معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد از تدوین شیوهنامهای در جهت بهرهگیری از ظرفیت پایاننامهها و رسالههای دانشجویان تحصیلات تکمیلی خبر داد.
بابک نگاهداری، معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره جهت دهی، ارزیابی و حمایت از پایان نامه های تقاضا محور و محصول محور تحصیلات تکمیلی بیان کرد: یکی از ظرفیتهای ذاتی هر دانشگاهی در حوزه پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. در نتیجه هرگونه سیاست گذاری در حوزه پژوهش که بتواند این ظرفیت عظیم را با خود همراه کند، در حقیقت احتمال موفقیت را به میزان زیادی افزایش داده است.
وی ادامه داد: به همین منظور، در زمینه ارتباط با صنعت و جامعه در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی برنامه ریزیهای لازم برای بهره گیری از ظرفیت پایان نامهها و رسالههای دانشجویی در دستور کار قرار گرفته است و در گام اول «شیوه نامه جهت دهی، ارزیابی و حمایت از پایان نامههای تقاضامحور و محصول محور تحصیلات تکمیلی» تدوین شد و طی مکاتبهای برای نظرخواهی ستادی و استانی ارسال گردید و در حال رایزنی برای تصویب نهایی آن در هیات رئیسه دانشگاه هستیم.
نگاهداری اظهار داشت: در این شیوه نامه به دنبال ساماندهی و هدفمندسازی پایان نامههای تحصیلات تکمیلی و سوق دادن آنها به سمت حل مسائل و مشکلات صنعت و جامعه و جهتدهی پژوهشهای دانشجویی به سمت فعالیتهای کاربردی با رویکردی مبتنی بر رسیدن به شاخصهای دانشگاه نسل سوم و کارآفرین هستیم که هم راستا با اهداف اسناد بالادستی کشور و به خصوص سند دانشگاه اسلامی است.
معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد عنوان کرد: خروجی مورد انتظار در پایان نامههای تقاضامحور ارائه راهکار علمی و عملی برای حل یک مسئله یا مشکل در صنعت و جامعه در قبال عقد قرارداد مشخص است.
به گفته وی، خروجی مورد انتظار در پایان نامههای محصول محور ساخت و توسعه یک محصول (نمونه کالا و یا فرایندی که شرایط ورود به بازار یا عرضه به عموم را کسب نموده و یا برای یا تولید نیمه صنعتی یا صنعتی آماده باشد) به منظور رفع یک نیاز یا حل مشکل در صنعت یا جامعه میباشد و ممکن است در قبال عقد قرارداد مشخص انجام شود.