
کد خبر:۷۹۴۷۷۰
با تلاش محققان ایرانی؛
اولین باتری قابل شارژ با قدرت جذب دی اکسیدکربن ساخته شد
دانشمندان ایرانی ضمن تلاش برای تولید باتریهایی سازگار با محیط زیست، از تولید باتری مبتنی بر جذب دی اکسیدکربن خبر داده اند که تا ۵۰۰ بار قابل شارژ مجدد است.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، دانشمندان ایرانی در تلاش برای تولید باتریهایی با سازگاری بیشتر با محیط زیست، از تولید باتری مبتنی بر جذب دی اکسیدکربن خبر داده اند که تا ۵۰۰ بار قابل شارژ مجدد است.
این باتری در مقایسه با باتریهای لیتیومی عادی در ابعاد و حجم مشابه میتواند تا هفت برابر بیشتر انرژی را در خود ذخیره کند و لذا در صورت افزایش قابلیت شارژ مجدد جایگزینی مناسب برای باتریهای قدیمی لیتیومی است.
پژوهشگران ایرانی در دانشگاه ایلینویز شیکاگو (UIC) که این باتری را ابداع کرده اند میگویند با طراحی مجموعهای از واکنشهای الکتروشیمیایی در این باتری توانسته اند دی اکسیدکربن را به کربنات جامد مبدل کنند.
علیرضا احمدی پریداری طراح اصلی این باتری دی اکسیدکربن در این مورد گفته است: برای افزایش قابلیت شارژ مجدد باتری یادشده پوستههای نانوی دی سولفید مولیبدن به کاتالیزور کاتد اضافه شده اند و نوع جدیدی از الکترولیت هیبریدی ساخته شده از یک مایع یونیزه شده و دی متیل سولفوکسید به کار گرفته شده اند.
به گفته امین صالحی خوجین، دیگر همکار این طرح، ترکیبات خاص به کار گرفته شده در این باتری، تولید اولین باتری طبیعی از جنس کربن و لیتیوم را ممکن کرده است. برای تجاری سازی این محصول هنوز راه درازی در پیش است.
از دیگر محققان ایرانی دست اندر کار این طرح میتوان به لیلی مجیدی، محمد اسدی، امیر چرمانی، سینا رستگار، زهرا همت، بهارک سیاح پور، بدری نریانان و پدرام عباسی اشاره کرد.
پژوهشگران ایرانی در دانشگاه ایلینویز شیکاگو (UIC) که این باتری را ابداع کرده اند میگویند با طراحی مجموعهای از واکنشهای الکتروشیمیایی در این باتری توانسته اند دی اکسیدکربن را به کربنات جامد مبدل کنند.
علیرضا احمدی پریداری طراح اصلی این باتری دی اکسیدکربن در این مورد گفته است: برای افزایش قابلیت شارژ مجدد باتری یادشده پوستههای نانوی دی سولفید مولیبدن به کاتالیزور کاتد اضافه شده اند و نوع جدیدی از الکترولیت هیبریدی ساخته شده از یک مایع یونیزه شده و دی متیل سولفوکسید به کار گرفته شده اند.
به گفته امین صالحی خوجین، دیگر همکار این طرح، ترکیبات خاص به کار گرفته شده در این باتری، تولید اولین باتری طبیعی از جنس کربن و لیتیوم را ممکن کرده است. برای تجاری سازی این محصول هنوز راه درازی در پیش است.
از دیگر محققان ایرانی دست اندر کار این طرح میتوان به لیلی مجیدی، محمد اسدی، امیر چرمانی، سینا رستگار، زهرا همت، بهارک سیاح پور، بدری نریانان و پدرام عباسی اشاره کرد.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.