
کد خبر:۷۶۱۷۵۷
پرونده ویژه| نشر دانشگاهی
انتشارات امیرکبیر نقش بسزایی در ارتقای سطح علمی کشور دارد/ نشر غیرقانونی کتاب در کانالهای مجازی
رئیس انتشارات دانشگاه امیرکبیر گفت: نشر غیرقانونی کتابهای پرمخاطب این انتشارات در کانالهای تلگرامی و وبسایتها، یکی از دلایل کاهش تیراژ است.
محمد سعیدی، رئیس اداره انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان کرد: انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از زیرمجموعههای معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه صنعتی است و وظیفه تأمین یکی از منابع اصلی دانشگاه یعنی نشر مکتوب (کاغذی و الکترونیکی) را برعهده دارد.
سعیدی با بیان اینکه نشر کتاب را میتوان یکی از شاخصهای توسعه مجموعه دانشگاهی و علمی قلمداد کرد، گفت: مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلیتکنیک تهران) با قدمتی ۵۰ ساله انتشار بیش از ۶۵۰ عنوان کتاب تألیفی و ترجمهای در حوزههای فنی - مهندسی، علوم پایه و مدیریت نقش ویژهای را در ارتقاء سطح علمی کشور داشته است.
رییس اداره انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر دلیل این کاهش تیراژ را قرار دادن غیرقانونی کتابهای پرمخاطب این انتشارات در کانالهای تلگرامی و وبسایتها دانست، تأکید کرد: گران شدن کاغذ و ملزومات چاپ که افزایش قیمت کتاب را به همراه داشت، فروش را با افت نسبی مواجه کرد برای حل این معضل انتشارات دانشگاه طی دو سال گذشته اقدام به شناسایی و پیگیری حقوقی سایتهای متخلف کرده است، اما تاکنون نتوانسته در رابطه با کانالهای تلگرامی متخلف اقدامی انجام دهد.
سعیدی با بیان اینکه نشر کتاب را میتوان یکی از شاخصهای توسعه مجموعه دانشگاهی و علمی قلمداد کرد، گفت: مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلیتکنیک تهران) با قدمتی ۵۰ ساله انتشار بیش از ۶۵۰ عنوان کتاب تألیفی و ترجمهای در حوزههای فنی - مهندسی، علوم پایه و مدیریت نقش ویژهای را در ارتقاء سطح علمی کشور داشته است.
رییس اداره انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر دلیل این کاهش تیراژ را قرار دادن غیرقانونی کتابهای پرمخاطب این انتشارات در کانالهای تلگرامی و وبسایتها دانست، تأکید کرد: گران شدن کاغذ و ملزومات چاپ که افزایش قیمت کتاب را به همراه داشت، فروش را با افت نسبی مواجه کرد برای حل این معضل انتشارات دانشگاه طی دو سال گذشته اقدام به شناسایی و پیگیری حقوقی سایتهای متخلف کرده است، اما تاکنون نتوانسته در رابطه با کانالهای تلگرامی متخلف اقدامی انجام دهد.
وی در خصوص سهمیه اختصاصیافته به انتشارات این دانشگاه بیان کرد: طی مکاتباتی که انتشارات دانشگاه امیرکبیر با وزارت ارشاد و انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی داشته است، موفق به دریافت مقداری کاغذ به نرخ دولتی شد، اما این میزان از کاغذ جهت چاپ تمامی کتابهای این انتشارات کفایت نمیکند.
سعیدی با بیان اینکه انتشارات دانشگاه امیرکبیراز دیرباز جایگاهی ارزنده در نشر علوم و دانش داشته است؛ افزود: کتابهای پذیرفتهشده در این مرکز پس از ممیزی در شورای چاپ و نشر کتاب دانشگاه، مورد بررسی و ارزیابی علمی قرار خواهند گرفت، داوران عمدتاً از میان اساتید برجسته و صاحبنظر دانشگاههای سراسر کشور که در حوزه کتاب از تخصـص و تجربه کـافی برخوردار هستند، انتـخاب میشوند و درصورتیکه نتایج داوری؛ مراتب علمی، آموزشی، تحقیقی و پژوهشی کتاب را تائید کنند، آن کتاب توسط مرکز نشر دانشگاه و با درج آرم دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلیتکنیک تهران) به چاپ خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه ایجاد راهبردهای عملیاتی بازرگانی در خصوص تجارت الکترونیکی یکی دیگر از برنامههای حوزه نشر دانشگاه امیرکبیر است؛ بیان کرد: با توجه به تغییرات عمده در فناوری جهانی و توسعه روزافزون ارتباطات دیجیتالی بهتدریج استفاده از کتاب کاغذی کاهش یافت، به همین منظور مرکز نشر دانشگاه امیرکبیر در رویکرد جدید خود با بهروز کردن آییننامهها و دستورالعملهای قانونی در جهت تحقق این فرایند اقدام کرده است.
رئیس اداره انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: حمایت از بهبود کیفیت و کمیت تمامی آثار منتشرشده در دانشگاه امیرکبیر موجب میشود تا این انتشارات جایگاه ویژهای را در نظام نشر دانشگاهی کسب کند همچنین در دسترس بودن و درج در ارجاعات جهانی نیز ازجمله راهکارهایی است که میتوان با تمرکز بر آن دانشگاه امیرکبیر را در رتبهبندی جهانی از جایگاه برتری برخوردار کرد.
وی در خصوص اهداف راهبردی و پیشنهادی مرکز نشر دانشگاه بیان کرد: دانشگاه امیرکبیر اهدافی همچون نیل به جایگاه اول در انتشارات فنی مهندسی ایران، انتشار کتاب در سطح ایران وجهان، همکاری با ناشران بینالمللی نشر کتاب در دانشگاه و استفاده از فناوری نوین جهت انتشار کتاب در دانشگاه را در دستور کار خود قرار داده است.
رئیس اداره انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر استفاده از شعارهای راهبردی را امری مهم دانست و اظهار کرد: بهمنظور یادآوری اهداف سازمان و جهتگیری صحیح کارکنان، بر روی تابلوها و بردهای الکترونیکی شعارهای راهبردی را متناسب با اهداف این مرکزنشرقرار دادهایم که ازجمله آنها میتوان به شعار «مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در انتشار کتب فنی و مهندسی در ایران و منطقه پیشروست»؛ «پدیدآورندگان کتاب، موتور اصلی حرکت مرکز هستند و باید در جهت تکریم آنها برنامهریزی شود»؛ «قانون و بیطرفی رمز اصلی نیل به اهداف مرکز نشر است»؛ «شفافیت در انتشار کتاب، چراغ راه مرکز نشر است» و ... اشاره کرد.
وی در خصوص افتخارات کسبشده توسط انتشارات دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: این مرکز با بهرهمندی از پشتوانه علمی اساتید دانشگاه، اعضای شورای چاپ و نشر و تلاش مجدانه مدیریت و کارکنان متعهد در واحدهای تابعه خود، مفتخر به کسب عنوان ناشر برگزیده دانشگاهی در سال ۱۳۸۱ شد همچنین در سال ۱۳۸۳ باهدف اعتلا و رشد آثار تألیفی و ترجمهای درزمینهٔ علوم فنی و مهندسی مبتکر و مجری مراسم کتاب سال فنی و مهندسی در سطح دانشگاههای کشور بود.
رئیس اداره انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: بیش از ۱۰ عنوان از کتابهای منتشرشده در دانشگاه امیرکبیر در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شدهاند که ازجمله آنها میتوان کتاب «طراحی سازه کشتی»؛ «بررسی رفتار هیدرودینامیکی شناورهای پروازی»، «ترکیب اطلاعات؛ رویکردی نوین جهت تصمیمگیری در زمینشناسی، مهندسی معدن و نفت»؛ «دوره چهارجلدی کتاب اصول و مبانی سازههای فولادی» و ... را نام برد.
سعیدی در پایان تصریح کرد: مرکز نشر دانشگاه امیرکبیر تاکنون دو تفاهمنامه را در سطح بینالمللی به امضاء رسانده است که اولین آنها عقد تفاهمنامهای با انتشارات بینالمللی اشپرینگر جهت چاپ مشترک کتابهای اساتید دانشگاه است، دومین تفاهمنامه نیز جهت درج و فروش کتب انگلیسی منتشرشده در دانشگاه امیرکبیر و قرار دادن آنها در وبسایت آمازون است. این دانشگاه تاکنون موفق شده ۲ کتاب انگلیسی منتشرشده خود را روی وبسایت آمازون قرار دهد.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۱
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.