فروشگاههای بزرگ و سوپرمارکتهای برخی کشورها در شرایط شیوع ویروس کرونا، اقدام به استخدام روباتهایی کردهاند که در این مکانها به تمیز کردن کف، قفسههای مواد غذایی و تحویل کالا به مشتریان بپردازند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، فاطمه صائبی صفت- فروشگاههای مواد غذایی در برخی کشورها به دنبال راهی برای کاهش فشار روی کارگران و افزایش کارآییشان در فروش کالا و سفارش آنلاین در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا دست به دامن روباتها شدهاند. آنها معتقدند که روباتها علاوه بر انجام این کارها، تا حدود زیادی هزینهها را کاهش میدهند و عملکرد فروشگاهها را بهبود میبخشند.
یکی از بنیانگذاران خردهفروشی مواد غذایی در آمریکا میگوید: فروشگاهها علاقه شدیدی به حرکت در این راستا دارند، زیرا همه آنها میدانند که برای باقی ماندن در این رقابت باید کارآیی خود را بالا ببرند و این کار با اتومات کردن جواب بیشتری میدهد.
کارشناسان معتقدند که بحران کرونا ممکن استقبال بقالیها از روباتها را چندین برابر کرده است. یکی از دلایل این امر، رعایت شرایط بهداشتی در این شرایط است و در واقع، وجود روباتها نگرانیهای ناشی از رعایت بهداشت توسط کارگران و مشتریان را از بین میبرد و روباتها حتی وظیفه پر کردن قفسههای خالی شده از مواد غذایی را نیز انجام میدهند.
فروشگاهها چطور از روباتها استفاده میکنند در واشنگتن، یک فروشگاه زنجیزهای بزرگ، روباتهای شش چرخه ۲۰ کیلویی را به استخدام درآورده است که مجهز به حسگرها و هوش مصنوعی هستند و به راحتی میتوانند کالاها را به در خانه مشتریان ببرند. این فروشگاهها که برود برنچ نام دارند، فعلا و فقط در شرایط شیوع کروناست که تحویل در محل را راهاندازی کرده است.
مدیر این فروشگاه زنجیرهای میگوید: تازه یک هفته است که این روباتها را استخدام کردهایم، ولی در همین مدت کم بسیار محبوب شدهاند و با مشتریان ارتباط گرفتهاند. این فروشگاه، روباتهایی را نیز مخصوص شستوشوی کف به کار گرفته است که به صورت خودکار این کار را انجام میدهند.
از سوی دیگر والمارت، بزرگترین خردهفروش و کارفرمای خصوصی آمریکا، تا پایان امسال میلادی، هزار و ۸۶۰ روبات را در ۴ هزار و ۷۰۰ فروشگاه زنجیرهای خود به استخدام درآورده است که به صورت خودمختار بسیاری از کارهای فروشگاه را انجام میدهند. همچنین قرار است روباتهایی را به کار گیرد که قفسههای فروشگاهها را اسکن میکنند تا در صورت خالی شدن آنها را پر کنند و همچنین جعبههای باری را که با کامیون به این فروشگاهها وارد میشوند، اسکن کنند و بر اساس بخشهای مختلف مواد غذایی آنها را روی تسمه نقاله مرتب کنند.
مدیران والمات میگویند: این دستیاران هوشمند، به شدت میزان زمانی را که کارگران صرف کارهای تکراری، قابل پیشبینی و دستی در فروشگاهها میکنند، کاهش داده است و به این ترتیب، کارگران فرصت این را دارند که در بخش فروش کالاها به خریداران و سایر خدمات به فعالیت بپردازند.
در فروشگاههای اسناکس در آمریکا نیز روباتهای خودمختاری را به کار گرفته است که وظیفه آنها اسکن قفسههاست تا در صورت خالی بودن آنها یا نبودن برچسب کالا، به کارمندان مربوطه هشدار دهد.
به گفته مدیر این فروشگاه، افزایش شدید تقاضا به دلیل قرنطینه شدن مردم در خانههایشان، شوک بزرگی برای خردهفروشان به وجود آمده است و اکثر آنها با قفسههای خالی روبهرو میشوند و موجودی قفسهها از دستشان خارج شده است. اما روباتهای مذکور به خوبی از پس این مشکل برمیآیند و هر بار پس از فروش محصول، قفسهها را بازخوانی میکنند.
خلوت شدن راهروها فروشگاههای مواد غذایی همچنین به دنبال راهی هستند تا روند برداشتن سفارشات آنلاین مشتریان از راهروهای فروشگاه را آسانتر کنند. چون پروسهای که در آن کارگران به صورت دستی سفارشات را میگیرند و آنها را بستهبندی و تحویل میدهند، برای صاحبان فروشگاهها هزینهبر است و علاوه بر این، کل این فرآیند باعث تردد زیاد در راهروی فروشگاهها میشود.
از این رو برخی فروشگاهها مثل آلبرتسانز و همچنین استاپ اند شاپ در پشت فروشگاههای خود در حال آزمایش مراکز کوچکی هستند که در کنار انبار آنها دایر میشود و در آن برداشت محصولات از قفسهها به صورت کاملا مکانیزه است. این محصولات سپس روی تسمه نقاله حرکت میکنند تا به جایگاه دیگری بروند که در آنجا کارمندان شروع به بستهبندی سفارشات میکنند. در دو فروشگاه آلبرتسانز برای تهیه سفارشات مشتری در این مراکز از روبات استفاده میشود که به گفته مدیران، روند گرفتن سفارش تا تحویل آن را به شدت سرعت میبخشد.
خوب برای کسبوکارها؛ بد برای کارمندان تیکآف تکنولوژی یکی از شرکتهایی است که مینیانبارهایی را ایجاد کرده و ادعا میکند که از زمان بحران شیوع کرونا تاکنون میزان سفارشاتش دو برابر شده است.
مدیرعامل این شرکت میگوید: روباتها با کمترین حرکت، کارها را انجام میدهند؛ به این معنا که تماس بسیار کمی با کالاها و مواد غذایی دارند و این فرآیند برای «فاصلهگذاری اجتماعی» بسیار مناسب است. اما به طور کلی، برخی میترسند که این نوع اتوماسیون منجر به ناپدید شدن مشاغل کم درآمد شود.
امروزه بیش از ۱۵ میلیون کارگر خردهفروشی در آمریکا مشغول به کارند و از سوی دیگر، مشاغل دارای مهارت کمتر مانند صندوقدار و منشی از جمله مشاغلی هستند که در برابر پیشرفتهای فناوری و اتوماسیون آسیبپذیرتر از همه هستند. به گفته کارشناسان، به دلیل فشار زیاد ناشی از قرنطینه شدن افراد و شیوع کرونا روی فروشگاههای مواد غذایی، اتوماسیون بیش از اینکه یک انتخاب باشد، به یک نیاز تبدیل شده است. اما همین اتوماسیون موجب اختلال در خردهفروشی خواهد شد، زیرا بسیاری از کارمندان این حوزه کار خود را از دست خواهند داد.