مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان با اشاره به اینکه ساخت جعبه سیاه ضدسانحه هواپیما فرآیندی طولانی در ایران دارد، گفت: عدم هماهنگی بین دولت و بخشهای نظامی مانع سرعت بخشیدن به این کار است.
ایزدپناه، مدیرعامل شرکت دانش بنیان «آلاگام آفرین» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، درخصوص فعالیت این شرکت دانش بنیان، اظهار کرد: ۱۷ سال است که در حوزه طراحی مهندسی و تجهیزات خاص فعالیت میکنیم، عمدهترین فعالیت ما در زمینه طراحی و ساخت تجهیزاتی است که به دلیل تحریم امکان واردات آن به کشور وجود ندارد و تکنولوژی آن را نداریم و به نوعی صنایع ما با کمبود آن دچار مشکل هستند.
ایزدپناه ادامه داد: از جمله پروژههایی که توانستهایم با موفقیت به اجرا برسانیم، جعبه سیاه هواپیما است؛ شاید به اغراق بگویم اولین شرکت سازنده و طراح تکنولوژی جعبه سیاه هواپیما در سطح کشور هستیم که در حال حاضر رقیب دیگری نداریم.
وی درخصوص استقبال صنایع هوایی داخلی از این جعبه سیاه هواپیما، افزود: از سال ۹۰ تا به امروز تقریبا ۴ پروژه انجام دادهایم البته باید بگویم صنایع هوایی ما خصوصا در بخش نظامی با مشکلات بسیاری مواجه بودند و در طول این هشت سال بیشتر در بخش هواپیماهای نظامی فعالیت داشتهایم.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان «آلاگام آفرین» در خصوص مشکلات موجود بر سر راه این صنعت تصریح کرد: بیشترین چالشی که ما با آن روبرو هستیم مسئله تحریم است، هر چند که یک فرصت نیز محسوب میشود؛ اگر این تحریمها نبود شاید ما هرگز تصمیم نمیگرفتیم به چنین تکنولوژی دست پیدا کنیم، اما به همین نسبت در تامین برخی قطعات اولیه با مشکل مواجه هستیم و در حال حاضر تلاش میکنیم تا حد امکان این قطعات را در داخل تامین کنیم و سعی شده تا بستر تولید آن در کشور ایجاد شود.
ایزدپناه یادآور شد: البته چالش بزرگتر ما عدم هماهنگی سازمانهای دولتی در کشور است که همین عدم هماهنگی موجب میشود تا قراردادها در بازه زمانی طولانیتری به مرحله اجرا برسد و این بازه زمانی طولانی برای ما صرفه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: اگر این قرارداد در زمان کوتاه و به صورت معمول انجام میشد شاید ما هم رغبت بیشتری داشتیم تا کار را با سرعت ادامه دهیم.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان «آلاگام آفرین» مهمترین راه حل این مشکل را هماهنگی بین دستگاههای مربوطه دانست و گفت: باید دولت به عنوان متولی اصلی این عدم هماهنگی بین دولت و نیروهای نظامی را برطرف نماید، اما متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده و ما امروز شاهد هستیم که بیشترین مشکل در سوانح هوایی دقیقا در بخشهای نظامی کشور است.
ایزدپناه گفت: در حال حاضر خطرناکترین موضوع ما در بحث سوانح هوایی بخش نظامی است و هر ساله هزینه بالایی برای ضرر و زیان در این بخش پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه هر هلیکوپتری که سقوط میکند میلیونها دلار ضرر اقتصادی به کشور وارد میشود، خاطرنشان کرد: شاید با جمع آوری یکسری اطلاعات مختصر بتوان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد، زیرا وجود جعبه سیاه در هلیکوپتر میتواند به پیشگیری از بروز سوانح بعدی کمک کند، اما در حال حاضر به دلیل برخی بحثها بین سازمانهای مختلف و بخشهای تصمیم گیر در کشور، این قراردادها گاهی تا دو سال هم زمان برده که هم برای ما صرفه اقتصادی نداشته و هم طرف مقابل به نتیجه مطلوب نرسیده است.