رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: خیلی از پژوهشگاهها در کشور به سمت مراکز آموزشی سوق داده شدهاند و به جای آنکه کار پژوهشی انجام دهند به تربیت دانشجو روی آوردهاند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف در برنامه رادیویی «گفتوگوی علمی» درباره ظرفیتها و چالشهای احتمالی موسسات وابسته به وزارت علوم به ویژه پژوهشگاهها با بیان اینکه دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تقریبا ۵۵ درصد دانشجویان کل کشور را تشکیل میدهند، گفت: از میان این تعداد دانشجو، تقریبا ۴۵ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.
وی از تلاش وزارت علوم برای ساماندهی وضعیت دانشگاهها گفت و بیان کرد: رشد نسبتا بی رویه در تعداد مراکز آموزش عالی در سالهای گذشته صورت گرفته است و به همین جهت وزارت علوم شروع به ساماندهی این مراکز کرده هر چند کار نسبتا سختی است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف در خصوص پژوهشگاهها عنوان کرد: اینکه پژوهشگاهها میتوانند مفید باشند و اینکه هر کدام برای حل مسئله خاصی تاسیس شدهاند تردیدی نیست و اکثر آنها از امکانات خوبی بهرهمند هستند. البته خیلی از پژوهشگاهها در کشور به سمت مراکز آموزشی سوق داده شدهاند و به جای آنکه کار پژوهشی انجام دهند و در حل مسائل کشور نقش ایفا کنند، به تربیت دانشجو روی آوردهاند.
وی در تشریح دلایل این اتفاق گفت: برای یک پژوهشگاه، افرادی که باید در آن کار کنند و نقش کلیدی داشته باشند، پژوهشگرها هستند که این پژوهشگر میتواند در قالب پسا دکترا و یا در قالب دانشجویان تحصیلات تکمیلی باشد. در حقیقت پژوهشگاهها نیاز به دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت کار کردن دارند، اما خود پژوهشگاه نباید دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا بگیرد.
فتوحی اظهار کرد: پژوهشگاه باید با یک دانشگاه تفاهم نامه داشته باشد تا آن دانشجو دروسی که نیاز دارد را در دانشگاه بگذراند و همچنین میتواند یک استاد راهنما در دانشگاه و یک استاد راهنمای همکار در پژوهشگاه داشته باشد و این دانشجو با استفاده از امکانات پژوهشگاه، کار پژوهشی انجام دهد.