هفتهای که گذشت، خبرهایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاهها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفتهای که گذشت، خبرهایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاهها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آنها حائز اهمیت بود. گزیدهای از مهمترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاهها در هفته گذشته را مرور میکنیم.
وحید صرامی، دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: یکی از دلایل تدوین و ابلاغ نظام نامه آموزشی، نظم و نسَخ دادن به آموزشها در زمینه شغلی همکاران ما در شوراهای انضباطی دانشگاههای علوم پزشکی و حتی آموزشهایی است که در حوزه انضباطی به دانشگاهیان علوم پزشکی اعم از دانشجویان و کارکنان ارائه میدهیم؛ زیرا یکسری از اطلاعات و دانش عمومی انضباطی دست مایه و نیاز کل دانشگاهیان است.
صرامی گفت: اکنون حدود ۱۰ سال است که شوراهای انضباطی دانشگاههای علوم پزشکی را ارزیابی و رتبهبندی میکنیم و با توجه به این امر تصمیم گرفتیم حد و حدودی را برای آموزشهای شاغلین شوراهای انضباطی که به تعبیری جامعه هدف ما در نظام نامه آموزشی هستند، ایجاد کنیم و بر اساس آن امتیازهایی را برای رتبهبندی شوراهای انضباطی در نظر بگیریم. آموزشهایی که شاغلین حوزه انضباطی میگذرانند یا دورههایی که برگزار مینمایند در شاخصهای تسلط علمی بر مقررات انضباطی، تجرب و آموزش در ارزیابی سالیانه مؤثر خواهد بود.
دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت پیرامون دستهبندی عناوین آموزشی این نظامنامه گفت: ما چهار نوع آموزش در نظام نامه تدوین کردهایم که آموزش نوع اول، «آموزش انضباطی توجیهی» است و این آموزش را برای کل دانشگاهیان سراسر کشور اعم از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان قرار دادهایم که البته مسؤولیت نظارت و اجرای این آموزشها با دبیر شورای انضباطی دانشگاه/ دانشکده است. هدف از این آموزشها، اطلاعرسانی و آگاهیبخشی در خصوص محتوای آییننامهها و شیوهنامههای انضباطی است. به طور مثال در این آموزشها دانشگاهیان وفق «آییننامه رفتار و پوشش حرفهای»، «آییننامه خوابگاههای دانشجویی» و آییننامه و شیوهنامه انضباطی به وظایف و حقوق خویش بیشتر آشنا میشوند.
وی گفت: باید این نکته را اضافه کنم که برای «اثربخشی و کارایی» بیشتر، نظامنامه آموزشی را با ارزیابی و رتبهبندی سالیانه شوراهای مرکزی انضباطی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی مرتبط کردیم به گونهای که همین آموزش توجیهی را یک شاخص در رتبهبندی دانشگاهها قرار دادهایم؛ که اگر دبیر شورای انضباطی دانشگاه نودانشجویان دانشگاه را در حوزه انضباطی توجیه کند ما در شورای مرکزی انضباطی امتیاز مشخصی را برای آن دانشگاه در نظر میگیریم.
شرایط اختصاص کشور و روند کند اختصاص بودجه از سوی دولت باعث شده که مسائل مالی و کمبود بودجه در سالهای اخیر بیشترین دغدغه دانشگاهها را به خود اختصاص دهد، در حالی این روند طی سالهای گذشته با پرداختهای مالی کمتر نسبت به آنچه که در لایحه بودجه در نظر گرفته شده بود آغاز شد به جایی رسید که دانشگاهها را الزام به درآمد زایی و درآمد بخشی از بودجه خود کرد. حالا درآمد زایی دانشگاهها در حوزههای مختلف به عنوان یکی از دستورکارهای الزامی آنها قرار گرفته و باید بر اساس بودجه بندی دولت بیش از ۲۵ درصد بودجه دانشگاهها از درآمد اختصاصی آنها تامین شود.
بحث درآمد زایی و راهکارها و روشهای موثری که دانشگاهها باید نسبت به آنها اقدام کنند مسئلهای است که کمتر به آن پرداخته شده و یا به زیان بهتر دانشگاهها باید چه مسائلی را در این حوزه دنبال کنند که بتوانند با زمان کمتری به درآمدزایی برسند که برای این راهکارها به سراغ دانشگاهها رفتیم تا راهکارهای موثر در بخش درآمدزایی را توانیم ارائه کنیم.
در این گفتگو راهکارها و برنامه ریزیهای دانشگاه خواجه نصیر را در گفتگویی با عبدالمجید خشنود، معاون اداری و مالی این دانشگاه داشتیم که وی با اشاره به رویکرد دانشگاهها نسبت به درآمد اختصاصی گفت: این مسئله یکی از موارد در دستور کار دانشگاهها بوده و مشکلات مختلفی که در حوزه بودجه ایجاد شده است برنامههای مختلفی برای رفع این مشکلات تدارک دیده شده است. یکی از برنامههایی که در مدیریتهای قبلی نیز در دانشگاه خواجه نصیر بوده و در این دوره با جدیت بیشتری پیگیری میشود تشکیل کارگروه درآمدزایی و کاهش هزینهها است که در آستانه تشکیل آن هستیم که شامل مجموعهای از هیئت علمی دانشگاه و دانش آموختگان که صاحب نظر هستند خواهد بود که بتوانیم به صورت متمرکز این مسئله را پیگیری کنیم.
سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران ، در خصوص ثبت نام اسکان خوابگاه برای سال تحصیلی جدید گفت: با توجه به شرایط فعلی و شیوع مجدد بیماری کرونا فعلا برنامهای برای اسکان دانشجویان خوابگاهی در سال تحصیلی جدید نداریم.
وی افزود: فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پایان نامه دارند و دانشجویانی که نیاز به حضور در دانشگاه دارند خوابگاه اختصاص داده خواهد شد.
محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در هفته دولت سال جاری، مجموعاً تعداد ۱۶۰ پروژه عمرانی در سطح دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری به بهرهبرداری خواهد رسید.
نظرپور با اعلام این خبر اظهار داشت: ۸۱ پروژه با زیربنای ۱۳۶۵۰۰ مترمربع با کاربریهای آموزشی، پژوهشی، کمک آموزشی، ورزشی سرپوشیده، خوابگاهی، فرهنگی، رفاهی، اداری، خدماتی با اعتبار هزینه شده ۲۸۶ میلیارد تومان، ۳۱ زمین روباز ورزشی با مساحت ۳۴۵۰۰ مترمربع و با اعتبار هزینه شده ۱۱ میلیارد تومان و ۴۸ پروژه مدیریت سبز، محوطهسازی و تجهیز با اعتبار هزینه شده ۶۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، اختصاصی، متمرکز ستاد وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان و کمکهای خیرین در دانشگاهها، مراکز آموزشی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری به بهرهبرداری میرسند.
سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ، درباره انتقال دانشجویان پزشکی خارج از کشور به دانشگاههای علوم پزشکی بیان کرد: دانشجویانی که تا قبل از سال ۲۰۱۹ میلادی برای تحصیل به یکی از دانشگاههای خارجی رفته و حال قصد بازگشت به دانشگاههای داخلی را داشته باشند باید شرایط انتقال را مد نظر قرار دهند.
لاری با اشاره به شرایط انتقال دانشجویان ادامه داد: این دانشجویان حتما باید در دانشگاههایی مشغول به تحصیل باشند که در فهرست دانشگاههای مورد تائید وزارت بهداشت قرار دارند همچنین داشتن معدل کتبی حداقل ۱۶ و معدل کل حداقل ۱۷ از دیگر شرایط انتقال دانشجویان است.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت عنوان کرد: دانشجویان دارای شرایط انتقال، باید بین یک تا یکسال ونیم در نوبت پذیرش دانشگاههای علوم پزشکی داخل کشور باشند تا تمامی کارها مطابق قانون دنبال شود.
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و یاران وفادارش، اعلام نمود: این معاونت با همکاری دانشگاهیان کشور حسینیه مجازی دانشگاهیان را به آدرس heyatuni.ir برپا نموده است.
غفاری همچنین از همه دانشگاهیان درخواست نمود با ارائه برنامههای خود در این حسینیه مجازی به هرچه پربارتر کردن برنامههای آن کمک نمایند.
غفاری ضمن تاکید بر رعایت پروتکلها بهداشتی در برگزاری برنامههای عزارداری در فضاهای باز دانشگاهها، افزود: به دلیل شرایط کرونایی کشور و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی، مجموعههای فعال در حوزه فرهنگی دانشگاه ها، برنامههای مجازی را در اولویت قرار دهند.
وی حسینیه مجازی دانشگاهیان را فرصتی برای ارائه برنامههای دانشگاهیان در زمینه عزارداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران وفادارش اعلام نموده و تاکید کردند: این حسینیه میتواند برنامههای مجازی دانشگاهها، کلیپهای صوتی تصویری، سخنرانی، متن، شعر، دلنوشته، موشن گرافی، فایل کتابهای مرتبط، مقاله، عکس نوشت و ... دانشگاهیان را پوشش دهد.
عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه پیرامون دستور جلسه بررسی سیاستها و برنامههای اقدام شبکه ملی یکپارچه آموزشی، پژوهشی و تربیتی اظهار داشت: شرایط کرونا بعنوان یک ویروس همه جا حاضر و فراگیر، انفصال گرایی در فضای فیزیکی را تقویت کرد و ضرورت جدی برای اتصال گرایی در فضای مجازی به وجود آورد؛ لذا تدوین سیاستها و برنامههای اقدام حضور منسجم با رویکرد همافزایی، همگرایی و یکپارچهسازی در فضای مجازی یک ضرورت گریزناپذیر هم برای شرایط کرونا و هم در شرایط عادی است. البته حسب اظهارات وزیر محترم علوم بیش از ۹۵ درصد از امکانات آموزش الکترونیک در ترم دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ استفاده کردند، ولی سؤال نسبت به کیفیت و انسجام است. چه مقدار کیفی آموزشی تأمین شد؟
وی افزود: در آموزشوپرورش نیز شبکه شاد طراحی شد که حتماً باید سازوکار قویتری را برای این حوزه طراحی کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سامانههای متعددی در فضاهای آموزشی کشور وجود دارد، افزود:، ولی هنوز یک ظرفیت پلتفرمی در کشور برای این سامانهها ایجاد نکردهایم و پراکندگی زیادی در این امور وجود دارد و برای رسیدن به یک پلتفرم و مگا پلتفرم لازم است این سامانهها در یک ظرف مشترک قرار گیرند.
وی افزود: باید برای محیط دوم یک سیستم طراحی کنیم بهویژه در حوزه آموزش و پژوهش به علت تعدد سامانهها نیازمند این سیستم هستیم و برای آن هدفگذاری منطقی و سرمایهگذاری منطقی داشته باشیم.
ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان در بخشنامهای به دانشگاهها اعلام کرد:سامانه حامیان صندوق رفاه دانشجویان که در تیرماه رونمایی شده در اولویت دانشگاهها قرار گیرد.
در این بخشنامه آمده است: این سامانه با ایجاد ظرفیت جذب کمکهای خیرین، امکان نوع کمک و موقعیت مصرفی آن و همچنین رصد چگونگی محل مصرف وجوه و کمکهای اهدایی راه اندازی شده است.
مسعود وادیپور در خصوص روز مسجد و وضعیت مساجد و نمازخانههای دانشگاههای علوم پزشکی، گفت: سال گذشته ۵۸ مسجد و نمازخانه در دانشگاههای علوم پزشکی و واحدهای تابعه وزارت بهداشت ایجاد، ۶۴ مسجد و نمازخانه بهسازی و ۱۴۲ مسجد و نمازخانه تجهیز شدند.
وی افزود: در روز جهانی مساجد اقدامات بسیاری توسط مساجد ما در کشور انجام میشود از جمله برنامههای تبلیغی و ترویجی، فرهنگی، آموزشی و... که در شرایط فعلی به دلیل شیوع کرونا متاسفانه برخی مساجد حتی از برگزاری نماز جماعت بازماندهاند و به دنبال آن برنامههای روز جهانی مسجد نیز برگزار نمیشود.
رئیس دبیرخانههای مشترک ستاد اقامه نماز و شورای امر به معروف و نهیاز منکر وزارت بهداشت اضافه کرد: ما نیز در چنین ایامی برنامههایی را هر ساله به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ میکنیم تا تقویم اجرایی برخی از این برنامهها از جمله برگزاری مسابقه کتاب خوانی با عنوان نماز و مسجد، برگزاری نشست رابطین ستادهای اقامه نماز دانشگاهها، برگزاری جلسات ستاد اقامه نماز دانشگاهها و همچنین احداث، بهسازی و تاسیس مساجد در روزهای مناسبتی مانند روز جهانی مسجد باشد.
گروه جهادی منتظران ظهور طرح حمایت از حاشیه نشینی با هدف کمک به خانوادههای نیازمند و حاشیهنشین آغاز کردند.
بر اساس این گزارش، در این طرح که کمک به خانوادههای نیازمند و حاشیه نشین در دستور کار قرار گرفته است، نیازمندان شناسایی و بستههای حمایتی میان آنها توزیع میشود.در اولین مرحله این طرح بستهها غذایی میان خانوادههای نیازمند در حاشیه شهرهای رباط کریم، نسیم شهر، اسلامشهر و شهریار توزیع شد.