گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ سهمیه بندی بنزین در سکوت خبری و به یکباره توسط دولت اجرا شد؛ طرحی که به خاطر شرایط سخت اقتصادی امروز، از همان ساعت اولیه موجب اعتراض مردم شد. در همین راستا خبرگزاری دانشجو، به منظور بررسی آثار و تبعات اجرایی شدن این طرح با سید مهدی سیدی، کارشناس مسائل اقتصادی به گفتگو پرداخته است که در ادامه مشروح این گفتگوی تفصیلی را میخوانید.
سهم هر ایرانی از افزایش قیمت بنزین 225 هزارتومان ماهانه است
من متاسفم که ما اینقدر مغروریم که نمیگیم اشتباه کردیم فقط توجیه می کنیم بعد میگیم عدالت
طرف 6نفره از بیت المال به اندازه 6 نفر سهم میبره میگیم نه منابع محدوده تازه تو همینش هم بین یک نفره با دو نفره یخوردش خورده شده کدوم عدالت این رو میگه
بعدش هم چرا دروغ میگیم
من براتون اثبات میکنم
با مدرک و حرف آقایون
امیدوارم تو تیتر و تحلیل خبری بازنشر کنن
میگن مصرف روزانه بالای 100 میلیون لیتره
میگن تعداد ماشین ها و موتورها باهم تقریبا 20 میلیونه
سهمیه هم 60 لیتر در ماه
یعنی روزی 2 لیتر
پس روزانه 40 میلیون لیتر سهمیه ای توزیع میشه
اختلاف قیمت 4 میلیون لیتر سهمیه ای میشه 10 میلیارد تومان روزانه
گفتن 40 میلیون لیتر در روز میخواهیم صادر کنیم
چون قبلا مصرف 60 میلیون لیتر بوده در روز به خاطر عدم سهمیه بندی بقیش قاچاق میشده
خوب میمونه 20 میلیون لیتر که به قیمت آزاد 3000 تومان فروش میره و مابه التفاوت این مقدار میشه روزی 40 میلیارد تومان
پس تا اینجا 10 میلیار تومان روزانه از بنزین سهمیه ای داشتیم و 40 میلیار تومان از بنزین آزاد که میشه روزانه 50 میلیارد تومان
میگن بنزین تو ترکیه لیتری 18 هزار تومان است
ما میگیم صادر میکنن 10 تومان
40 میلیون لیتر به قیمت لیتری 10 تومان میشه روزانه 400 میلیارد تومان
50 میلیارد از فروش داخلی و 400 میلیارد از صادرات جمعا روزانه 450 میلیارد تومان از این طرق نصیب دولت میشه
سهم هر ایرانی روزانه (60 میلیون نفر ) از این پول میشه حدودا 7500 تومان
30 روز را در 7500 تومان ضرب کنیم سهم هر نفر میشه 225 هزار تومان در ماه
قراره 55 تومان بدن به هر نفر که در خانواده 5 نفره میشه نفری 41 تومان
با فرض 55 تومان 170 هزار تومان بقیش پس چی میشه
حتما میشه هزینه توزیع 55 تومان دیگه
دولت راستگویان
- این ۶۹ میلیارد دلار از بیتالمال هزینه میشود، یعنی از جیب همه ملت بیرون میرود، چه مصرفکنندگان بنزین و چه کسانی که بنزین مصرف نمیکنند! ضمن آنکه افراد عادی یعنی تودههای عظیم مردم، در مقایسه با صاحبان ثروت، میزان مصرف بسیار کمتری دارند. این نکته گفتنی است که مطابق آمار موجود ۵۰ درصد یارانه انرژی را ۳ دهک ثروتمند جامعه ایران مصرف میکنند.
- به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۷، بودجه عمرانی کشور ۶۲ هزار میلیارد تومان بود و در همان سال ۹۷۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه انرژی هزینه شده بود. یعنی ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور که باید صرف آبادانی و عمران میشد، برای یارانه انرژی مصرف شده است!
- میزان مصرف بنزین در ایران دو برابر میانگین جهانی آن است.
- روزانه به طور متوسط ۳۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق میشود، چرا که بهای آن در کشورهای همسایه چند برابر قیمت بنزین در ایران است( به نقل از روزنامه کیهان مورخ 27/8/98). نرخ هر لیتر بنزین در عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان، ۷ هزار تومان، پاکستان ۸ هزار تومان، ترکیه ۱۳۲۰۰ تومان و در کشورهای پیشرفتهای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان و در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان به پول ما فروخته میشود.
بر اساس عقل سلیم ومحاسبات منطقی کارشناسان اقتصادی بنا به هردلیلی اگر سهمیه بندی و قیمت بنزین و فرآوردهای سوختی افزایش نیابد،معضل ترافیک پیچیده تر،آلودگی هوا و مرگ و میرناشی از آن بیشتر وبیشتر،قاچاق سوخت بیشتر ،مصرف بی رویه سوخت و بنزین وحشتناکتر می گردد منتهی در قبال افزایش قیمت سوخت دستمزد حقوق بگیران نیز برای ارتقای قدرت خرید آنان قطعاًبایدافزایش یابد.در ادامه باید افزود که حذف فروش نفت خام ازبودجه کشور جلوگیری از رانت، دلالی و ثروت های باد آورده افراد خاص ،قانونی کهراه حل کلیدی و اساسی است و اکثر کشور ها پیشرفته و غیر متکی به نفت اجرامی کنند و درایران هم باید ان شاءالله اجراءگردد مالیات بر سرمایه ازجمله مسکن،طلا،ارز خودرو است و موردی که متاسفانه در رده های بالای کشور بعلت نفوذ بعضی ها روی خوش نشان داده نشد مالیات بر سپرده های بانکی بالای افراداست