در بحث اوراق دولتی نیز رویکر اوراق برای جبران نواسانات کسری بودجه است یعنی به صورت مدام نمیشود از این محل تامین مالی کرد ؛ چون عرضه اوراق دولتی مرسوم نبوده پس تا چند سال میتوانیم عرضه این اوراق را انجام دهیم منوط بر اینکه در این چند سال که وقت میخریم نظام مالیاتی کشور را هم درست کنیم و سهم درآمدهای مالیاتی را تا ۵۰ الی۶۰ درصد بالا ببریم.
در لایحه ۱۴۰۰ عرضه اوراق دولتی یک روند فزاینده داشته به گونهای که دولت باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی بفروشد که این عرضه نیز ایرادات و ملاحظاتی دارد. با توجه به اینکه نرخ سود بانکی منفی است و سر رسید آن هم خیلی طولانی و نقد شوندگی آن هم خیلی کم است در نتیجه خیلی به این سمت تمایل پیدا نمیشود و از طرفی عمق بازار بدهی ما هم آنچنان نیست که بخواهد این رقم را پوشش دهد.
کشورمان در بخش دارییها نسبت به سایر کشورها داراییهای نسبتا زیادی دارد؛ اما با این وجود میزان تامین مالی پیش شده از محل فروش داراییها در لایحه ۱۴۰۰ خیلی واقعی نیست. به هر روی دولت امسال میتوانست از اقبال مردم به بازار سرمایه استفاده کند، ولی از این محل تنها ۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی شد.