک برنامه قابل تکمیل و اصلاح قرار دهد که حتما به آن توجه شده است.

غلامی بیان کرد: در ضمن حرکت به سمت تراز جهانی ماموریت‌های ملی را باید حتما مورد توجه قرار دهیم و البته شاید بخش زیادی از آن‌ها با هم منافاتی نداشته باشند.

وزیر علوم عنوان کرد: نقد‌هایی که به عملکرد‌های حوزه‌های آموزشی و پژوهشی می‌شود گاهی ممکن است با نگاه سطحی از سوی برخی اساتید و مدیران مراکز علمی پژوهشی تکرار شود که این نقد‌ها شامل عدم تطبیق دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با نیاز‌های جامعه یا عدم تامین نیاز فنی کارشناسی جامعه توسط دانش آموختگان است که باید گفته شود این نقد‌ها نوعی نادیده گرفتن زحمات دانشگاه هاست.

غلامی ادامه داد: باید بپذیریم که هر چند به دلایل مختلف به آرمان‌ها و اهداف کامل دست پیدا نکردیم، اما نباید ۴۰ سال فعالیت مراکز آموزشی و پژوهشی را با تمام فراز و فرود‌ها نادیده بگیریم در واقع فعالیت‌های فعلی حاصل کار دانشگاه هاست و بدون حضور آن‌ها توفیقات به دست آمده قابل تصور نخواهد بود.

وی با بیان اینکه نباید نیمه خالی لیوان را دید عنوان کرد: همواره تراز جهانی را با شاخص‌های مورد تعریف مد نظر قرار بدهیم و این جلسه می‌تواند فرصتی باشد تا نقشه راه برای آینده را مشخص کنیم.

به گفته غلامی در بحث ارتقای جایگاه جهانی حتما باید جایگاه فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز علمی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: از آنجایی که پروژه ارتقای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به سمت تراز جهانی مورد سوال افراد مختلف درون و بیرون مجموعه‌ها است پاسخی که به آن‌ها می‌دهیم بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در حقیقت باید علاوه بر اینکه پروژه مورد نظر را با دقت بالای کارشناسی انجام دهیم و به اهدافش برسیم باید بتوانیم افکار و نگاه‌های همکارانمان را در این راستا با هم همراه و هم سو کنیم.

غلامی تاکید کرد: ارتقای دانشگاه‌ها به سطح تراز جهانی کار آسانی نیست و قطعا دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب در این پروژه به این مسئله واقف هستند که کشور‌های مختلف برای این امر تلاش می‌کنند و چنین پروژه‌هایی را در برنامه خود دارند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: باید همواره از خود بپرسیم آیا تلاش برای ارتقای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به سطح تراز جهانی برای قرار گرفتن در بالاترین سطح رتبه بندی هاست یا برای ارائه خدمت به جامعه.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار